1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Regensensor in de war?

Discussie in 'Electronica' gestart door DexterXL, 2 jan 2023.

  1. Even een vraag over onze Fiësta 2020 (zal dezelfde techniek zijn gok ik)
    de regensensor doet een beetje vreemd, soms doet hij het prima, en vaak doet ie maar wat,
    terwijl het droog is gaat ie spontaan aan, en dan niet 1x, maar gewoon constant door.
    Heb al een link proberen te zoeken van wanneer dit gebeurd, maar zie totaal geen invloed
    van bv condens bij de sensor, want het gebeurd ook direct na het starten, of ineens na 30 min
    rijden.
    We hebben de Fiësta nu 1 jaar in het bezit, zover wij weten geen nieuwe voorruit erin gekomen,
    en heeft in het begin wel prima gewerkt.

    Wat kan ik zelf nog testen/reinigen/vervangen?
    BVD
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Vuil voor de sensor of sensor nog vast zit onder het kapje.
     
  3. Dus ik zou het kapje van de spiegel los moeten halen?
    eens zien of youtube daar een filmpje over heeft voordat ik weer lekker lomp alles verrot trek:mrgreen:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Met beleid en inderdaad even controleren. Misschien kun je met een zaklamp al vanuit buiten kijken of de sensor nog enigszins normaal zit.
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  5. NIET LOS HALEN als je hem los haalt ben je je kalibratie kwijt. Met alle gevolgen van dien. Rij even langs de dealer en laat ze er naar kijken!
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  6. Ik schreef het in een ander topic ook al, maar al mijn Fords hebben deze omschrijving gehad. De Kuga ook, meestal doet ie het prima, soms doet ie maar wat. Droog, gaat ie ineens vegen. Regent het, doet ie niks totdat ik aan de interval knop draai.
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  7. Ik zal wel iets stom zeggen maar even 10 min. de accupolen er af zodat het reset
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  8. +1
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  9. Mijn mk4 ging ook alle kanten op, snel en langzaam heen en weer. Na een paar keer het raam poetsen zag ik een klein scheurtje in het blad dat precies over de sensor een klein streepje water gaf waardoor hij constant dacht dat er water op zat.
    Na nieuwe bladen is het opgelost. Werkt perfect nu.
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  10. Top en bedankt voor de antwoorden...
    Ik ga dus niets loshalen, blijkbaar ga ik dan iets doen waar ik goed in ben...slopen, en dat gaat vrouwlief niet leuk vinden
    en bedenk me nu dat er idd ook rijbaanbegeleiding op zit, dus niet alleen de regensensor
    Sowieso zal ik er een zaklamp op zetten en kijken of ik wat afwijkends kan zien
     
  11. Bij mijn Kuga hetzelfde probleem. Systeem werkt helemaal niet goed. Ruitenwissers gaan al snel in standje turbo waarbij de ruitenwissers er bijna afvliegen bij een paar druppels water. Heb nu in de settings de regen sensor uitgezet. Bij mijn vorige Kuga werkte het redelijk goed.
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  12. Je bedoelt zeker de camera.
    Refensendor is een losse sensor. Deze kun je zo losklikken en op andere ruit zetten.
    Echter wel checken of er geen lucht onder zit. Daardoor werkt sensor minder.
    In sommige gevallen nieuw sensor ivm de silicone deel dat er tussen zit beschadigd was.

    Heb daarvoor nog nooit iets hoeven kalibreren.

    Alleen de camera moet gekalibreerd worden.
    Maar dat is vaak meer checken of de hoek goed is. Dat hij niet naar boven of beneden kijkt. Rest is rijden en leert zijn eigen in.
     
  13. Als je ergens geen verstand van hebt moet je niet zomaar dingen los halen. En ja de camera moet je kalibreren. Maar als je die los haalt ipv de regensensor ben je verder van huis. De regensensor in een mk4 heeft toch geen siliconen meer en moet naar mijn weten gekalibreerd worden. Dit is mij verteld bij het plaatsen van mijn nieuwe voorruit!
     
  14. Oh nee dat is zeker. Maar bedoelde meer op het feit dat er specifiek staat kalibreren terwijl in gross dat voornamelijk om de camera gaat.
    Daarnaast is kalibreren niet het juiste woord vaak.
    Vaak is meer controle om te checken of het goed gemonteerd staat.

    Als je er geen verstand hebt moet je hem naar de dealer brengen ben ik van mening.

    Tevens camera kan in sommige gevallen gewoon terug gemonteerd worden. Althans dat kon bij de wagens waar ik aan werkte. Enige dat je erna deed was test beeld maken om te zien of je de camera goed gemonteerd had. Rest gebeurt tijdens het rijden.

    Degene die ruit plaatsen zullen dat altijd zeggen dat het kalibreerd moet worden. Kunnen ze direct meer voor vragen.

    Dat een auto met camera software heeft gekregen om te decteren als het regent klopt. Sommige fabrikanten laten dan idd regensensor weg ivm de camera de functie overneemt.
     
    rfocus vindt dit leuk.
  15. Daarnaast is kalibreren niet het juiste woord vaak.
    Vaak is meer controle om te checken of het goed gemonteerd staat.


    dat klopt maar hoe noem jij het dan?
     
  16. @gerardTDCI
    Verifiëren is ook wel mooi duur woord.
    Maar checken voldoet eigenlijk al.
    Want kalibreren kan je vervangen door af te stellen.

    Met torquetool doe je ook eerst checken. En als het wat teveel afwijkt doe je pas af stellen.

    Camera hang je op en check je. Koplamo monteer je en check je.

    Maar wie weet is kalibreren en Verifiëren wel letterlijke vertalling voor engels woord ervan. Dat checken en afstellen meer brabands is of zo.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  17. Kalibreren is het vergelijken van een meetwaarde met een herleidbare standaard.
    Kalibreren omvat per definitie niet het justeren van een instrument.

    In de praktijk worden de termen wel door elkaar gebruikt.
     

Deel Deze Pagina