1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Roetfilter en EGR

Discussie in 'Media' gestart door Johanpg, 20 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. #1 Johanpg, 20 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 dec 2015
    Ik kwam dit artikel tegen op nos.nl.

    Misschien interessant.
     
  2. Toch apart dat een auto minder gaat verbruiken als de genoemde systemen zijn uitgeschakeld. Dus een roetfilter veroorzaakt een hogere roetuitstoot die hij zelf moet opvangen. Lijkt mij een beetje onzinnig.
     
  3. [MENTION=3311]rfknol[/MENTION], Opzich niet zo heel raar, de egr zorgt ervoor dat de uitlaatgassen terug de inlaat ingaan om het zo nogmaals in het verbrandings proces te gooien. Je voorziet de motor dus eigenlijk van vervuilde lucht terwijl die juiste schone lucht wil hebben voor een lekkerder en beter verbrandings proces, hierdoor gaat de auto dus meer verbruiken.

    Het roetfilter is niets meer dan een opstakel in het uitlaat systeem, de motor kan niet lekker zijn uitlaatgassen kwijt, word bij wijze van, tegen gehouden. Ditzelfde heb je met een katalisator.

    Schakel je deze beide systemen uit, heb je dus schone lucht in je inlaat en geen opstakels in je uitlaat systeem, resultaat de motor loopt zuiniger en lekkerder en je hebt een paar pk's meer waardoor hij minder moeite hoeft te doen om dezelfde prestaties te leveren (kleine tuning wat ook voor zuiniger rijden zorgt) en dus zuiniger rijden geeft.

    Ofwel, vrij logisch dat de auto dan zuiniger wordt.

    (Correct me if i'm wrong)
     
  4. Dat begrijp ik, maar de systemen die het milieu zouden moeten sparen zorgen juist voor een hoger verbruik. Dus in hoeverre helpen ze echt?
     
  5. EGR is om de uitstoot te reduceren. En als de EGR fris is werkt het wel aardig. En voor de bijtelling en prijs van de auto is uitstoot erg belangrijk. Zo belangrijk dat een klein beetje meerverbruik wel uit kan.


    Maar je inlaat slipt er compleet van dicht omdat je in principe allerlei rommel door je inlaat propt..
     
  6. #6 kolere, 20 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 dec 2015
    Rfknol:
    Wat is jouw onderbouwing? Ik zie niet in waarom een hoger verbruik per definitie een hogere roetuitstoot tot gevolg zou hebben. Zolang er genoeg zuurstof in de motor aanwezig is zal de motor bij meer dieselinspuiting heter verbranden. Een hetere verbranding leidt tot minder roet.

    De egr zal wel een negatieve invloed op de roetuitstoot hebben, omdat de egr de tot doel heeft de Nox-uitstoot te verlagen. Dit wordt bewerkstelligd door juist de verbrandingstemperatuur te verlagen, door uitlaatgas te mengen met verse lucht wat leidt tot effectief minder zuurstof. Door de relatief lage temperatuur wordt niet alle ingespoten diesel volledig verbrand, dit leidt dus tot meer roet.

    Dit is te vergelijken met een houtkachel:
    Als je de luchttoevoer op een houtkachel beperkt wordt de kachel minder heet, maar ontstaat er meer roet (maar het verbruik van houtbrandstof is lager).
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina