1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.5i 20V 225pk RS Koppeling met of zonder vliegwiel aanschaffen?

Discussie in 'Performance' gestart door poekelaar, 28 mrt 2016.

  1. Hoever loopt je boostmeter?
    +-halverwege is standaard. Loopt i verder dan is i nie orgineel.
    En zon vag 20vt kan heel snel zijn zonder dat het opvalt. Heb al eens 250pk gezien in een standaard oogend exemplaar.

    Verder zou ik van n st de koppeling nie vervange op de grond... voor t makkelijke moet t subframe er onderuit
     
  2. Zelf zou ik bij een RS koppeling ook het vliegwiel doen, zodat ik zeker weet dat die het ook gaat uithouden. Als je later alsnog het vliegwiel moet doen heb je dubbel werk.
    Overigens kan je bij normaal gebruik prima vooruit met de standaard koppeling. De mijne loopt op 260 pk en de standaard koppeling doet het prima. Als je hem regelmatig echt zwaar gaat belasten of in de toekomst meer vermogen wilt zal een RS koppeling aan te raden zijn, maar bij normaal dagelijks gebruik komt de standaard koppeling er ook best.

    En checken of de jouwe gechipt is is vrij simpel. Als je turbo meter voluit kan bij volgas dan is ie gechipt, als hij tot ergens halverwege komt dan is hij standaard. Scheelt je weer sprintjes trekken, wat je je koppeling en aandrijfassen kan kosten ;)

    Mocht hij gechipt zijn maar hij voelt niet zo aan, check dan even wat voor intercooler je hebt. Op de standaard intercooler ga je weinig winst halen ten opzichte van standaard. Mijne was bij aanschaf al opgevoerd naar een geschatte 267 pk. Daar 2 jaar mee rond gereden voordat ik de intercooler verving voor een Airtec stage 1, en het verschil is zodanig groot dat ik vermoed dat ie op de standaard intercooler nooit de 260pk heeft aangetikt.
     
  3. Bedankt mannen, voor de extra info.

    Dat van die boost meter wist ik inderdaad.
    Bij de proefrit "meende" ik te zien dat hij wel tot 3/4 kwam, maar nu ik er echt op ben gaan letten
    lijkt hij niet verder dan 'net' over de helft te komen.

    Van de ene kant ben ik wel iets teleurgesteld dat hij niet getuned blijkt (want 265pk en 0-100 in 5.5s klinkt natuurlijk vet)
    Van de andere kant toch ook weer blij dat hij redelijk "stock" is, waardoor hij hopelijk minder versleten is.

    Maar dat verklaart helaas niet dat mijn motor ineens van 3k naar 6k toeren schoot op de snelweg.
    Dat klinkt toch weer meer als versleten koppelingsplaten.
    Of kan het nog iets anders zijn, aangezien ik er in de 1ste - 5de versnelling verder geen last van heb?

    Wat ik wel af en toe merk bij het optrekken, is dat ik een extra 'push' voel juist wanneer ik het gaspedaal los laat.
    Waar komt dat vandaan, of is dat normaal?
     
  4. Ja die extra pk's hadden zeker leuk geweest, jammer dat dat er niet op zit. Maar voordeel is dat je nu zelf een fatsoenlijke map kan kiezen, mocht je dat alsnog willen hebben. Overigens betwijfel ik of je met 260 pk in 5,5 sec op de 100 kan zitten hoor. Ik schat het eerder rond de 6 sec in. Mountune heeft het bij een gelijkwaardig vermogen over 5,9 sec.

    Dat de auto ineens omhoog schiet in toeren heb ik nog niet meegemaakt, durf ook niet helemaal te zeggen wat het is maar koppeling klinkt aannemelijk. Wat ik weet is dat hoe hoger het koppelingspedaal aangrijpt, hoe meer de koppeling is versleten. Bij de focus van mijn vriendin grijpt de koppeling nogal hoog aan, die zit er eerdaags aan te komen. Verder durf ik niet te zeggen of je koppeling op is.

    Die push, ik denk dat ik weet wat je bedoelt maar ik weet ook niet precies wat het is.
     

Deel Deze Pagina