1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Radarauto is het antwoord op Flitsmeister

Discussie in 'Algemeen' gestart door Rykers, 28 aug 2020.

  1. Flitsmeister werkt net iets te goed, zo is de Nederlandse politie van mening. En misschien is dat wel zo, want volgens politiecommissaris Egbert-Jan van Hasselt vallen er nog te veel verkeersdoden door hardrijders en verkeershufters. In een gesprek met de tegen De Telegraaf vertelt hij over het nieuwste middel tegen hardrijders. In januari stipten we de nieuwe vorm van rijdende controles al aan, en nu hebben we iets meer details. Vanaf volgend jaar wil de politie aan de slag met zogenoemde radarauto’s. Deze rijdende eenheid meet snelheden, maar houdt geen auto’s staande. De boete komt direct naar het adres waar de auto geregistreerd staat.

    ‘We gaan met onopvallende politieauto’s al rijdend de snelheid van automobilisten meten. We hebben daar een succesvolle test mee gehouden en hopen in 2022 vijftig tot honderd van zulke radarauto’s in te zetten die op een gevaarlijk traject al rijdend snelheidscontroles kunnen uitvoeren. We pakken daarmee ook beter de snelheidsovertredingen. Wegpiraten hoeven we niet aan te houden; die krijgen net als met flitscamera’s en trajectcontrole netjes de boete op hun deurmat in huis’, zegt Egbert-Jan tegen De Telegraaf. Deze radarauto’s kunnen letterlijk elk merk en model zijn, er werd zelfs gesproken over een ‘oud Fiatje Panda’ om in te zetten als radarauto.

    Hardrijders pakken met een radarauto is niet de enige nieuwe methode om de wegen veiliger te maken. Egbert-Jan spreekt in hetzelfde artikel over de monocam, een camera die smartphone-gebruikers in het verkeer betrapt. Die camera zet de politie bovenop een viaduct boven een snelweg, bijvoorbeeld. Ook testte de politie met een variant die in een skikoffer of hoog in een camper gemonteerd zit. Volgend jaar moet je dus goed blijven opletten voor bijna elk soort voertuig. Of nog makkelijker: gewoon je telefoon wegstoppen en je enigszins aan de snelheid houden. Of niet miepen en de extra snelheidsbelasting betalen.

    Video voor de lol: de snelste straatauto ter wereld. Een Koenigsegg Agera RS




    via: Topgear
     
  2. Kijk een nóg effectievere methode om meer geld in het laatje te brengen in plaats van het verbeteren van de verkeersveiligheid.

    Er zijn zo veel manieren om het beter aan te pakken voor de veiligheid, helaas ziet hier niet zo'n goed verdienmodel achter.
     
    Thieske vindt dit leuk.
  3. Zoals?
     
  4. Eerst zien dan geloven. Ik hoor ook maar bar weinig over de fliters tegen het telefoongebruik, ja af en toe duikt het weer op in een nieuwsbericht maar dat is ook alles.

    Daarnaast blijf ik de pakkans in NL (gelukkig!) echt heel laag vinden. Ik doe toch dagelijks "mijn best", maar het aantal bekeuringen in dik een half miljoen kilometers is op één hand te tellen.
     
  5. Begrenzen, live tracking van de huidige snelheid etc. Het is notabene 2020.
     
  6. Begrenzen kan, maar in bebouwd kom rij je toch nog 130. Echter je hebt dan moeite in buitenland of andere plekken om in te halen.
    Zoals trucks met 1kmh verschil gaan inhalen.

    Live tracking gebeurt niet, is in strijd met privacy.
    Althans dat is mijn mening. Black box zitten ze wel aan te denken. Om zo bij ongeval direct te weten wat er gebeurt is.

    Nee 10kmh te hard word te zwaar bestraft.
    Radarauto is moment opname en dus ook niet fijn.
    Alleen pitieauyo is eerlijk. Rijdt 16sec en daar het gemiddelde is je snelheid.
    Flitspaal is momentopname en betaal je evenveel.

