1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Raar toerental gedrag bij ontkoppelt rijden

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BeuncityChris, 10 mrt 2020.

  1. Goede dag allemaal.

    Sinds 2 weken heb ik een focus station 2010 met de 1.8 125pk motor.
    Rijd heerlijk en weinig klachten(ok hij is wat hoogtoerig maar vooruit)
    enigste wat er aan mankeerde was een defecte achterspeaker en daar lig ik nu nog niet wakker van.

    Vandaag viel me alleen iets geks op wat ik toch graag wou vragen hier of dit normaal is.
    Als ik normaal rijd en ik druk koppeling in en gas los dan valt hij netjes terug tot ongeveer 800rpm met warme motor. Lijkt mij volkomen normaal.

    Nu kwam ik vandaag op een stoplicht aanrijden en werd rood zag ik al van een afstand. Ik ontkoppel zet hem in zijn vrij en laat koppeling weer op terwijl de auto nog uitrolde.
    Ik zie de toerenteller naar de 500rpm vallen en een fractie van een seconde een lampje oplichten op dash(ik vermoed oliedruk maar was al weg voor ik goed kon kijken ) motormanagement greep gelukkig maar net op tijd in en de rpm schoot naar de 1500.


    Nou heb ik een paar testen gedaan.
    Stil staan voor stoplicht ontkoppelt en in vrij, niks aan de hand.
    Rijden koppeling in maar versnelling in vrij, niks aan de hand

    maar als ik tijdens rijden dus ontkoppel in vrij zet en koppeling oplaat komen gebeurt er dit.


    Hij valt naar 500rpm ecu grijpt in en schiet weer omhoog naar de 1250rpm. (soms naar 1500)


    Mijn eerste gedachte was vervuild klephuis of vervuilde sensor misschien.
    Toevallig heeft een vriend van mij ook een focus station uit 2006 maar ook een 1.8 125pk versie en die heeft dit ook.

    Is dit gewoon een bekend kwaaltje van de fofo en nog beter is er een remedie voor?
    Dacht ga het eerst eens hier vragen voordat ik op onderzoek uit ga.
    Alvast bedankt voor het meedenken.
    Met vrolijke fordgroeten
    Chris :thumbup:
     
  2. via google dit topic gevonden. (ik denk dat ik verkeerde zoektermen heb gebruikt hier op het forum)
    https://www.focusclub.nl/index.php?threads/toeren-schommelen-stationair-en-verlichting-danst.98116/

    Zoals mijn eerste gedachte ook was vervuilde gasklep. (mazda heeft daar ook last van)
    Ik was toch van plan om de deels uitgedroogde aanzuigslang te gaan vervangen en dan ga ik maar meteen het gasklephuis reinigen en hopelijk is het probleem dan weg.
    Uiteraard laat ik het hier nog weten dan voor toekomstige probleemzoekers ;)
     
  3. Hoi, ik heb dit gehad bij mijn 1.8 flexifuel uit 2007 na het vervangen van kapotte regeling van de luchttoevoer van de motor. Bij mij was het opgelost nadat ik de motor 20 minuten stationair heb laten lopen. De computer heeft zich dan opnieuw ingeleerd.
    Kan geen kwaad om te proberen en scheelt misschien wat sleutelen. Ik plaats zo nog even een link naar mijn topic, forumleden kwamen ook met andere suggesties wat het zou kunnen zijn.
     
  4. Dank plukkert!

    vanmorgen heb ik getest met uitrollen+versnelling in vrij+koppeling los met de airco aan en toen schommelde hij tussen de 500rpm en de 1800rpm en viel zelfs 2x uit.

    Mijn gevoel zei dat het gewoon een aansturingsfout was aangezien het echt alleen voorkwam bij uitrollen+versnelling in vrij+koppeling los.

    Ik heb vandaag de gasklep schoongemaakt en daar zat redelijk wat zwarte aanslag aan. daarna heb ik 20 min de accu helemaal losgekoppelt en aansluitingen doorverbonden om de PCM te resetten.
    daarna een rustige proefrit gemaakt van +-20 minuten en tig keer geprobeerd om weer die fout te krijgen maar bleef nu helemaal uit :rock::cheer::dance:
    Hij valt nu terug en word keurig opgevangen door de ecu bij 1000rpm en schommelt daar heel lichtjes.
    Wanneer ik bij stoplicht sta ontkoppeld en in vrij dan spint hij mooi op 800rpm.

    Probleem lijkt in ieder geval opgelost voor nu maar zal het deze week nog wel een aantal keren testen.


    Vraag aan de vergevorderde hier. Na 20 min ontkoppelde accu zou ik verwachten dat mijn dagteller ook op nul zou staan maar dat was niet het geval. wel moest ik mijn radio ontgrendelen.
    Is dit normaal?
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  5. Vergeet niet dat hoe flexifuel om de 10.000km nieuwe olie lust dacht ik :) maar dat doe je zelf denk ik?
     
  6. Ik heb godzijdank niet de flexifeul uitvoering. had in mijn zoektocht naar deze auto nog nooit van die term gehoord en nadat ik me daarin had verdiept las ik inderdaad dat die oliewissel om de 10000 moest ivm meer inspuiting met starten en zo als ik me goed herrinner. dus flexifeul was sowieso uitgesloten om te kopen.

    Voor olie verversen ga ik inderdaad niet naar een garage :naughty::naughty: sterker nog de enigste reden dat ik tot nu toe in mijn leven naar een garage ben gegaan is voor de APK en uitlijnen.
    Veels te leuk om zelf aan je auto te sleutelen :woohoo: al merk ik dat ik geen 18 meer ben haha.
     

Deel Deze Pagina