1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Roettoeslag. Ik zou mijn echte uitstoot willen weten.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Robert Weesie, 19 jan 2020.

  1. Het enige voordeel is dat kollencentrale velen malen efficienter met hun brandstof omgaan als een motor. Je zit met een motor op 25-35% van de energie haal je eruit rest is puur hitte en wordt niet gebruikt voor het voort bewegen van de auto.

    Kolencentrale haalt 50% en record is 60% efficientie. Gascentrale is 60 tot 90% efficient met de brandstof.
    Door alle trafo huizen en het vervoeren van de stroom verlies je weer wat.

    Hierdoor zal het uiteindelijke rendement omlaag gaan. Alleen houd er rekening mee benzine wordt door een vrachtwagen naar tankstation vervoert.
    Dus daar verlies je ook weer op.

    Vandaar dat ze zeggen qua rendement is het geen groot verschil tussen electrisch en brandstof.
    Alleen de uistoot in de binnnstad is beter als iedereen electrisch rijden.

    Electrisch rijden heeft 1 voordeel regeneratief remmen. Dit kan zo sterk zijn. Net zo sterk als normaal remmen. Dus je gebruikt je remblokken niet en laat de accu op om weer op te trekken.
    Perfecte oplossing voor de binnenstad.
    Als het te betalen was voor iedereen was het helemaal perfect
     
  2. #42 nctnico, 24 jan 2020
    Laatst bewerkt: 24 jan 2020
    Dat klopt dus van geen kant. Al deze rendementsberekeningen gaan mank omdat electrische aandrijving zoveel schakels in de keten heeft die elk het rendement lager maken.

    Er is 1 hele simpele berekening te maken. Kijk domweg naar de CO2 uitstoot per km. Puur kolen zit rond de 1000gr CO2 per kWh. Een EV verbruik gemiddeld zo'n 200Wh/km en stoot op 'kolenstroom' zo'n 200gr CO2/km uit. Een zuinige hybride zit onder de 100gr/CO2 per km. Dus hoezo is een kolencentrale efficienter?
     
  3. #43 nctnico, 24 jan 2020
    Laatst bewerkt: 24 jan 2020
    Ik heb besloten om nog een paar jaar uit mijn Focus uit 2006 op benzine te halen. Daarna wordt het denk ik een tweedehands hybride of toch weer een zuinig model op benzine. De huidige regelgeving loopt tot 2025 en tegen die tijd zal duidelijk worden wat er aan nieuwe regels gaat gelden. Er is dan ook meer vooruitgang geboekt op het gebied van bio-brandstoffen en waterstof. Ik heb weleens zitten kijken naar een ombouwkit voor E85.

    Electrische auto's zie ik niet gebeuren; alles bij elkaar opgetelt zijn die te duur, te onhandig en er kunnen er niet eens genoeg gemaakt worden. Ik denk zelf dat de kans 80% is dat de electrische auto in de komende 10 jaar weer gaat verdwijnen.

    Dat neemt niet weg dat er veel gaat gebeuren in autoland in de komende jaren. De EU heeft CO2 emissiedoelen opgelegd aan de autofabrikanten. Behalve Toyota zitten alle fabrikanten er mijlenver naast. Deze website heeft daarvan een interessant overzicht van de (vaak torenhoge) boetes die de diverse fabrikanten moeten betalen: https://www.paconsulting.com/insights/2019/co2-emissions-are-increasing/ Volgens dit overzicht moet Ford zo'n 40% van de winst gemaakt in Europa gaan inleveren; dat kunnen ze niet lang volhouden. Het meest interessante is dat Toyota een hele andere toekomstvisie heeft die ook nog eens werkt om aan de emissiedoelen te voldoen. Ze gaan op de korte termijn voor hybrides (in 2021 >70% van de verkochte Toyota auto's) en op de lange termijn voor waterstof. Toyota heeft zelf helemaal geen plannen voor een electrische auto (accu's + electromotor). In plaats daarvan noemt Toyota hybrides en waterstof ook electrische auto's. Gezien de megaboetes, beperkte hoeveelheid materialen (*) en beperkte afzet van electrische auto's verwacht ik dat de andere fabrikanten electrische auto's laten vallen en hybrides gaan maken (met of zonder steker).

    * De Nederlandse overheid had bedacht dat er in 2030 2 miljoen electrische auto's in Nederland moeten rondrijden. Een analyse laat zien dat er materiaal beschikbaar is voor hooguit 1 miljoen. Echter, van het materiaal van de accu van 1 electrische auto kun je de accu's voor 5 tot 10 hybrides maken.
     
  4. Hebben jullie dit artikel al gelezen? Het gaat over geïmporteerde auto's, waarvan niet bekend is dat/of ze een roetfilter hebben. Hierdoor kan het zijn dat de RDW denkt dat er geen roetfilter in de auto zit, waardoor je meer belasting moet betalen.
     
