1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Raar motorgeluid?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door den_85, 26 okt 2017.

  1. Hallo iedereen,

    ik ben afgelopen week naar een garage geweest voor dit geluid, het klinkt wat knikkerachtig.
    ze hebben daar met een stethoscoop geluisterd en zijn tot de conclusie gekomen dat het achterop halverwege uit het blok weg komt.
    ze durven niet te zeggen wat het is of dat het schadelijk is.. daarvoor zullen ze voor een diagnose het blok open moeten maken.
    ze hebben verstuiver voor verstuiver los gehad maar gaf geen verschil in geluid.
    het geluid is er bij het op toeren houden van de motor(vooral tot 2000 toeren) maar bij plots gasgeven is het weg. tijdens het rijden een heel klein beetje bij vollast te horen. maar vooral wanneer ik op 1 snelheid blijf bij bijna geen gas. stationair niks te horen.
    het is een ford :focus: 1.6 tdci van 2008 waarvan de olie altijd netjes ververst is.

    de vraag is of jullie het geluid herkennen, of het niet normaal is of juist wel bij deze auto's?
    ik hoor het soms ook bij andere auto's maar wil weten of er wat aan te doen is of dat het dus schadelijk is

    https://www.youtube.com/watch?v=SsFLl4mPVjg

    alvast bedankt!
     
  2. Is het niet de distributieketting tussen de 2 nokkenassen? Die kan een dergelijk geluid veroorzaken, alleen komt het niet overeen met de plek waar het geluid vandaan zou komen.

    Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
     
  3. Nee inderdaad. Als ik voor de auto sta hoor ik het meer aan de rechterkant. In de buurt van de ketting is het rustig.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  4. #4 kolere, 27 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 okt 2017
    Ik hoor niet zoveel bijzonders. Wat hoor je in de auto dan? In de auto zou je geen ratel moeten horen, behalve bij flink optrekken. Ik lees in een ander topic van jou over de vonkenregen na hard optrekken, dit duidt erop dat je het aftermarket roetfilter kapot hebt gereden. Opzich niks mis mee, maar kan dit geen ramel/ratel geluid geven?
     
  5. Als je in de auto zit hoor je in de lagere toerengebied een tik aan de (als je in de auto zit) linker kant van het blok.
    Bij het optrekken is het veel luider als dit alleen het is moeilijk op film te zetten. In de hogere toeren is het ook waarneembaar alleen slechter te horen door het motorgeluid er omheen.
    Ik heb er geen roetfilter op zitten. Enkel de katalysator, Het geluid komt ook niet daar vandaan.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  6. Hoeveel heeft hij gelopen? Ik herken het geluid van de oudere diesels. Mijn 1.8 diesels deden dat ook steeds meer. Met een oliewissel werd het tijdelijk weer beter. Ze reden er ook niet anders om.
     
  7. #7 kolere, 27 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 okt 2017
    Die vonken vind ik dan wel apart. Alle diesels in Nederland geleverd in 2008 hadden een roetfilter voorzover ik weetm
     
  8. Klopt, alleen is deze geïmporteerd in 2013. Geen idee hoe de regels in Duitsland waren/zijn.
    Het zou inderdaad kunnen dat de katalysator de vonken heeft gegeven, alleen na heel lang rustig rijden hoopt er een bult roet op. Als je hem dan een keer laat schrikken als hij goed warm is, is dit mogelijk. Bij de garage ook voorgelegd en hij zegt ook dat het daar van komt. Het nieuwe rijden maakt meer kapot dan je lief is in een auto.
    Maar goed het geluid komt niet ergens bij de uitlaat traject weg. Echt achterop aan de kant van de versnellingsbak.



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     


  9. Sorry. Heel erg laat maar lees die post ook nu pas.

    Hij heeft 195000 gelopen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  10. Hallo mensen,

    Ik denk ik doe even een update, misschien dat anderen er wat aan hebben.

    Ondertussen het 1 en ander gedaan aan de auto zoals:

    •schoonmaken van de inlaat
    •egr afgedopt (met 5 mm gaatje)
    •lekkende brandplaatje op cilinder 2 verholpen.
    •motorflush en nieuwe olie

    Nadat de tik steeds erger werd, had ik besloten ze reinigen door de auto rechtstreeks op liqui moly te laten lopen en dat heeft in zoverre geholpen dat alles rustiger werd, maar de tik niet weg was. Daarna besloten om de verstuiver van cilinder 1 (versnellingsbak kant) naar cilinder 4 (distributie kant) te verplaatsen en wel ja het geluid ging mee.
    Verstuivers er allemaal uitgehaald en laten testen en reinigen. Daar is 1 kapot uitgekomen die zijn druk niet kon houden. Lekte dus tussen de verstuivingen in.
    Tot mijn verbazing was dit niet eens de verstuiver die het geluid produceerde, maar heb alles terug gemonteerd in de hoop dat het getik wel was. Dat was dus niet het geval. Er was al een nieuwe ingekomen en heb besloten i.v.m. Het budget er een goed geteste 2e handse in te zetten en dat heeft uiteindelijk geholpen. Het getik is dus weg.

    Nou blijft er wel wat verstuiver geratel en ik hoor veel 1.6 tdci/hdi motoren met dit geluid, ben er dus niet benauwd voor maar weet wel in me achterhoofd dat ik uiteindelijk met 4 nieuwe verstuivers eindig. Tot die tijd tuf ik lekker verder. Ze zijn immers wel goed uit de test gekomen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina