1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ratelend geluid 1.6 ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Robfocus, 24 apr 2016.

  1. Goedemiddag focusrijders,

    Sinds een enkele week zit er een rare ratel in mijn motor, waardoor het net lijkt of er een knikker inzit. Het geluid is het beste te horen bij een stationair toerental en wanneer de motor terug zakt in toeren richting stationair.

    Autogegevens
    1.6 Ecoboost 182Pk
    Bouwjaar 2011

    Het volgende probleem wat nu is gebeurd, mijn auto zat nog in de Bovag garantie bij een dealer. Eerst bij de ford langs geweest welke het niet zo snel kon vinden en aangaf meer tijd nodig te hebben, deze gaf al aan je heb garantie ga terug. Echter is helaas de dealer waar ik de auto heb gekocht geen :ford: dealer, in goed vertrouwen toch heen gebracht voor reparatie. Na twee dagen kreeg ik een belletje dat de auto weer klaar stond.

    De dealer heeft op basis van de plaatselijke ford uit hun regio vervangen:
    Distributieriem + Rollen
    Nokkenasverstellers in en uitlaat

    Nu heeft de auto het geratel nog steeds, maar hoor ik ook de distributieriem :nocheer: als een stroef wrijvend geluid bij dalend toerental. Toch maar weer langs geweest bij mijn ford dealer, deze constateerde dat de riem niet goed afgesteld staat:nocheer:. Tevens hebben ze alle slangen los gerukt en alle klemmen vergeten terug te monteren.

    Na lang twijfelen toch maar besloten de plaatselijke ford nu in te schakelen ,waar hij morgen terecht kon. Later maar kijken wat we doen met de kosten, als het maar goed uitgevoerd word.

    Mijn vraag is hebben jullie enig idee wat het geratel kan zijn?
     
  2. Oja het geluid is het beste te horen bij het rechter voorwiel
     
  3. Airco of Dynamo. Geluid is er ook met de airco uit ?


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
  4. Ja de airco heeft geen invloed op het geluid.
     
  5. Pas op met de kosten! Je moet altijd de verkopende partij de kans geven om het probleem op te lossen. Als jij beslist het ergens anders te laten doen hoeft de verkopende partij dit niet te per sé vergoeden!
     
  6. Ik heb de verkopende partij een kans gegeven, echter kunnen zei dit gewoon niet oplossen. Als je ziet wat ze achter gelaten hebben ( loszittende slangen, dolgetrokkel klemmen ) en nu ook het geluid bij de distributie, ben ik er helemaal klaar mee. Ik wil gewoon dat ik weer met plezier kan rijden met die auto, zonder al die rare geluiden zoals het voorheen was.

    De kosten zullen inderdaad voor eigen rekening zijn, liever dat dan een auto die naar de klote geholpen wordt.
     
  7. Geen idee wat het is.
    Maar schrijf sowieso het bedrijf aan die de eerste reparatie heeft gedaan.
     
  8. Klinkt alsof er wellicht een motorisch defect is zoals een drijfstang lager. Vervelende kwestie dat de verkopende partij niet kan sleutelen. Zou de kwestie toch voorleggen bij deze partij en aangeven dat je niet te spreken bent over de oplossing en de manier waarop er gewerkt is.
     
  9. En even contact leggen met BOVAG over hoe te handelen, ze kunnen je hierin in adviseren lijkt me toch ?
     
  10. #10 Robfocus, 24 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 apr 2016
    Mijn plan is nu als volgt, morgen gaat ie naar mijn eigen ford dealer voor een kleine onderhoudsbeurt. Ik heb gevraagd de ford te zoeken naar het geluid en mij hierover op de hoogte te brengen wat dit kan zijn. Tevens gaan zij kijken naar het geluid bij de distributie, of dit goed is uitgevoerd. Met deze informatie ga ik terug naar de dealer waar ik hem heb gekocht. Zijn het kleine reparaties laat ik dit meteen door de ford uitvoeren natuurlijk.
     
