1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Road-Dyno EQperformance

Discussie in 'Performance tuning' gestart door eReSke, 28 jan 2021.

  1. Volgende week krijgt onze Kuga een kuurtje bij EQperformance wat 40pk en 100Nm extra zou moeten opleveren. Als vermogensmeting maken zij gebruik van een road-dyno en niet van een rollerbank/vermogensbank. Hun eerste reactie op mijn vraag waarom is dat dit een reëler beeld van de werkelijkheid zou geven ipv een gesimuleerde situatie en koeling.
    Eerlijk gezegd vind ik deze onderbouwing wat summier en zou het in mijn ogen ook een financiële reden kunnen hebben. Het lijkt mij dat een complete bank duurder is dan een road-dyno meting, even ervan uitgaande dat dit op onderstaande wijze plaatsvindt:


    Voorgelegd aan EQperformance maar jullie meningen of opvattingen zijn uiteraard welkom!
     
  2. #2 VinRS, 28 jan 2021
    Laatst bewerkt: 28 jan 2021
    Ik log mijn auto ook op de weg, en kan daar ook dyno's van maken. Voor een standaard auto is dit geen enkel probleem, daar zullen de meeste tuners alleen bepaalde condities simuleren op de dyno (voornamelijk vol gas, dit kan op de weg ook).
    Als je echt een volledige custom tune nodig hebt (gebouwde motor/andere turbo/geen basis tune beschikbaar), dan heeft een dyno wel nut, want dan kan je bepaalde condities simuleren (bijpaalde rpm / last verhouding), op de weg is dit lastig.
    Nadelen zijn er ook: als het echt gaat om de getallen, dan zal een weg dyno wat meer variatie geven omdat de condities meer variëren (luchtdruk en temperatuur), hiervoor is in de wegdyno programma's wel correctie voor aanwezig. Daarnaast is het resultaat (in getallen) van de wegdyno afhankelijk van acceleratie, dus afhankelijk van het gewicht van de auto en de bandenmaat, daar de dyno vaak werkt met acceleratie van een vast gewicht en dus niet afhangt van gewicht van de auto en de bandenmaat.
    Er zijn op internet verschillende fora te vinden waar de vdyno (wegdynosoftware) en een echte dyno vergeleken worden, resultaten liggen dan binnen 5% van elkaar, mits alle data in vdyno goed wordt ingevuld en er wordt gelogd op een vlakke weg waar je in 1x door kan tot maximaal toerental in de 3e of 4e versnelling.
    Ik zeg het gewoon nog een keer: Echte dyno's zijn voor standaard auto's overgewaardeerd en variëren onderling (dus verschillende dyno's) ook zoveel, dat een wegdyno net zo goed is.
     
  3. Dank je wel voor jouw aanvulling! Heb inmiddels ook al weer een reactie terug van EQ en wat zij zeggen komt overeen met jouw verhaal. Zij gaan inderdaad te werk zoals in het filmpje alleen nog wel een stapje uitgebreider. We gaan het volgende zien en meemaken.
     
  4. Net als VinSt zegt. Er zijn al apps die gebruik maken van gps of eobd signaal om vermogen uit te draaien.
    Dat extra tool is maar de vraag of het past op de velg. daarnaast zit het ook niet op moment vast, maar keer goeie snuk gegeven. Ja je kan met 4 van de 5 bouten aangedraaid rijden maar ja er zitten er 5 op.

    App als perexpert is er ook. volgens mij torque en dashcommand hebben ook zulke feature erin zitten.
    Met torque keer geprobeerd, maar dat werkte vaak niet goed.
    De programma meet de versnelling van de auto en weet het gewicht. aan de hand van gekozen versnelling waar de auto in zit en toerental. weet de app te melden welke pk en nm je bij welke toerental je hebt.
    Vul je gewicht verkeerd in. dan is de berekende vermogen en dergelijke anders waardoor de meting beter of slechter uitpakt. Zo kun je eenvoudig 20pk extra krijgen als je verkeerde gewicht gebruikt.

    Grootste probleem is dat vaak de 1op1 versnelling voor de dyno run gekozen wordt.
    wat in houdt 4de versnelling. van 1500rpm to redline is dus 40kmh tot 215kmh bijvoorbeeld. Dit kan niet op de open bare weg.
    In zijn 2 op redline is al bijna 100kmh. 3de gaat er ook overeen.
    Goeie legale test op de weg is dus nagenoeg niet te doen.

    Beste is tool direct op je as. wiel wordt vervangen voor een hub en je aangedreven as hangt tussen twee kasten. zo heb je ook geen wielslip. Wat op de rollenbank met 500+pk mogelijk is.
    Dat probleem hebben we niet met onze auto.
    zelfs de rollenbank kunnen ze mee spelen om op scherm toch een leukere grafiek weer te geven
    Ivm ze wielvermogen omrekenen naar motorvermogen. 15-25% Verlies over de aandrijflijn is normaal. Reken ze met verkeerde percentage dan lijkt op papier de waardes hoger te liggen.
    Met uitrollen van de auto kun je deze percentage uitrekenen. De auto wordt in Neutraal gezet en dan rolt de wagen uit.
    Dit kan niet op de weg ivm je dan ook de rijwind meetelt, die kan ook de wagen afremmen.


    Dus al met al vermogenbank blijft in mijn gedachten beter.
    met tool om op de road te meten is leuk als je aan de deur software update.
    voordeel is dat je geen groot apparaat moet hebben, maar simpel door uitrekenen je een voormeting en nameting kan doen.
    Met nameting weet je direct op de weg dat hij goed rijdt en extra vermogen heeft. Normaal doe je deze twee dingen afzonderlijk. Een tuner kan dan ook direct nog iets wijzigen als hij dat zou willen.
     
  5. Ja in eerste instantie zal het road"dyno" financiële voordelen hebben:
    • Je hebt geen pand nodig (met bijbehorende vergunningen)
    • Je hebt geen dynometer nodig die naast aanschaf onderhoud en calibratie nodig heeft

    De grootste nadelen zijn:
    • Een A/F meting met losse apparatuur zal lastig zijn
    • Bij eventuele aanpassingen zal je de hard/software mee moeten nemen tijdens een testrit of terug moeten rijden naar de plek waar je de aanpassing uit kan voeren
    • WOT metingen op de openbare weg uitvoeren is vagen om problemen
    • je bent afhankelijk van omstandigheden (weer en overig verkeer)
    • Bij een testrit is kans op schade aanwezig (bij vastsnoeren op de dynometer ook, maar de kans is kleiner)
    • Als je op de openbare weg gaat testen moet de auto APK gekeurd zijn en van een kenteken + verzekering voorzien zijn (denk aan track auto's met slicks die beide niet hebben)
    Ik ken geen tuner die een road"dyno" boven een echte dynometer prefereert en zou een dergelijke aanbieder dan dan persoonlijk ook overslaan.
     
  6. Die snelheid is idd een dingetje, ik moest bij het dataloggen van mijn auto 2x in de 3e versnelling en 2x in de 4e versnelling van 2500 rpm tot 6500 doortrekken. Dat is 50-130 kmh in z'n 3 en 80-180 kmh in z'n 4. Dus gaatje zoeken s avonds laat op de snelweg en gaaaaaaaaaaaaan. Moet zeggen dat de ST het nog best makkelijk doet in de 4, voor je het weet kan je vol in de ankers en nog een keertje gaan :rock:

    Echt real live settings aan passen is alleen mogelijk bij dure stand alone ECUs. Op de standaard OEM ecus gaat dat vaak niet, dan is het steeds tune aanpassen op de laptop, auto uit, tune naar de ecu flashen, auto starten en weer gaan
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. VinRS vindt dit leuk.
  8. Allen bedankt voor de waardevolle input, volgende week maar eens even erover babbelen bij EQ.
     
  9. Off-topic: een Fiesta Mk8 doet 200 in z'n 4 :loco::loco::loco:
     

Deel Deze Pagina