1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Remtrommels schoonmaken / piepende remmen

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door wvrooy, 16 apr 2012.

  1. #1 wvrooy, 16 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 apr 2012
    Na een aantal weken me steeds meer te zijn gaan ergeren aan het gepiep van de achterremmen heb ik deze week eens de stoute schoenen aangetrokken en ben ik aan de slag gegaan. Een mooi moment om er gelijk mijn eerste handleiding van te maken. Tips & suggesties zijn natuurlijk welkom! :D

    Materiaal
    Het volgende heb je nodig:
    • Ratel
    • Ratel verlengstukken
    • Dop (13mm)
    • Dop (8mm)
    • Remmenreiniger
    • Plantenspuit of tuinslang
    • Tandenborstel
    • Remmenvet

    [​IMG]

    Aan de slag!
    Stap 1: Wiel demonteren
    We beginnen met het demonteren van het achterwiel, waardoor de remtrommel zichtbaar wordt.

    [​IMG]

    Stap 2: ABS-sensor losmaken
    Aan de achterkant van de remtrommel zit een boutje dat de ABS-sensor op zijn plek houdt. Draai deze los met de 8mm-dop. Je kunt proberen de sensor daarna recht uit de trommel te trekken. Mocht-ie nogal vastzitten - zoals bij mij het geval was - laat hem dan nog rustig even zitten.

    [​IMG]

    Stap 3: Remtrommel losdraaien
    Naast de bout van de ABS-sensor zitten nog vier forse bouten (13mm) die de remtrommel vasthouden. Deze kunnen behoorlijk vastzitten dus gebruik een goed passende dop om deze los te draaien. Gepast geweld en de nodige overtuigingskracht zijn hier wel voor nodig.

    [​IMG]

    Stap 4: Trommel verwijderen
    Als de bouten los zijn kun je met wat wrikken en draaien de trommel samen met het wiellager naar je toe trekken. Let wel op dat je de ABS-sensor niet stuktrekt en vervolgens voorzichtig losmaakt mocht je deze nog niet verwijderd hebben.

    [​IMG]

    Stap 5: Poetsen maar!
    Spuit nu flink wat remmenreiniger in het remmechanisme en de trommel. Spoel vervolgens na met water totdat er geen zwarte rommel meer uitkomt en laat e.e.a. goed drogen. Hieronder een voor- en na-foto.
    Controleer nu alles open ligt gelijk even of je geen remvloeistof tegenkomt onder de stofkapjes van de remcilinder. Indien dit wel het geval is lekt je cilinder: zo snel mogelijk vervangen!

    [​IMG]
    [​IMG]

    Stap 6: Invetten
    Smeer wat vet op de contactpunten van de remblokhouders. Dit zorgt ervoor dat de blokken soepel heen en weer kunnen bewegen en niet gaan aanlopen.

    [​IMG]

    Stap 7: Montage
    Alles weer terug in elkaar zetten gaat in de omgekeerde volgorde.

    Succes! ;)
     
  2. Mooie How Too Do:thumbs:
    Zo te zien heeft bij jou de ene remschoen veel meer gedaan dan de andere.
    Heb je met de trommel ook nog wat gedaan? schuurpapiertje er doorheen oid?
     
  3. dat hoort zo dat verschil in remdikte;) nette howto;)
     
  4. Nee, de binnenkant zag er nog netjes uit en werd goed schoon met wat remmenreiniger. Zelfs geen vliegroest, daar krijgt de :focus: de kans niet voor bij mij! ;)
     
  5. Die vettigheid heb ik wat moeite mee...wordt de rem niet zo heet dat dit vet vloeibaar wordt en op de remschoenen komt?
     
  6. Onder normale omstandigheden niet lijkt me. Het vet dient puur om te voorkomen dat de remschoenen niet goed terugveren en gaan aanlopen. Stond ook zo omschreven in de Haynes repair manual, dus vandaar dat ik het zo heb gedaan ;)
     
  7. Als je hittebestendig vet gebruikt zal het zeker goed gaan.

    Met kogellagervet heb ik een beetje mijn fwijfels, ook al worden trommelremmen niet zo heel heet met normaal gebruik.

