1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ruitensproeier vloeistof sensor achteraf inbouwen en activeren

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 25 aug 2012.

  1. #1 JW, 25 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Ruitensproeier vloeistof sensor achteraf inbouwen en activeren


    Enige tijd geleden kreeg ik van iemand de vraag of het mogelijk was om de ruitenwisservloeistof sensor achteraf in te bouwen en te activeren. Vervolgens heb ik uitgezocht wat er allemaal nodig is om het werkend te krijgen en wat hiervan de kosten zijn.

    Nadat alles succesvol is ingebouwd en geactiveerd heb ik besloten om hier een HowTo van te maken.



    De eerste Focus 2 fase 1 modellen waren (vanaf een bepaalde uitvoering) voorzien van het waarschuwingssysteem van het niveau van de ruitenwisservloeistof. Als de vloeistof bijna op is gaat er in de tellerunit een oranje lampje branden en krijg je een melding in het display. Tijdens de productie van de Focus 2 fase 1 heeft ford besloten om op diverse zaken te bezuinigen met als gevolg dat vanaf een bepaalde bouwdatum ook het waarschuwingssysteem van de ruitenwisservloeistof niet meer aanwezig is.
    De latere Focus 2 fase 1 modellen en voor zover ik weet alle fase 2 modellen (op de RS na) hebben dit systeem dus niet meer.



    Ik ben er achter gekomen dat er als het systeem niet aanwezig is er meerdere situaties mogelijk zijn.

    1* Sensor en bedrading aanwezig, functie niet geactiveerd in tellerunit.(Dit komt vrijwel alleen bij de overgangsmodellen voor die geproduceerd zijn toen Ford heeft besloten deze functie niet meer standaard in te bouwen).
    2* Sensor ontbreekt, bedrading aanwezig, functie niet geactiveerd in tellerunit.
    3* Sensor ontbreekt, bedrading ontbreekt, functie niet geactiveerd in tellerunit.

    De hoeveelheid werk en benodigde onderdelen is dus sterk afhankelijk van wat er al is voorbereid.



    Kabelcheck

    Om te beginnen kan je het beste controleren of de bedrading wel of niet aanwezig is. Dit kan je in het interieur zien door te kijken of bij connector C111 pin 18 is bedraad. Dit is als het goed is een Zwart/Oranje draad. De connector C111 is te vinden achter het kunststof paneel aan de rechterkant van de voetenruimte aan de passagierskant.

    [​IMG]
    De locatie van connector C111


    Tevens kan je controleren of de bedrading in de stekker van de tellerunit aanwezig is. Deze connector heeft nummer C809 en hier moet pin 28 bedraad zijn. Dit is ook een Zwart/Oranje draad.

    Als de bedrading hier aanwezig is ga je kijken of de bedrading ook aanwezig is bij de ruitensproeiervloeistof tank. Hiervoor moet de ruitenspoeiervloeistoftank worden gedemonteerd. Je kan dit het beste doen door eerst het rechtervoorwiel en de kunststof wielkast te demonteren. Vervolgens kan je in de motorruimte de kunststof afdekking boven het tankje verwijderen en de vulhals en de tank los maken.

    [​IMG]
    Tekening van het tankje en alle daarop bevestigde onderdelen.


    Op het tankje zit een kabelboompje gemonteerd dat vanaf de hoofdkabelboom naar de ruitensproeier pomp loopt. Dit kabelboompje zit d.m.v. een 6 polige connector op de hoofdkabelboom geklikt. Aan de kant van de hoofdkabelboom moet de Zwart/Oranje draad in deze connector aanwezig zijn.

    [​IMG]
    Schema met bedrading en onderdelen van het systeem.


    Als de bedrading niet of maar gedeeltelijk aanwezig is zal deze ook aangebracht moeten worden. Je kan de bedrading met originele pinnen door de originele connectors laten lopen maar je kan er ook voor kiezen om de bedrading rechtstreeks naar de tellerunit te laten lopen. 1 draad komt dan op pin 28 van de connector op de tellerunit. De andere draad wordt onder een massabout van de carroserie vastgezet.



    Inbouwen.

    Bij de auto waar we het achteraf hebben ingebouwd was de bedrading reeds volledig voorbereid. Als dit het geval is heb je de volgende onderdelen nodig

    1* Sensor. Finis 1234154 €46,14
    2* Afdichtingsrubber t.b.v. sensor. Finis 1234170 €6,47
    3* Kabelboom op ruitenwisservloeistof tank (met connector voor sensor). Finis 1379961 €29,89 (zonder koplampsproeiers). Finis 1379964 €29,89 (met koplampsproeiers).

    De hier genoemde onderdelen zijn ook op de sloop vrij eenvoudig te vinden en kosten daar over het algemeen niet zo veel. De sensor en het afdichtingsrubber worden in diverse Ford modellen gebruikt.

    De sensor is niets meer of minder als een vlotterschakelaar. Eventueel kan je ook een sensor uit bijvoorbeeld een focus 1 of een totaal ander merk auto gebruiken.

    Op het tankje is de plaats van de sensor al gemarkeerd in het kunststof. Op de gemarkeerde plaats boor je een gat van de juiste maat (als ik het me goed herinner was dit 19 mm). Vervolgens plaats je de afdichting en de sensor. Hierbij moet de vlotter van de sensor naar beneden wijzen.

