1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Regensensor Focus Mk3 werkt amper / zeer traag

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door a3aan.weisse, 14 jan 2022.

  1. #1 a3aan.weisse, 14 jan 2022
    Laatst bewerkt: 15 jan 2022
    Sinds augustus van het afgelopen jaar zijn wij de blije bezitters van een Ford Focus MK3 uit 2012. Het enige waar we, zeker met het slechte weer van de laatste tijd, minder blij van worden is de werking van de regensensor. Deze is helaas compleet onvoorspelbaar, maar over het algemeen reageert hij veel te traag.
    Zelfs als de interval / gevoeligheid op de hoogste stand staat moet je bij gewone regenval wachten tot het moment dat het gewoon gevaarlijk is, voordat de ruitenwissers bedenken om te gaan wissen. Bij sneeuwval reageert hij op de een of andere manier wel weer wat sneller en heel soms werkt hij redelijk goed.
    Het gevolg is dat we, ook bij minimale regen, eigenlijk al snel gebruik moeten maken van de continue wisstand. Niet echt waar een regensensor voor bedoeld is.

    Ik heb al op dit forum, maar ook op internet gelezen dat er eigenlijk weinig af te stellen valt aan de regensensor. Is er toch iemand die een suggestie heeft wat te doen?

    Ik las dat er een soort van gelpad zit tussen de regen/licht sensor en de voorruit. Helpt het om deze opnieuw aan te (laten) brengen? Of zijn er andere dingen die ik kan proberen om te zorgen dat de sensor wel beter reageert.
     
  2. heb ook zoiets ( maar niet zo erg) gehad maar dan met mijn Fiesta 2007. Heb toen de GEM module software geüpdatet en probleem was opgelost.

    Misschien ook een software update van BCMii zal het probleem oplossen/ verbeteren of sensor zelf is aan zijn einde ( wat zeer zelden gebeurt )
    Zit nog de originele vooruit op of is het ooit vervangen geweest ?
     
  3. Maak eens een duidelijke foto van de regensensor misschien dat daar wat aan te zien is
     
  4. #4 a3aan.weisse, 15 jan 2022
    Laatst bewerkt: 15 jan 2022
    @mario75 hoe kan ik zien of de voorruit vervangen is? Ik heb een foto bijgevoegd van het kenmerk in de ruit zelf. Lijkt origineel Ford, maar of dat wat zegt... Staat er toevallig ergens een datum in zo'n ruit?

    [​IMG]

    @paul vingerhoets Hierbij een paar foto's. Ik ga er vanuit dat de sensor rechtsboven in het cluster de regen/lichtsensor is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb niet het idee direct iets raars te zien.

    Zojuist ook nog geprobeerd om te kijken hoe de sensor reageert door er met een plantenspuit op te sprayen en dan reageert hij eigenlijk prima, zelfs in de minst gevoelige stand.
     
  5. Ik lees nu ergens dat die "3 . . . ." betekend dat het productiejaar van de ruit iets met een 3 is en het aantal stipjes iets zegt over de maand gerekend vanaf het midden van het jaar (juni). Dus in dit geval lijkt het me het meest waarschijnlijk dat de voorruit komt uit oktober 2013. De ruit is daarmee sowieso 1 1/2 jaar nieuwer dan de auto (datum eerste afgifte is mei 2012), dus ik denk dat de voorruit inderdaad ooit vervangen is.

    Net op mijn andere ramen gekeken en die hebben allemaal de code ". 1" of ". . 1" dus ik maak daaruit op dat mijn auto in 2011 geproduceerd is (of in ieder geval de ramen) en dat de voorruit inderdaad vervangen is.
     
  6. nee, zo te zien zit een origineel Ford op.
    Ik zou zegen kijk ff naar een update van BCMii
     
  7. Vriend van me werkt bij Carglass. Volgens hem is een ruit met automerk erin alleen af fabriek geleverd. Dus als je ruit een keer vervangen wordt zit daar een merkje in van de ruitenfabrikant
     
  8. ik heb nog nooit een ruit gezien met het Carglass teken of naam er in :confused:
     
  9. dat staat er ook niet er staat ruiten fabrikant merk.
     
  10. Dat Carglass. Autotaalglas, etc. geen originele ruiten toepassen betekent niet dat ze niet verkrijgbaar zijn.

    Een originele ruit met Ford logo is gewoon bij de Ford dealer te bestellen. Ford dealers die zelf ruitvervanging uitvoeren monteren dan ook gewoon originele ruiten met Ford logo. Er zijn echter ook dealers die ruitvervanging niet zelf uitvoeren maar uitbesteden. Derhalve is het bij ruitvervanging bij een Ford dealer wel aan te raden om vooraf aan te geven dat je een originele ruit wil.

    Met de juiste verzekering is ruitvervanging door een Ford dealer ook nog eens niets duurder als ruitvervanging door Carglass. Autotaalglas, etc.
     
    Marty#23 vindt dit leuk.
  11. Tof, dat wist ik niet. In het geval van de verwarmde voorruit lijkt het me zeker een meerwaarde om dit bij Ford te laten doen.
     
  12. Bij ieder willekeurig bedrijf dat ruiten vervangt kun je aangeven dat je een originele ruit wil met Ford-logo. Daarvoor hoef je niet naar de dealer. Het feit dat er vaak buiten de dealer om ruiten worden geplaatst zonder logo heeft vaak te maken met de marge op de inkoop van die bedrijven. Overigens, er zijn maar enkele ruitenfabrikanten; het kan zijn dat een OES-ruit exact gelijk is aan een ruit met logo (OE/OEM).
     
  13. Misschien de raam eens goed schoon maken en ook vet vrij zitten zomaar vreemde verkleuringen in de strepen.
     
  14. @paul vingerhoets het raam was nat vanochtend. Ik heb hem geprobeerd droog te maken maar het was erg vochtig weer. Maar ik ga het proberen.

    @mario75 is er een manier om te zien welke versie van de software nu geinstalleerd is op de BCMii? Mijn auto is in september nog bij de dealer geweest voor een update i.v.m. de terugroepactie van de koppeling. Ik begreep dat dat ook een software update was, dus wellicht is hij vrij recent nog geupdate.
     
  15. #16 mario75, 15 jan 2022
    Laatst bewerkt: 15 jan 2022
    dealer heft alleen een update gedaan voor de koppeling, hierbij denk ik aan PCM.
    Normaal gesproken doen ze niet van zelf modules updaten tenzij je zelf dat specifiek aangeeft. Er zijn namelijk kosten aan verbonden.
    Wat je kan doen is de auto van iemand van hier met IDS / FDRS software ( ook andere ? ) laten uitlezen en controleren op updates of zelf een account openen ( gratis ) bij ford etis en met jouw VIN zelf kijken naar de software stand van modules, of je geeft je VIN door aan iemand hier met een etis account en dan kan die voor jou na kijken.
     
  16. oh, ff niet zo goed zitten lezen :oops:
     
  17. Tijd voor een update na ruim een jaar. Het weer van de laatste dagen begon erg te frustreren.
    Vandaag uiteindelijk naar een autoruiten vervanger gegaan.

    Zij constateerden dat er totaal geen gel / siliconenpad achter de sensor zat. Deze zijn ze schijnbaar vergeten te plaatsen bij het vervangen van de voorruit de vorige keer.
    Na 10 minuten stond ik dan ook weer buiten. Wat een verschil en dat voor maar 20 euro :-).

    Bedankt allemaal voor het meedenken.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  18. Mooi dat 't gefixt is voor je.
     

Deel Deze Pagina