    Ik zou gewoon echt remmenvet of kopervet gebruiken.

    Verder nette how-to!
     
  8. Hoewel het vooralsnog geen problemen oplevert kan ik me voorstellen dat remmenvet de klus wat beter klaart in dit geval. Zal het in de gaten houden en heb de startpost even aangepast.
     
  9. Nette How-to, maar zet er ook nog even bij dat je de stofhoezen van de wielremcilinders er even af moet wippen om te kijken of ze niet lekken (moet droog zijn onder de hoes, als deze vol zit met remvloeistof lekken de cupjes)
     
  10. Bedankt voor je tip, Anton. Heb het aangepast. :thumbs:
     
  11. De abs sensor gaat pas terug nadat alles weer gemonteerd is toch?

    Jrn-90
     
  12. Dat is wel het handigst inderdaad :)
     
  13. ik smeer altijd de loopdelen in met kopervet. Ik heb laats de ccups uit de cilinders gehaald, schoongemaakt en ingespoten met wd 40. Toen weer gemonteerd en natuurlijk de remmen ontlucht. (ik heb een remontluchtersetje zodat ik het aleen kan doen)
     
  14. Mooi how-to!!

    Maar kan ik als leek dit zonder al teveel risico's ook doen?

    Het ziet er namelijk redelijk simpel uit (maar zelfs de moeilijkste klussen zien er simpel uit als een expert de how-to gemaakt heeft....), maar ik wil zometeen niet ineens zonder remmen zitten of zoiets.

    En als die ABS-sensor toch zou afbreken of zo, heeft dat directe gevolgen voor de auto? Ja, die zal ongetwijfeld zo snel mogelijk gemaakt moeten worden. Maar behalve dat?
     
  15. Als je de cups eruit haald moet je je remsysteem opnieuw ontluchten. Als je sensor va nde abs breekt moet je een nieuwe kopen en deze monteren. Daar zit ongeveer een 50 cm draad aan die weer onder de auto aan de zijnkant van de wagen zit met een stekker. Ik kreeg namelijk 1 sensor niet los dus heb ik hem met kabel en al verwijderd. Tevens smeer ik ook een beetje koperver op de hevel van de handrem zodat deze ook soepel blijft gaan. Deze loop namelijke langs je achterste remschoen.
     
  16. Shaminoo, je moet zelf bepalen waar je grens ligt natuurlijk. Al moet ik er wel bij vermelden dat ik zeker niet in de categorie expert thuishoor. Over het algemeen geldt dat je met de huis tuin en keuken handigheid en een beetje logisch nadenken een heel eind komt. Dit specifieke klusje vond ik goed te doen, zeker als je het remsysteem (de hydrauliek) dicht laat.
     
  17. Vincent en Wouter, dank voor jullie antwoorden!

    Als ik alles dan goed begrijp kan er eigenlijk, bij normaal werken en niets forceren, niets mis gaan. En ik lees in de how-to niets over cups eruit halen, dus dan hoef ik - als ik de how-to keurig blijf volgen - ook geen remsysteem te ontluchten.

    Klinkt me nu toe als een leuk klusje voor in m'n vakantie over een paar weken!
     
  18. Bedankt voor de duidelijk foto,s Nu heb ik alles schoongemaakt maar kwam een lekkende remcilinder tegen ,Nu wil ik deze vervangen maar hoe zit het met de remvloeistof moet ik eerst het hele systeem leeg maken of loop alleen de remleiding leeg die naar de cilinder loopt
    Hoe zit het met het ontluchten hoe werk dit precies.

    alvast bedankt
     
  19. Hier zie je een filmpje over oa het ontluchten, hopelijk heb je hier iets aan.


    [YOUTUBE]V5O_pbC8R2E[/YOUTUBE]
     

Deel Deze Pagina