1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Reviseren Duratec HE 2.0 motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Jordy97, 21 mrt 2020.

  1. Hoi allemaal,
    Momenteel ben ik bezig met het reviseren van de motor uit mijn Focus 2.0 uit 2005. De motor heeft 162.000km gelopen en de olieschraapveren waren vast gaan zitten, daardoor verbruikte ik tot 2L op 100km!!!

    Pas toen ik alles vrij had gemaakt om de kop los te kunnen maken dacht ik er pas aan om even wat foto's te maken voor een leuke post, mijn excuus daarvoor.
    :worthless:

    Dus ik ben gisteren begonnen met het demonteren van het kleppendeksel, het inlaatspruitstuk en het uitlaatspruitstuk, daarna de distributieketting, cilinderkop en carterpan om zo bij de zuigers te komen. En ik moet zeggen, voor een eerste keer ging het allemaal erg makkelijk.

    Het hele inlaattraject was pikzwart van de roetaanslag, ik dacht dat dit door de EGR kwam, toen ik de EGR had losgemaakt bleek deze wonderbaarlijk schoon te zijn.
    Daarna heb ik de kleppen verwijderd uit de kop en kwam er achter dat de klepseals ook goed doorlekten, er lag verse olie op de inlaatkleppen. Waarschijnlijk zal dit de reden zijn geweest van alle vervuiling... Dus deze ga ik uiteraard ook vervangen.

    Zoals je kunt zien zijn de zuigers aardig zwart, gelukkig kan ik het er makkelijk vanaf schrapen, morgen maar even in de ultrasoon leggen.

    Dus tot zover het project, volgende week komen alle onderdelen binnen en zal ik wat uitgebreidere foto's maken!
    Tips en advies is uiteraard erg welkom!

    Goed weekend allemaal! :biertje:

    20200320_124032.jpg 20200320_131022.jpg
    20200320_133018.jpg 20200320_135428.jpg 20200321_133818.jpg 20200321_133823.jpg 20200321_133828.jpg 20200321_133833.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    mario75, rs2000, nctnico en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. :thumbup: Goed bezig! :clap:
     
  3. Dit zijn naar mijn mening altijd de leukere klussen.

    Wellicht ten overvloede maar hou er rekening mee dat de kopbouten en drijfstangbouten rekbouten zijn en niet hergebruikt mogen worden. Deze moeten ten alle tijden worden vernieuwd.

    Waar ik overigens wel benieuwd naar ben is of je voor demontage de klepspeling nog hebt gemeten. Nu de boel toch uit elkaar ligt is het natuurlijk de uitgelezen kans om indien nodig ook dit meteen aan te pakken.
     
  4. Mooie klus. Doe je dit thuis of bij de "baas" ? Gereedschap? Zo te zien is het niet overbodig om dit aan te pakken. Hoe zit het met de slijtage van wat zo al tegen komt?
     
  5. Ze mogen 1x hergebruikt worden, dus dat ga ik ook doen. Over de klepspeling, hij tikt niet maar zeker een aandachtspunt. Bedankt!
     
  6. Ik doe dit gewoon thuis, ik heb genoeg gereedschap in de schuur en nog wat speciaal gereedschap gekocht om de klus te kunnen klaren. Tot nu toe nog geen buitengewoon versleten onderdelen tegengekomen, behalve de klepseals.
     
  7. Je pakt het grondig aan, dus wees verstandig! Investeer een paar tien meer en koop nieuwe rekbouten.
     
  8. De rekbouten mogen weliswaar 1 keer (sommige drijfstangbouten zelfs 3 keer) hergebruikt worden maar dan moet je wel nauwkeurig de lengte van de bout meten, dit vergelijken met een nieuwe rekbout en aan de hand hiervan het nieuwe aanhaalmoment berekenen.

