1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Roettoeslag. Ik zou mijn echte uitstoot willen weten.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Robert Weesie, 19 jan 2020.

  1. Ik heb een Ford Focus 1.8 TDDI. uit 2003 Ik rij 1000 km op een volle bak door toevoeging en rij netjes.De diesel is ook verbeterd sinds 2003. Hoe kom ik erachter wat mij werkelijke roetuitstoot is en CO2 uitstoot. Ik denk dat deze minder is dan dat het RDW veronderstelt. Bij Volkswagen is de uitstoot meer dan volgens RDW gegevens.Ik vind de werkelijke uitstoot belangrijker. Dit wil ik aanvechten als mijn uitstoot minder is dan de RDW gegevens.
     
  2. Dat ga je toch niet redden. Ik zou het ook wel willen met het retro-fit roetfilter wat er in zit maar dat accepteren ze niet. Alleen af fabriek

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     
  3. Ennnnn welkommmmmm :cheer:
     
    montagne vindt dit leuk.
  4. Je zou een roetmeting kunnen laten doen bij de RDW maar ik denk dat je geen enkele kans maakt.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  5. #5 nctnico, 19 jan 2020
    Laatst bewerkt: 19 jan 2020
    Mee eens. Roetmeting is een momentopname en erg afhankelijk van de toestand van de motor + inlaat. Je gaat echt geen uitzondering per auto voor mekaar krijgen. Voor de typegoedkeuring wordt gebruik gemaakt van een gestandariseerde testopstelling en condities (temperatuur, luchtvochtigheid, brandstof, etc). Voor een nieuwe meting moet de roetuitstoot in dezelfde omstandigheden worden gemeten. Even de roetmeter van de garage in de uitlaat hangen gaat het niet worden. In het beste geval presteert je auto in een dergelijke opstelling volgens de fabriekswaardes; maar waarschijnlijker is dat je auto minder goed is vanwege slijtage / veroudering.

    Je moet als particulier niet meer met een diesel gaan rijden. De extra belasting is al in 2015 aangekondigd en lang daarvoor was al duidelijk dat de diesels steeds meer in de ban gedaan zouden worden.
     
  6. En stel nou dat je het wel voor elkaar zou krijgen dan is de kans ook nog eens aanwezig dat de meting negatief uitpakt voor jezelf.
     
  7. ik zou niet weten waarom niet.
     
    bws723 en jeroenbreuer vinden dit leuk.
  8. Ik heb mijn focus voor ongeveer 5/6000 euro minder gekocht als een vergelijkbare benzine variant. Mijn wegenbelasting is 700 euro per jaar meer dan voor die vergelijkbare benzine variant. Het verbruik van mijn auto ligt op 4.4l/100km en ik rij meer dan 30.000 km/jaar. Ze moeten al met hele rare extra belastingen komen willen ze mij uit mijn diesel krijgen voordat ik toe ben aan een nieuwe auto. Door dat prijsverschil bij aanschaf lach ik de ballen uit mijn broek, wat nou diesel in de ban?
     
  9. :rofl:
     
  10. als je werkelijk roetuistoot en co2 wil weten is altijd meer dan rdw opgeeft.
    dit komt omdat het via de NEDC test vroeger werd gedaan. Echter dit kwam niet overeen met de werkelijkheid
    Zo is paar jaar geleden WLPT test ingevoerd. wat meer vergelijkbaar is met werkelijk gebruik.
    gevolg dat bpm hierdoor bij veel auto's meer werd ivm deze test hogere waardes gaf

    vandaar dat wat rdw op hun site vermelden mogelijk minder is dan de werkelijkheid.
    Naast dat is de test gedaan met een schone motor die net van de fabriek afkwam.
    motor die aantal kms op de teller heeft krijgt intern ook steeds meer vervuiling.

    Met apk vaak zat een diesel keer moeten schoonblazen ivm roetmeting niet werd gehaald. Moet onder 3k zitten en gaf max aan 11k in dat geval.
    keer in zijn 2 tijd in toerenbegrenzer rijden, naast zwarte rookwolk in garage en onderweg. was daarna roetmeting onder 2k, dus goed.
    auto was 10jaar oud. nieuwe auto die 1ste keer apk kreeg, daar was alles onder de 0.5k zelf vaak 0k
     
  11. En wat is dan het alternatief bij 30.000km of meer per jaar?
     
    gerardTDCI en foxmanvos vinden dit leuk.
  12. de fiets:cool:

    diesel is nog steeds voor mensen die veel km's draaien de juiste optie.
    echter veel km's zijn dan ook juist veel snelweg km's en daar is het niet zo heel erg.
    diesel heeft namelijk schadelijkere uitstoot dan benzine. fijnstof is door de roetfilter juist nog fijner geworden en komt bij iedereen in de longen terecht.
    vandaar dat de mileuzones zijn gekomen.
    veel plekken zijn juist alleen voor diesel uitgesloten als mileuzone, voor benzine mag iedereen erin.

    vindt het zelf dan ook niet erg dat mensen die veel km's maken diesel pakken. dat er bij 25.000km diesel financieel voordeliger is als benzine
     
  13. Kijk daar zit ik ook mee. Om het weekend rij ik 1000km voor mijn kids. Dat red ik nu op 1 tank, met benzine moet ik nog keer tanken. Dus ik zal wel diesel blijven rijden.