    [​IMG]
    Sensor gemonteerd in het tankje.


    Vervolgens plaats je de nieuwe kabelboom op het tankje en sluit deze aan op de sensor en de pomp.

    Nu kan je alle gedemonteerde onderdelen weer terugbouwen.



    Activeren.

    Als alle benodigde onderdelen van het systeem aanwezig zijn moet de functie alleen nog in de tellerunit geactiveerd worden. Dit gaat het eenvoudigste d.m.v. een ELM327 interface in combinatie met de programma's ELMconfig of ELM-FF2. Hiervoor hoeft de ELM327 niet te zijn gemodificeerd voor keuze tussen het MS en HS CAN-bus netwerk.

    [​IMG]
    Screenshot van ELMconfig waarop gemarkeerd staat welke functie aangevinkt moet worden.
     
  2. mooie how-to :thumbs:

    je geeft aan om het linkervoorwiel te demonteren om bij het tankje en vulhals te komen, maar mijn vulhals (fase 2) zit toch echt rechts?
     
  3. Je hebt helemaal gelijk. het moet inderdaad het rechter voorwiel zijn.
     
  4. Mooie beschrijving!

    Op de :focus3: is in elk geval de sensor weer aanwezig. Heb inmiddels de bijna leeg waarschuwing op m'n display gehad.
     
  5. Bij de :focus3: is deze functie ook niet op alle uitvoeringen aanwezig. Of je deze functie dus wel of niet hebt is afhankelijk van de uitvoering en aanwezige opties.


    Overigens zit in de :focus3: dezelfde sensor gemonteerd als in de :focus2:.
     
  6. Da's lekker duidelijk dan. Random optie dus :schater:
     
  7. Bij mij wel, merkte ik van de week met een blokkie hard crossen met de :st: . Gelijk een geel lampie, ruitenwisservloeistof niveau laag.
    Maar weer :ontopic: , goed dat er deze uitleg is. :thumbs:
     
  8. Op verzoek van medeforumlid.

    Ruitensproeier sensor monteren, rest vd kabelboom is reeds aanwezig.
    Eerst maar eens een reservoir met sensor gehaald bij het autodemontage bedrijf.
    [​IMG]
    Hier de bestaande tank nog op zijn plaats.
    Je ziet dat net onder het plakband de sensor hier niet aanwezig is.
    [​IMG]
    Losgemaakt en hangt alleen nog aan de slangen.
    [​IMG]
    Het hele spulletje overgezet op het andere reservoir.
    En de draden van de sensor netjes gesoldeerd verlengd en aangesloten in de originele steker.
    [​IMG]
    Nieuwe tank gemonteerd. Sensor zit in het midden.
    [​IMG]
    Laptoppie eraan, vinkje zetten en write to HEC.
    [​IMG]
    Uitlezing met leeg reservior.
    [​IMG]
    En weer gevuld.
    [​IMG]
    Hij blijft alleen heel iets lekken langs de rubberen aansluiting van de pomp.
    Misschien moet het rubber zich weer zetten omdat hij eruit is geweest, anders toch maar een nieuw rubbertje halen.
     
  9. #10 HokusFocus, 26 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 sep 2013
    Ik neem aan dat de zwart/oranje draad, waar de rode pijl staat, de juiste is? Als ik het goed tel kom ik ook uit op 18, maar er staan helemaal geen cijfers bij..
    [​IMG]
     
  10. Zo te zien is dat de juiste draad, nu is de vraag of die dan ook verder gaat bij de andere stekker waar die in zit.

    Bij mijn Focus stopt die draad, wel een draad van teller naar connector maar loopt niet verder naar de sproeiertank.
     
  11. Ja, dat moet ik dus ook nog controleren... Maar als de bekabeling er niet ligt ga ik die zelf wel aanleggen denk ik. Ik vind deze "mod" wel erg de moeite waard, want het is me al meerdere malen overkomen dat ik op een droog ruit sta te wissen. Daar wordt het vaak niet beter van:mrgreen:
     
  12. Mijne dan nog eens uitgebreid voor koplampsproeiers
     
  13. Maar waar lopen de draden precies allemaal naar toe? Ik kan niet veel uit het schema wijs worden.
     
  14. Teller naar c111 connector die op jouw foto en dan loopt die verder naar de connector op de ruitensproeiertank.
    De 2de draad van de sensor is de massa dus die kan je overal vastmaken.
     
  15. #16 HokusFocus, 4 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 nov 2013
    Danku, helder! Onderhand heb ik een Focus 1 sensor gekocht. Zitten dezelfde draden aan en weet veder niet wat deze verschilt met de Focus 2 of 3 sensor... Goed moet het wel komen iig.

    Update:

    Ik heb de sensor ingebouwd en hij werkt, want krijg nu geen melding meer dat het niveau laag is als de tank vol zit en wel als de tank lager dan de vlotter gevuld is. Bij mij liep de kabel door tot de stekker van de ruitensproeier tank. Daar heb ik twee draden doorgetrokken in de originele huls en twee extra contactpunten gemaakt in de stekker.
     

Deel Deze Pagina