    Over het algemeen rij ik soms 10 te hard maar dan rij ik mee met de stroming. Zelf de polite rijdt mee met de stroming en bekeurt dan niemand. Die ook te hard rijden
     
  7. Ik voel een uitbreiding aankomen van het flitstopic van bluediamond. Nu is de inkt van mijn printer op, dus ik hou mij maar gewoon netjes aan de maximum snelheid.
     
  8. Big brother is watching you....
    Series, stel je dit echt voor???:loco:
    Door te begrenzen op maximum snelheid op het betreffende traject wordt veilig inhalen haast onmogelijk. Je rijgedrag gaan registreren is helemaal fout...
     
  9. Het is niet dat ik het graag zie, dat ik een voorbeeld op noem betekend niet dat ik er achter sta! Maar het zijn wel effectievere manieren om men zich aan de snelheid te laten houden, bijvoorbeeld: Auto's tegenwoordig zijn slim genoeg om te zien waar je hoe hard mag en of je te hard rijdt of niet, hiervoor hoeft niet all je data live naar het CJIB doorgestuurd te worden, alleen de overtredingen die geconstateerd worden.

    Door te begrenzen op maximale snelheid kun je niet meer te hard rijden, die maximum snelheid geld nu ook gewoon en als je nu met inhalen te hard gaat rijden loop je het risico bekeurd te worden. wellicht moet je je afvragen of inhalen uberhaupt veilig genoeg is als je er voor de maximum snelheid moet overschrijden, bovendien zijn vrachtwagens ook begrenst. Nogmaals, ik sta hier totaal niet achter maar het is wel effectief.

    Maar volgens mij heb je het hele punt van mijn eerste post hier gemist namelijk dat het uitschrijven van -met name snelheids- boetes een zeer lucratieve manier is om geld in het laatje te brengen. De manier waar op ze dit nu willen gaan doen puur is gericht op het maximaliseren van deze inkomsten en dit heeft weinig meer te maken met de veiligheid aangezien er vele malen effectievere methodes zijn of anno 2020 ontwikkeld kunnen worden.
     
  10. Dit punt heb ik zeker niet gemist, het aantal verkeersboetes wordt jaarlijks in de begroting meegenomen. Agenten moeten hun quotum halen....

    Stel iemand rijd 70 km/h, dan is het vaak veiliger op de 80 km weg om de persoon op het stuk weg dat het kan met 90 km/h in te halen ivm de zijwegen....
     
  11. En hier wringt het bij mij een beetje.

    Als je het veiliger wilt maken, lijkt het mij dat je ‘op het moment waarop je een overtreding ziet’ die persoon aanhoudt of aan de kant zet. Dan pas maak je het veiliger door diegene te laten stoppen met onveilig gedrag. Nee laat maar rijden en bekeuring krijg je thuis. 10 minuten na de overtreding rijd ie iemand het leven uit...

    Wat is nu veiliger?...

    Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat het veiliger moet, maar dit is niet de manier of oplossing. Dit is weer makkelijk scoren. Als ik mijn zoontje niet corrigeer met opvoeden, verandert hij ook niet. Voorbeeld; Ik stuur em een app, je krijgt geen zakgeld, en verder heb ik het er niet meer over. Heeft dat effect? Staande houden, persoonlijk toespreken, bewustwording, dat heeft naar mijn inzicht meer effect. Maar daar hangt een prijskaartje aan. De mentaliteit heeft er ook een grote bijdrage aan. Tegenwoordig hebben het grootste deel van de bevolking echt overal maling aan. Hoe zou dat nou komen?
     
