1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

resonatiebox

Discussie in 'Performance' gestart door extremeford, 11 sep 2007.

  1. heb je daar toevallig een foto van focusguy, ben wel benieuwd hoe het er dan uitziet :?
     
  2. Ik zal deze week, als ik voor het donker thuis kan zijn, ff een foto maken anders wordt het aankomend weekend.
     
  3. B@zz, hierbij een paar foto's van de box
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. He, dat is idd vreemd. Dat "dichte gat" (jaja, ik weet het, een dicht gat is geen gat :roll:) daar zit normaal je resonantie box aan vast. Jij hebt dus geen resonantiebox maar misschien een ideetje om dat rechthoekige paneeltje eruit te slopen? Krijg je toch weer een sportiever geluidje ;-)
     
  5. Heeft iemand een idee hoe het zit bij de focus II fase I ?????
     
  6. Heb je alles doorgelezen? Volgens mij staat het antwoord er al tussen....
     
  7. denk dat ik het wel door heb maar moet het toch es effe bekijken of ik het vinden kan. ben niet bepaald handig in dinges in de motor zelf tenzij het goed is uitgelegd natuurlijk :lol:
     
  8. als je focus 2 fase 1 van na 2005 is dan heb je de zlefde filterbox als ik. zie foto boven. geen resonantie box dus
     
  9. Stom dan want die van mij is van 5/2006 dus dan kan je da niet arrangeren...... :( spijtig is er mss een andere manier voor
    ?
     
  10. Heeft iemand ook ervaring met het verbruik/vermogen? Dit zou toch ook moeten verbeteren, aangezien er extra lucht in de motor komt cq. kan komen.

    Iemand ook al een website gevonden waar de snorkel (rechts) besteld kan worden?
    [​IMG]
     
  11. zojuist ook ff gekeken maar by mij zit er dus ook geen box meer wel een "dicht gat" ;)
     
  12. Heeft weinig zin denk ik, via die snorkel komt er meer troep je box in.
     
  13. Te vinden via http://myfordfocus.com/how-to/ice-man.htm -> Cost: Approx. $200(cost of the IceMan kit) Available at http://www.myFordPerformance.com
     
  14. Ik heb dit draadje even gevolgd, en mij voornamelijk verbaasd over de snorkel. Meestal is een snorkel namelijk helemaal geen performance verbeteraar, maar juist het omgekeerde. De inloop is ook niet dermate wijd dat er een flinke druk wordt opgebouwd in de snorkel terwijl je rijdt. Daarnaast zie ik op de tekening 2 gaten, 1 ronde onderin en eentje bij de resonantie box. Op het ronde gat onderin wordt de snorkel gemonteerd met een wijdere inloop, dit zou druk moeten opbouwen, maar op de resonantie boxkomt ook een pijpje waar geen druk in wordt opgebouwd. Resultaat: de druk die wordt opgebouwd door de wijdere inloop van de snorkel verdwijnt weer door het resonantie gat/box = effect verdwenen. In mijn ogen is een open perfomance filter van bijvoorbeeld K&N de enige verbetering, of je moet heel radicaal de voorbumper gaan aanpassen en er voor zorgen dat er via een trechter stuwing ontstaat in jouw luchtfilterhuis...
     
  15. Volgens mij gaat het er meer om dat de lucht beter de luchtinlaat kan worden ingezogen, niet dat de lucht er beter wordt ingedrukt. Je hoort dat effect goed als je een open luchtfilter hebt.
     
  16. #96 Focus_Tddi, 11 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jun 2009
    Die snorkel zit er ook niet om druk op te bouwen. Dat ding zit er om te zorgen dat je verse buitenlucht van BUITEN het motorruim het filter in zuigt.
    Wil je druk opbouwen, dan zal je indd een trechter o.i.d. moeten inbouwen in de voorbumper. Maar geloof nu niet, dat je zoveel druk opbouwd, dat de motor er zuiniger of zelfs beter van gaat presteren, want de motor heeft meer zuurstof nodig, dan dat je kan opbouwen middels rijwind. Op het moment dat je veel vermogen gaat vragen is die eventuele lichte druk in de box allang verdwenen, omdat de vraag naar zuurstof groter is dan je zal kunnen leveren door de rijwind. Het houden van overdruk in de box is dus vrijwel onmogelijk.
    Het enige wat je kunt halen voor voordeel, is de motor gemakkelijker voorzien van verse lucht, omdat de motor op meer plaatsen kan ademen i.p.v. de snorkel.

    Zelf heb ik een TDDi van eind 2000. Kort geleden heb ik een K&N filter gemonteerd en de originele luchtbox aangepast, door er sleuven in te maken. Nu hoeft de turbo niet te ademen via dat zielige snorkeltje, maar kan nu ook ademen door de extra aangebrachte sleuven in het luchtfilterhuis. De snorkel fungeerd nu meer om te zorgen voor voldoende, koele, lucht. Het verschil is verbazingwekkend groot. Een veel sneller opspoelende turbo, de motor pakt veel sneller op en is soepeler. En over het geluid nog maar te zwijgen....Gefluit en aanzuiggeluid is echt super om te horen.

    Merbaar verschil is vooral het toerental waar de turbo normaal pas begon op te spoelen. Standaard begon de turbo bij ongeveer 1600 rpm op te spoelen, om bij 2000rpm de volle druk te leveren.

    Na de aanpassing hoor je de turbo vanaf 1300 a 1400 heel snel opspoelen om vervolgens bij 1700 rpm al de volle druk te leveren....

    Beste verschillen dacht ik zo.
     
  17. Ik heb de resonantiebox weer terug geplaatst, A) het geluid werd hinderlijk op de snelweg bij 120-140. B) De auto begon meer brandstof te verbruiken (Misschien dat het geluid er voorzorgde dat ik het gaspedaal diper intrapte... :cool:C) De auto liep in 1 keer ook niet zo "smooth" meer. Sinds ik de box weer heb teruggeplaatst, is bovenstaande allemaal verholpen.... :rolleyes:
     
  18. ??? vreemd, ik heb hier volgens mij helemaal geen last van. Geluid hoor ik alleen als ik vermogen vraag. en verbruik? tja, loopt toch al 1:10, dus dat maakt ook niets uit ;-)
    Hoeveel scheelt het verbruik bij jou?
    Ook loopt ie bij mij volgens mij hetzelfde als dat het er nog in zit (kan daar ook eigenlijk geen verklaring voor geven dat ie anders zou lopen zonder resonantiebox)
     
  19. Ik heb ook kort de resonatiebox verwijderd. Het is een leuke gadget, maar de brom is mij veel te hard.
     
  20. Tja idd vreemd, ik had zelf het idee dat de auto door het extra gat in luchtfilterhuis warme lucht ging aanzuigen. Bij het optrekken smoorde hij ook even waardoor ik meer met een slippende koppeling moest rijden (welke er nog geen 10.000km onder zit). Het verbruik; ik deed op een gegeven moment 1 op 8 a 1op 9 en dat voor een 1.6 16v. Als dat nou kwam doordat ik wellicht het gas toch dieper intrapte om het geluid te horen of dat het door het verwijderen van de resonantiebox kwam weet ik niet, maar nu de box terug is geplaatst is mijn verbruik gezakt naar 1 op 11 a 1 op 12. Wel heb ik het K&N inlegfilter laten zitten, hier reageert de auto wel fijner op. Qua geluid werd het op een gegeven moment tocht echt te gek, hij begon gewoon te brommen. Als dit nou versterkt werd door het K&N inlegfilter weet ik ook niet.
     

Deel Deze Pagina