1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ruitenwissers verwijderen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door JurjenF, 7 sep 2019.

  1. Omdat de paravent niet meer mooi aansluit op de voorruit komt er erg veel rotzooi tussen. Ik wil deze er weer netjes op maken maarv dan moeten de ruitenwisserarmen eraf geschroefd worden. De garage durfde dat niet aan omdat men bang is om de as van de rutenwissermotor af te breken. Zit er linkse of rechtse draad op die asjes (kan ik niet zo zien nml)? En wat is de beste manier om dus die as niet te af te breken?
     
  2. heb nog nooit met rechtse draad gezien. dus links om voor los te halen.
    ze zitten altijd vast. ene kun je door wat op en neer te gaan met de arm(deel waar de veer zit) anders met een trekker. zet je om de arm en dan de schroefdraad bovenop de as. door middel van draaien komt hij van zelf los.
    door loop van tijd kan door oxidatie het best goed vast zitten

    als ik goed zie heb je een c-max heeft die zelfde als de focus mk3 beide kanten een ruitenwisser zitten en niet beide links met arm naar rechts toe.
    dan zou je de arm zo naar boven kunnen trekken zonder moeite, dus als het gebeurt niet schrikken.
    na reparatie eerst contact aan zetten en keer de motor zonder ruitenwisserarm op en neer laten gaan, dan je ruitenwisserarm weer erop monteren.
    wel onthouden welke boven zit en welke eronder. niet dat je verkeerd om zitten.

    als je wel met een mechaniek hebt en 1 ruitenwissermotor ipv voor elke wisser er 1 dan heb ik tot hede nog nooit de as afgebroken ervan. wel gek dat een garage er bang voor is.
     
  3. Dank voor je antwoord. Ik ga het voorzichtig proberen. Ik heb idd nog ergens een pullytrekker liggen. die hou ik er wel bij. Garage was bang dat eea zo vast zou zitten dat ze de motoras zouden afbreken. Maar de bouten en assen zijn niet geoxideerd dus ik denk dat het wel gaat lukken met een beetje tact. Maar als het rechtse draad zou zijn dan draai je de zaak zo kapot. Vandaar mijn vraag.
     
  4. Even voor de duidelijkheid: rechtse draad is de voor ons 'normale' draad:

    Linksom (tegen de klok in) = los
    Rechtsom (met de klok mee) = vast
     
  5. idd heb het zelf verkeerd gezegt wat betreft linkse rechtse draad. maar ja zeg ook ga linksaf en sla rechtsaf hahaha
    zolang je maar "lefty loosey righty tighty" onthoud
    enige keer dat iets met verkeerde schroefdraad is.
    is eigenlijk als de draairichting gevoelig is. fantilatorblad die moer die er voorop zit is eigenlijk altijd met verkeerde schroefdraad
     
  6. Off-topic: Een sleepoog is normaliter ook voorzien van linkse draad. Ik vermoed om te voorkomen dat een handige Tinus een standaard bout gaat gebruiken i.p.v. het daarvoor bedoelde sleepoog.

    En gasdraad voor het aansluiten van gasflessen: ook linkse draad.
     
  7. Klopt idd, komt toch stiekem vaker voor dan je zo op het eerste moment denkt.
    Wat ik wel heb gezien is op ene aandrijfas, wiellagermoer links is en de andere kant rechts is.
    Sommige motors hebben nokkenasbout en/of krukasbout linkse draad.

    Helaas kpm ke vaak te laat achter dat andere draad is. Omdat de bout afbreekt en met een linkse tap hem er juist verder in draait ipv eruit
     
  8. Heeft de Cmax niet hetzelfde geintje als de Focus 3, dat als je de ruitenwissers verkeerd terugplaatst op de ruit dat ze zichzelf weer in de juiste positie zetten.
    Zelf ook een keer gezien bij mijn Focus. Is een grappig fenomeen als je van het bestaan weet :)
     
  9. Mooi zo'n extra topic in een topic...Al met al heeft de bevetsiging van de wissers dus een 'normale' (rechtse) schroefdraad.Toch?
     
  10. @rfknol
    zover ik weet heeft elke ruitenwisser met aparte motor dit.
    ene systeem kun je de arm gewoon omhoog trekken en andere moet je eerst contact aan en uit zetten keer ruitenwisser bedienen om hem in service stand te zetten zodat je eenvoudig de wissers kan vervangen.
    want als de bovenste arm niet doet is het stom als de onderste blindelings op en neer gaat.
     

Deel Deze Pagina