    gerardTDCI, Ecobeast en Sloeber vinden dit leuk.
  12. Blijft altijd een hot-topic dat te hard rijden.
    Ook ik ben niet heilig en overschrijd ook wel eens de maximale snelheid. Sterker nog, ik kan mij soms irriteren aan mensen die onder de maximale snelheid rijden....terwijl dat wel mag. De ene keer kan ik het beter hebben dan de andere keer, stemmingsafhankelijk. Maar daar gaat dit topic helemaal niet over. De genoemde actie van de politie om onopvallende auto's in te zetten klinkt natuurlijk sneaky...maar is het dat wel? We moeten ons gewoon gedragen in het verkeer...of we nu een onopvallende politieauto op de weg hebben of juist een opvallende. Wat mij opvalt is dat we juist wel rustiger en netter gaan rijden als er wel een opvallende politieauto in de buurt is. Dat zou de verkeersveiligheid dus wel ter goede komen lijkt mij.
    Onopvallende auto's zijn trouwens niet zo heel goed om de staatskas te vullen...die auto's kosten namelijk ook geld. Nu weet ik niet hoeveel geld men hier in wil pompen en hoeveel bekeuringen men extra uit denkt te schrijven maar qua terugverdien-model lijkt mij dit niet de meest economische.
    Heel eerlijk gezegd maakt het mij persoonlijk niet zoveel uit wat de overheid allemaal doet daar ik mij redelijk aan de regels hou. En mocht het toch eens fout gaan dan accepteer ik de boete gewoon zonder tegenspraak. De permanente aso's (waar er zat van zijn) mogen zich wel zorgen maken hoop ik.

    Dus mijn tip voor de verkeersveiligheid: zoveel mogelijk opvallende flitspalen en opvallende politieauto's.
    Het liefst zien we beide natuurlijk zo min mogelijk.....maar dit topic gaat over de verkeersveiligheid.
     
    gerardTDCI en Thieske vinden dit leuk.
  13. de verkeersveiligheid ga je echt niet verhogen door mensen te bekeuren op de snelweg die 10 km per uur of harder rijden.
    de controle moet zich meer verplaatsen naar provinciale wegen en de bebouwde kom, volgens mij vallen daar nog steeds de meeste slachtoffers.

    en huftergedrag moet aangepakt worden en niet met alleen een hoge boete maar met een EMG (Educatieve Maatregel Gedrag) of een (on)voorwaardelijke straf om je rijbewijs al dan niet voor langere tijd kwijt te raken.
     
  14. Dat is dus niet waar. Agenten hebben al een aantal jaren geen quotum meer.

    Gr. Jan
     
  15. @gerardTDCI Juist! Nu snap ik dat de gevolgen bij een ongeluk op de snelweg groter zijn, maar daar gebeurd veel minder dan in de bebouwde kom en de provinciale wegen. Net wat je zegt.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  16. Als je geen boetes wil betalen dan zorg je maar dat je je aan de regeltjes houdt. En als dat niet lukt dan dok je gewoon zonder te janken.
     
  17. De nieuw onopvallende politie komen pas in 2022 de kas moet gespekt worden anders heeft de politie geen werk op de snelweg.
    Deze moeten de mensen met leas bakken rijden en niet de regels in acht nemen aan pakken.
     
  18. gevolgen zijn vaak meer materiele schade.
    laatst hier op de Zuidweg een aanrijding, audi komt met 130 door rood heen en raakt een Mondeo frontaal die 360 draait en tot een paal tot stilstand komt, bestuurder van de Mondeo heeft (tot nu toe) alleen last van zijn knie.
    als je een kind of jong volwassene aanrijd in een woonwijk met 25 km p/u zijn de gevolgen vaak al ernstiger, laat staan met 50 of 60 km.
     
    Patman vindt dit leuk.
  19. Die gaan waarschijnlijk heel veel, vooral 3 of 4 km/h na correctie, bekeuringen opleveren. Uiteraard ook de gevaarlijk veel te hard rijders maar zoals hier al meer gezegd als je die niet meteen staande houdt en eventueel hun rijbewijs invordert maar alleen de CJIB envelop stuurt zal het de veiligheid maar weinig bevorderen.
     
    Patman vindt dit leuk.
  20. De grens moet je toch ergens trekken na aftrek van die correctie. Als het weer vanaf 7km/h te snel is gaat iedereen daar weer over klagen...
    Mocht jij met 50+ km/h geflitst worden door een flitspaal dan wordt jij ook niet gelijk aan de kant gezet. Een flitspaal heeft sowiesi niet echt nut, de meeste mensen zien ze al van ver, trappen even op de rem en geven daarna weer gas.

    En ja ook ik krijg wel een boete voor mijn snelheid, maar dat doe ik toch echt zelf. Beetje goedkoop om daar de politie de schuld daarvoor te geven.
     

Deel Deze Pagina