    In de praktijk is vervangen dan ook de betere keuze. De kosten van nieuwe bouten zijn relatief laag en nu de boel tocht open ligt zou ik hier persoonlijk niet op besparen.
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  9. En Ford raad het zelfs af om de bouten opnieuw te gebruiken volgens het werkplaatsboek van Haynes......
     
  10. petje af hoor. Hoe is de stand van zaken nu? Nog tegenvallers gehad? Hoe ging het reinigen van de zuigers? En zaten de zuigerveren nu wel of niet vast? Heb de zuigerveren dan nog laten zitten of ook vervangen?
     
  11. Door wat moeilijkheden met corona en werk was ik nog niet toegekomen aan een vervolgpost, maar hier komt ie:

    De kop was teruggekomen van het vlakken en ultrasoon reinigen, gelukkig hoefde deze niet gevlakt te worden! Ik heb de nieuwe klepseals gemonteerd en de kleppen goed schoongemaakt en gepolijst in de zitting. Alle kleppen weer terug erin met klepveren weer op spanning, wat was dat een rotwerk :schater:.
    Maarja gelukkig is het allemaal netjes gelukt.
    20200326_111929.jpg 20200326_111936.jpg 20200326_143611.jpg

    Daarna heb ik de zuigers voorzien van nieuwe zuigerveren (deze zaten inderdaad vast) en drijfstanglagerschalen, en gelukkig waren het de juiste onderdelen. De zuigers heb ik teruggeplaatst met een zuigerveerspanner, dit ging erg makkelijk! De bouten voor de drijfstanglagers heb ik hergebruikt, en netjes op 29Nm +90 graden vastgezet.
    20200326_143512.jpg 20200326_143530.jpg 20200326_143543.jpg IMG-20200323-WA0000.jpg

    Toen mocht de kop erop, alles netjes schoongemaakt uiteraard en een nieuwe pakking ertussen, nieuwe bouten gebruikt en netjes op moment gezet.
    20200327_180858.jpg 20200326_160521.jpg 20200326_165450.jpg

    Daarna was het alles eromheen weer terugbouwen, zoals de distributieketting, carterpan en in/uitlaatspruitstuk.
    Ik heb de ketting teruggeplaatst maar wel de waterpomp vernieuwd. Voor het uitlaatspruitstuk met katalysator heb ik een nette op marktplaats gehaald en de EGR ook goed schoongemaakt en teruggeplaatst. Ook de injectoren schoongemaakt met de ultrasoon, weer als nieuw :D
    20200326_143655.jpg 20200327_125335.jpg IMG-20200327-WA0000.jpg

    Uiteraard ook de motor afgevuld met nieuwe Ford olie en nieuw oliefilter en de motor loopt als een zonnetje en heeft nog geen druppel verbruikt.

    Helaas kan het niet altijd goed gaan en is mijn stuurleiding gesprongen, nieuwe bij de Ford gehaald voor 140 euro om er maar vanaf te zijn.
    Nog te doen zijn de draagarmrubbers vervangen voor en wiellagers rondom.

    Verder is hij af en ik rij er nu al 2 weken met veel plezier in!
     
    rs2000, Ghosty J, De Baat en 8 anderen vinden dit leuk.
  12. Wauw, gaaf man!
     
  13. Super vet! Netjes gedaan man :)
     
  14. Bedankt!!
     
  15. Altijd fijn als je project goed afloopt en alles weer werkt als "nieuw" veel rijplezier :)
     
  16. Lekker bezig! Petje af!
     
  17. Ah als er wat is met mijn 2.0 mk2 dan klop ik bij jou aan ;-) Of natuurlijk bij @Eric-rally haha
     
  18. Aankloppen mag altijd, maar ik beloof niet dat ik open doe
     
    2 Fast 4 U vindt dit leuk.
  19. voor dubbeltarief wil @Eric-rally dat vast wel doen :P
     
  20. Klasse hoor!
    Veel mensen zouden afscheid van de auto nemen maar jij flikt het gewoon, top.
     

Deel Deze Pagina