    Verstuurd vanaf mijn GM 6 d met Tapatalk
     
  14. Volgens mij is de gemiddelde prijs van een diesel focus significant minder dan die van een vergelijkbare benzine focus. Bij mij scheelde dat dus meer dan 5000 euro. Daar kan je heel wat jaren het verschil in wegenbelasting van betalen. Die jaren kan je flink oprekken hoe meer kilometers je rijdt. Als je dus een auto voor 5 jaar koopt maakt het niet uit hoeveel je rijdt dan ben je altijd goedkoper uit met een diesel zelfs als je 0km rijdt.

    Voor het zelfde geld dat ik heb uitgegeven kan ik ook voor een 5 jaar oudere focus gaan met een benzine motor die net zo veel kilometers heeft gelopen alleen is het dan nog maar de vraag of er voorruitverwarming, cruisecontrol, lederen bekleding, xenon verlichting etc enz op zit. Dan rij ik toch meer op mijn gemak in een diesel met bijna 2 ton op de teller dan een benzine met 2 ton op de teller terwijl ik nog 5 jaar te gaan heb. Een benzine met 3,5 ton op de teller, ik gok dat je dan best wat meer kwijt bent aan onderhoud.
     
  15. De 1.6 Zetec motoren zijn behoorlijk betrouwbaar. 3.5ton is nog 40k km erbij voor mijn focus. Onderhoudskosten zijn laag; in totaal (echt alles bij elkaar opgeteld) kost mijn auto (gekocht met 137k km op de teller) me minder dan 18ct per km. Grootste kostenpost qua onderhoud zijn het onderstel (schokbrekers en zo) en banden. Een goede benzineauto haalt makkelijk 3 ton en de oudere Focussen op benzine gaan erg lang mee. Ik wil eens kijken of ik de mijne over de 4 ton krijg.

    Het is logisch dat tweedehands diesels tegenwoordig goedkoop zijn omdat er minder kopers zijn. Daar is natuurlijk een reden voor; je loopt het risico om niet overal te mogen rijden en met extra belastingen te worden geconfronteerd (zoals de topic starter). Ook met een euro5 diesel ben je over enkele jaren op bepaalde plekken niet meer welkom. De Belgische ANWB heeft onlangs mensen afgeraden om als particulier een diesel te kopen; het is niet alleen mijn mening.
     
    foxmanvos vindt dit leuk.
  16. Toen ik las over die mrb verhoging heb ik ook zitten rekenen. Mijn 1.8 TDCI was na de verhoging, op jaarbasis, nog steeds 10- tjes goedkoper als de benzine versie. Daarbij nog de goede km vergoeding van de baas die maakt dat een leaseauto ongeveer 2* zoveel kost als mijn eigen auto

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     
  17. Even een vooroordeeltje de wereld uit helpen.... de huidige dieseltjes hebben juist veel meer onderhoud dan de benzinemotoren. Daarbij de tijd dat een benzine motor bij 200.000km op was hebben we al heel lang achter ons gelaten.
    Persoonlijk schrik ik niet van 200.000km of meer. De staat van onderhoud en waar deze kilometers zijn verreden is veel belangrijker.
     
  18. Kan je dan ook aangeven welk onderhoud? Ik rijd al jaren diesel en doe het onderhoud grotendeels zelf. ik laat mijn bevriende garage houder bij de Ford originele onderdelen bestellen met daarbij de km stand zodat ik alle delen krijg die ik zou moeten hebben. De kosten en de hoeveelheid onderdelen zijn niet toegenomen dus ik snap je opmerking niet.
     
  19. Doubled: Verstuivers, roetfilters, EGR kleppen, dual mass vliegwielen en bij de MK2 1.6 tdci turbo’s, nokkenassen, gloeipuggen etc.
     
  20. qua stikstof wel, CO2 is juist lager.
    CO2 is juist toegenomen hoorde ik laatst in het nieuws, en dat komt niet omdat alle diesel rijders massaal overstappen op elektrisch....nee, die gaan weer benzine rijden ;)

    in Rotterdam is die alweer afgeschaft.

    scheelt maar een jaar of 6 dacht ik (benzine 1996 om diesel 2001)
    dus met een diesel van 19 jaar oud mag ik de stad nog in, lekkere effectieve maatregel......NOT
     

Deel Deze Pagina