  5. @nctnico
    Co2 en efficientie zijn twee dingen.
    In elk brandstof zit 100% energie, dat uitgedrukt wordt in joule. Hoeveel het is precies geen idee
    Maar benzine is 30% efficient rest is warmte en verlies, zonde van de brandstof dat ontbrand is.
    Ev auto zet 90% of hoger van elke kw om in vermogen op de weg.
    Puur enkele voorbeeld.

    C02 is anders. Kolencentrale is een voorbeeld. Maar als het bedrijf belooft alleen energie uit groene voorziening te halen heb je het niet.

    Kan nu via gsm rest van die waardes niet zo checken, maar qua wat je zegt heb je daar in gelijk.
     
  6. Je moet niet naar rendementen kijken. De CO2 uitstoot versus nuttig verrichte arbeid (x aantal kilometers rijden) is een hele simpele vergelijking. Een EV heeft ook nog eens een accu die veel CO2 vergt om te maken. Een EV stoot 2x zoveel CO2 uit tijdens de productie in vergelijking tot een normale auto. Je moet behoorlijk wat kilometers rijden om dat weer goed te maken; als dat al kan want er wordt steeds meer bio-brandstof toegevoegd aan de benzine en diesel.
     
  7. Ik vind t allemaal best als de tank leeg is pleur ik m weer vol en zolang ik nog lekker kan dieselen vind ik t allemaal wel bami


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    De Baat en gerardTDCI vinden dit leuk.
  8. Die brief heb ik ook gehad. Ik kreeg half november een brief dat mijn mk4 mondeo uit 2008 niet voldeed aan alle gestelde eisen en dat ik hierdoor in de duurste categorie zou gaan vallen. Ongeveer +15% op jaar basis. Dit was het laatste zetje wat ik nodig had om nu echt actief naar een andere auto te gaan kijken. Nu kwam dan 3 weken later mijn huidige focus op mijn pad, en ik kreeg een nette inruil prijs voor de mondeo. Echter eind december viel er een brief op de mat waarin excuses werden gemaakt maar dat mijn mondeo onterecht was aangemerkt voor de toeslag en dat ik de eerdere brief als niet verstuurd mag beschouwen. Daar heb ik toch wel even flink over gebaald omdat ik een hele fijne auto heb weg gedaan en ik weet zeker dat als de eerste brief niet op de mat gevallen was dat ik de focus niet gekocht zou hebben.
    Ondertussen ben ik al behoorlijk gewend aan de focus en zou ik hem niet zomaar weer terug ruilen voor de mondeo.
     
    musiman vindt dit leuk.
  9. Ja maar ze moeten dan ook een manier gaan bedenken dat de remlichten gaan branden van de auto voor je als die afremt met dat regenaratief gebeuren.


    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  10. Bij mijn Corolla hybride gaan de remlichten ook gewoon branden als ik regeneratief rem. Zo moeilijk is dat niet :)

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  11. @nctnico
    Als de stroom door kolencentrale opgewekt wordt is het idd 2x zoveel co2 per km voor een ev auto. Komt de stroom uit windenergie, groene stroom ipv grijze stroom. Dan geld het tuurlijk weer niet. Alleen de transport van stroom verlies je ook weer op.

    @StephenV en hierboven
    Dit verkrijgen is zeer makkelijk. Stand gaspedaal is bekend, enige dat je in software zet is. Bij 0-2% gaspedaalstand activeer remlichten.
     
  12. ik dacht een keer gelezen te hebben dat het omslagpunt bij 211.000 km lag.
    dan is de EV meestal al het land uit....

    dat is wel een beetje dom en overhaaste beslissing geweest dan.
    en je wist niet dat de RDW het bij het verkeerde eind had?
     
  13. Wat is dom en wat is overhaast? Tussen de brieven heeft 6 weken gezeten. En de Mondeo kostte met zijn gewicht 1600 euro mbr in het jaar en had een gemiddeld verbruik van 1 op 12. Ik zat niet op een verhoging van 240 euro mbr te wachten en de diesel prijs wordt er ook niet minder op.

    Ik had begin 2019 al gekeken voor een vervanger van de Mondeo maar kon toen niet slagen voor iets van mijn gading. Als de focus niet te koop was gekomen had ik de Mondeo waarschijnlijk nog steeds gehad. De brief heeft zeker mee gespeeld bij de keuze voor de auto. Ik vind hem er geweldig uitzien, de motor en automaat zijn prima, met de km's die ik rijd scheelt het in mbr en verbruik bijna 75 euro in de maand alleen had ik graag half leder interieur gehad en een 5 cm meer beenruimte achter. Maar zoals mijn vrouw heel wijs riep, en hoe vaak zit jij zelf achterin je auto? En koop je nu een auto voor je vrienden waarmee je 4* per jaar op pad gaat of voor jezelf waarmee je iedere dag mee naar je werk moet.
     
    gerardTDCI, nctnico en jeroenbreuer vinden dit leuk.
  14. duidelijk, had niet begrepen uit je verhaal dat je al op zoek was naar iets anders.
     

Deel Deze Pagina