1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.5i 20V 225pk RS Koppeling met of zonder vliegwiel aanschaffen?

Discussie in 'Performance' gestart door poekelaar, 28 mrt 2016.

  1. #1 poekelaar, 28 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 mrt 2016
    Hi,

    sinds kort heb ik een slippende koppeling als ik in de 5e of 6e versnelling rijd en dan vol gas geef, ook zit het koppelingspunt erg hoog.

    nu heb ik een wat rond gezocht maar ik ben er nog niet helemaal uit.
    vandaar dat ik hier mijn vraag wil stellen:

    Is het slim om een RS koppeling te kopen zonder RS vliegwiel? wat kan het nadeel zijn als ik het vliegwiel niet vervang? zonder 'nieuw' RS vliegviel scheelt namelijk nogal in prijs!
    of heeft iemand anders hier ervaringen mee?

    hoor graag wat jullie ervan denken!
     
  2. Lijkt mij dat een rs koppelingsplaat en drukgroep niet passen op een st vliegwiel. Verder zal ook het mooie al wel van je 2 massavliegwiel af zijn.
    Zeker weten doe ik het niet, heb zelf helaas geen t5 5 pitter..
     
  3. De :rs: koppeling past gewoon op het :st: vliegwiel.
    Het vliegwiel van de :rs: heeft als ik mij niet vergis sterkere veren waardoor die meer koppel kan overbrengen.


    Mijn vraag: is jouw :st: getuned of gewoon serie? In het laatste geval denk ik dat de koppeling dan versleten is. Vliegwiel zou ik zelf mee vervangen.

    Indien je een nieuw :rs: vliegwiel wilt kopen, neem dan eens contact met me op. Ik heb wat contacten en kan hier mogelijk veel goedkoper aankomen.
     
  4. [MENTION=2913]Tigershark[/MENTION]: mijn ST is gechipt naar +/- 265 pk. heeft iets meer dan 133.000 km gelopen.

    ik zit vooral met de kosten aangezien het vliegwiel het duurste onderdeel is. Dus als het geen kwaad kan lijkt mij een RS koppeling zonder vliegwiel de beste oplossing voor mij. maar ik zal je wel even een bericht sturen! :)
     
  5. Je zou ook een Sachs performance koppeling kunnen bestellen.
    Niet zo 'zwaar' als een rs set, maar waarschijnlijk voldoende voor jouw doeleind.
    Je kan dan in ieder geval je originele vliegwiel gebruiken.
     
  6. [MENTION=551]dutchguy[/MENTION]: RS koppeling zonder vliegwiel is rond de 350-400€ volgensmij, wat kost een sachs performance koppeling dan? en hoevel vemogen/koppel kan die aan?

    ik ben nog wel van plan een 3 inch downpipe en 200 cell sportcat te monteren in te toekomst.
     
  7. wat hij kost durf ik niet te zeggen, maar hij kan veilig 495nm koppel aan.
    Een RS drukgroep+plaat kan veilig 550nm aan.
     
  8. Als je veel slip gehad hebt en je vliegwiel is blauw. Zou ik deze sowiezo vervangen. Een auto knapt er overigens enorm van op als deze weer nieuw is. Nu kan een benzine normaal gesproken wel een poos met een vliegwiel doen. Maar met dit soort hobby auto's kan je et eigenlijk maar beter in 1 keer goed doen. ik zou er een rs set inzetten. Trapt niet zwaar en kan de newton zoals hierboven al gezegd makkelijk aan.
     
  9. Misschien een oud topic, maar ik heb exact hetzelfde probleem en dilemma.
    Iemand hier met ervaring met het vervangen van een :st: koppeling voor iets zwaarders?

    Volgens youtube filmpjes zou je zoiets zelf moeten kunnen doen, maar daar ben ik wat huiverig voor.
    Bovendien heb ik waarschijnlijk niet de juiste apparatuur of kan ik er zelf niet goed bij (heb zelf geen hefbrug ofzo :nocheer:)
    En wat kost zo'n grapje als je het bij de garage moet laten doen?
    Iemand tips?
     