  11. #11 Marco Morello, 24 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 apr 2016
    Je stelt het zo dat het vaker voorkomt bij de 1.6 ecoboost? Hoe ontstaat dit dan? Te laag in toeren en dan teveel vermogen vragen?

    Langzamerhand wordt mijn gevoel dat de Focus III een speelgoedauto is, steeds meer bevestigd.
     
  12. Nee hoor, maar een knikkerend geluid met gas loslaten zou een drijfstang lager kunnen zijn toch?

    Niks mis met de Focus 3 hoor!
     
  13. We gaan het morgen allemaal meemaken, ik hoop dat de ford wat kan vinden. Ik hou jullie op de hoogte
     
  14. En jouw focus euro4 1.6 tdci een speelgoedauto van glas?:badgrin:
     
  15. #15 Marco Morello, 25 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 apr 2016
    Gelukkig zonder roetfilter, maar met ondertussen 250.000km achter de kiezen. Met al wel een nwe turbo, die er al weer 100.000km op zit. Maar jij hebt ook zo'n ding, met bijna 300.000km toch? Wel sterk glas dus. :grin:

    Ik krijg van de focus III en met name de 1.6 Ecoboost het idee dat het een afbreekmotor is, met weinig reserve. Allemaal erg delicaat. Overigens is het wel een fijn blok. Al mist het wel beleving.

    De 1.0 heb ik gek genoeg een beter gevoel bij. Misschien heb ik het mis, maar ik heb niet het idee dat de 1.6 Ecoboost voor de "eeuwigheid" is gebouwd. Dit in tegenstelling tot de 1.6/1.8/2.0 in zowel de focus I als II (ja ik weet dat het verschillende motoren zijn). Ik ben er dan ook niet zeker van dat ik een Focus III met 1.6 Ecoboost zou kopen.

    Misschien ben ik gewoon geen fan van gedownsizede turbomotoren. Ik betrap mij er dan ook op dat ik met name naar auto's kijk met normale atmosferische motoren. En niet specifiek Ford. Ford had voor mij de Focus III wel mogen uitrusten met de 2.0 Duratec, desnoods met de Skyactiv technologie van Mazda.
     
  16. Vandaag bij de ford geweest, het geluid wordt veroorzaakt door de spanrol van de multiriem. De lagers van deze spanner schijnen behoorlijk slecht te zijn waardoor deze flink ratelt. Volgende week wordt het gerepareerd bij de ford.
     
  17. Valt het gelukkig mee!
     
  18. Gelukkig wel, alle rollen/riem en spanner worden vervangen.
     
  19. #19 Kees37, 25 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 apr 2016
    Gelukkig niks ernstigs, en ja slechte lagers kunnen heel veel geluid geven.
    Gelukkig valt het nog wel mee met je speelgoedauto Rob.
    [MENTION=13177]Silver Baron aka marco[/MENTION]
     
  20. #20 Marco Morello, 25 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 apr 2016
    [MENTION=948]Kees37[/MENTION] mijn opmerking gaat ook niet specifiek over Rob zijn auto, ik ben voor hem al lang blij dat het bij een simpele looprol blijft. Maar verandert niks aan mijn gevoel over de 1.6 Ecoboost.

    Als ik een auto met die motor zou hebben, dan zou ik hetzelfde gevoel hebben als wat ik eerst met onze 1.6 tdci had. Het gevoel van wat er nou weer kapot zou gaan. Na een keertje sporten met het ding het gevoel hebben dat ie afbreekt. Geeft niet echt een vertrouwenwekkend gevoel. De verhalen op internet lezen van kapotte 1.6 Ecoboost motoren, al dan niet door klungelige tuning of component failure, helpt ook niet. Voor zo'n jonge motor zijn er best veel destreuze probleemgevallen te vinden. Dat gevoel heb ik niet bij een wagen met een atmosferische motor. Als ik na ga wat mijn oude 1.6 16v te verduren kreeg en op het olieverbruik na geen krimp gaf, versterkt dat mijn gevoel. Maar goed je weet nooit als ik in de toekomst er toch 1 heb, we rijden nu ook (met best wel plezier) in onze 1.6 tdci.
     

Deel Deze Pagina