1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Roetpluimen en bijna geen vermogen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FocusII, 22 jul 2019.

  1. Beste focussers,

    Ik heb een probleem met mijn focus II 2.0 tdci. Ik ben aan het rijden op de Duitse snelweg richting de vakantie bestemming en merk via ik de achteruitkijk spiegel dat er veel roet uit de uitlaat komt bij het accelereren onder de 2000 toeren en in de 6e versnelling. De auto is dan ook niet vooruit de branden en moet het gaspedaal veel verder indrukken dan normaal. Tevens brand het motormanagement lampje oranje.

    Nou heb ik de auto even uitgelezen met een Bluetooth OBD scanner en kreeg ik code P2263. Nou zegt mij dit niet heel veel maar mijn vermoeden is dat het iets te maken heeft met de EGR.

    Heeft iemand hier ervaring mee of weet waar het aan ligt en hoe ik t kan oplossen?
     
  2. Noodloop tgv buiten marge zijn van injector?
     
  3. Ik zou eerst naar de EGR kijken of die open blijft hangen. Dat is in het algemeen een veel voorkomend probleem met turbodiesels. Niet te lang mee blijven rijden want de zwarte rook is onverbrandde diesel; je geld vliegt uit de uitlaat.
     
  4. yep teveel diesel wordt er in gespoten ten op zichtte van je zuurstof
    p2263 is te hoge turbodruk.
    daardoor valt hij in noodloop. heb je geen aansturing van turbodruk meer en zal hij mogelijk ook gebrek aan zuurstof in de motor krijgen, gevolg door zwarte rook.

    als ik zo snel op internet kijk zeggen ze dat de actuator van de turbo zelf door roet vast is komen te zitten. na reinigen het weer goed was.
    in alle gevallen naar laten kijken
     
  5. Hoor je de turbo ook fluiten?
     
  6. @trucker0werner Ik zal zowel naar de turbo als de EGR laten kijken! Is er een mogelijkheid dat ik dat zelf kan doen?

    @rfknol Nee gelukkig fluit de turbo niet, dus ik hoop dat het een kwestie van schoonmaken is.

    Eveneens vind ik t wel raar dat het niet echt te reproduceren valt in alle versnellingen. Bijv. In de 3e versnelling en lager trekt ie prima in het hele toerenbereik en geen roet, 4e en 5e alleen boven de 2000 toeren geen roet, lager wel en in de 6e is het helemaal huilen.
     
  7. Als je de turbo hoorde fluiten of blazen had je een slang lek kunnen hebben. Dat is over het algemeen makkelijk gerepareerd ;)
    Ik hoop voor je dat het allemaal snel gevonden en gerepareerd is.
     
  8. er bestaat iets als boost-by-gear elke versnelling zijn aparte boost
    dit kan natuurlijk ook op basis van brandstoftoevoer. anders heb je al snel wielspin in de 1ste versnelling.
    wat en hoe ze het toepassen geen idee. maar zou zomaar eens kunnen, of dat het puur toeval is

    dit kan natuurlijk ook andere reden hebben. een slechte hogedruksensor of vast zittende klep in de hogedrukpomp.
    echter dan zou je denk ik ook storing daarop moeten hebben.


    ben bang dat het beste is om iemand met wat ervaring en computer er naar te laten kijken.
     
  9. UPDATE: Gisteren een uurtje rondgereden door de bergen, en warempel: Geen roet en het volle vermogen weer terug. Ik snap er werkelijk waar niks meer van.
    Helaas nog geen snelweg kunnen pakken dus harder dan 80 en hoger dan de 4e versnelling is het niet geworden, dus wat betreft de roetontwikkeling in de 6e versnelling heb ik niet kunnen testen.
    Dit doet mij vermoeden dat het een sensor gerelateerd probleem is. Ik zal hem zodra ik thuis ben even laten controleren door de garage.
     
  10. Zou bijna denken dat de auto ‘schoon geblazen’ moest worden. Dus de vakantiereis alleen al zal hem genezen.
    Hoog in de toeren houden wellicht brand je nog wat schoon.
    Kan het zijn dat de roetfilter een regenereer sessie niet goed heeft afgewerkt ?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
    B3nder vindt dit leuk.
  11. Bij deze motor al vaker gehad, dat bij heel hoge temperatuur de variabele schoepenverstelling (van de turbo) klemt. Daardoor krijg je hoogstwaarschijnlijk die storing te hoge vuldruk, en gaat je auto in noodloop. Als je auto van en op contact zet moet deze noodloop weer tijdelijk weg zijn.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  12. intetcooler slang waarschijnlijk los of lek.
    of turboslang lek of losgeschoten , waardoor je geen druk hebt.
     
  13. UPDATE: Weer even een updateje, na weer een paar dagen terug te zijn in Nederland heeft de Focus wonderbaarlijk nergens meer last van. Ik heb tijdens de terugweg richting Nederland nog even bij een tankstation de foutcodes gewist, daarna nog een paar 'plofjes' roet en was het over.

    Merkwaardig probleem dit, maar laat het toch wel even checken.
    PS. Moet wel zeggen dat ik nog geen èchte lange stukken snelweg heb gereden sinds ik thuis ben (hooguit 20km). Mocht het duidelijk worden waar het probleem zich bevond zal ik het laten weten!
     

Deel Deze Pagina