  10. Jazeker kan ik dat. S wel n hele dag schroeve. Bij een (universele)garage moet je toch wel 60 het uur rekenen dus dan kom je al gouw richting de 4 a 500 honderd aan uren alleen. Bij de dealer is het kostenplaatje nog groter.
    Weet niet welke regio je woont? Ik woon net boven den bosch.
    @gerardTDCI thx
     
  11. Roland komt uit Helmond dus vandaar dat ik gelijk aan jou dacht Henry ;)
     
    focusfanrossum vindt dit leuk.
  12. Bedankt voor het meedenken!

    Ik had al prijzen gehoord van 1500,- voor een complete set inclusief vliegwiel.
    Maar omdat de RS koppeling op het ST vliegwiel past, "zou" je met een setje van 700,- klaar zijn.

    Om dan weer een extra 500,- uit te trekken voor garage huur is dan wel jammer.
    Is zoiets misschien ook zelf te doen op mijn oprit?
    En wat is dan de beste manier om genoeg ruimte te maken om er van onder bij te kunnen?
    Is het voldoende om hem aan 1 kant op te krikken, of is dat te gevaarlijk of om andere
    redenen "not done"?

    Ook is er misschien geen heel grote noodzaak voor deze ingreep, omdat ik eigenlijk pas 1x
    heb gemerkt dat mijn koppeling slipte, en dat was in 6e versnelling en vol
    accelereren vanaf 100km/u.
    Maar dat kan ook gewoon een versleten koppeling zijn en NIET een te zwakke
    koppeling i.v.m. tuning.
    Want ik ben niet meer zeker dat hij wel echt getuned is.
    (Wie weet heb ik toch de stock 225hp?)

    Maar ik wil gewoon graag weten wat de mogelijkheden zijn en wat dat kost.
    Bij de garage / dealer krijg je daar nooit een (volledig) antwoord op. ;)
     
  13. In de 6 vol acceleren vanaf de 100? Beter minstens een versnelling terug schakelen, s ook veel beter voor de motor
     
    Rob Holthuijsen vindt dit leuk.
  14. Bedankt voor de tip, stadsgenoot :thumbup:
    Daar heb je zeker gelijk in, maar dat was nog in het eerste half uur dat ik hem had :sturen:

    Eerste gedachte was dat de koppeling het koppel niet aankon.
    Maar misschien is de auto niet eens getuned (en voelt het alleen zo aan omdat ik niks gewend ben ;))
    Ik zal eerst eens een sprintje naar de 100 timen en kijken of ik
    dicht bij de 5.5s uit kom, of eerder richting 6.8s.
    Dan weet ik denk ik meer... ;)
     
  15. Wil de mijn er wel naast zetten hoor
     
  16. Leuke test Rob, maar jij hebt een MK3 toch?
    Of wil je zeggen dat als ik die voor blijf dat de mijne vast getuned is? :cool:
     
    Rob Holthuijsen vindt dit leuk.
  17. Hier bijna dezelfde, scheelt een half uur rijden :P.
    Fabrieks opgave van de mk3 st is volgens mij 6.5 seconden.
     
    Rob Holthuijsen vindt dit leuk.
  18. Thanks Thieske, dat is natuurlijk nog dichterbij ;)
    Maar eerst maar eens zelf een 0-100 sprintje uitvoeren (heb al Car Performance app op mijn telefoon staan inmiddels)
    Als ik niet onder de 6.5 kom weet ik denk ik al genoeg... (ja, dat ik niet kan schakelen, haha)

    Trouwens, de reden dat ik begon te twijfelen aan of mijn auto getuned was, is dat ik vanochtend in
    Eindhoven zowaar een Seat Ibiza 1.8 FR (uit 2006, stock 150pk) trof die voor mijn gevoel even hard op kon trekken als ik.
    Had ook geen hele dikke banden of verder kenmerken dat hij extreem getuned was.
    Wat kunnen ze uit zo'n auto maximaal halen, denken jullie?
     

Deel Deze Pagina