1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Raar geluid Turbo? MK3 1.6 ecoboost <Scheur membraan foto>

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Markoow, 29 jun 2019.

  1. Beste mensen,

    Zojuist kwam ik terug van de supermarkt en merkte ik met het raam open een raar afblazend geluid van de "turbo"?
    Dat denkik in ieder geval, ik merk geen vermogens verlies ofzo dat de turbo niet meer goed werkt.

    Toch heb ik beetje zorgen om dit geluid, iemand een idee?

    Hieronder filmpje gemaakt voor jullie :)

     
    henk 68 vindt dit leuk.
  2. #2 Markoow, 29 jun 2019
    Laatst bewerkt: 29 jun 2019
    Heb luchtfilter er heel even afgehad (5 sec) en 1x gasgegeven en het komt uit die aanzuig buis waar luchtfilter aan zit, is turbo lijkt me?...
     
  3. Membraam gescheurd?
     
  4. heb je een sportfilter/ andere kap gemonteerd op je focus.
    want die laten lucht makkelijker door dan de papieren originele filter.
    bij gas los zal de opgebouwde turbodruk direct naar de inlaat afblazen., met kn filter en/of met kap hoor je dit duidelijker.
    dit is niks meer dan normaal. turbodruk moet ergens langs afgeblazen worden.

    je hebt verder geen storing of last van dat van vermogen verlies.
    het betreffende geluid mag je niet horen als je volgas aan het door acceleren bent.
     
  5. Dankjewel voor he reactie, ik heb inderdaad vorige week een K&N filter aangebracht zonder dop op de kopsekant, in de huidige/originele luchtfilterbox!

    Echter dit “fluitende” geluid had ik afgelopen week nog niet na het aanbrengen van de K&N. Ik hoorde wel iets luider afblazend geluid van luchtfilter en ook kort fluitje van afblazende turbo, echter is dat afblazende geluid nu verandert op een rally subaru ofzo.

    Het was dus een kort fluitje nu een in toon wisselend fluitje als je het bovenstaand filmpje hoort.

    Of ik verbeeld het me... ik heb inderdaad geen storing ofzo ook geen vermogensverlies (denk ik).

    Ik ga dat snel door accelereren testen morgen!
     
  6. Afhankelijk van bouwjaar natuurlijk. Vanaf 2012 geen membraam meer
     
  7. dan ga ik er vanuit dat het idd puur komt door de knfilter
     
  8. Ik vind het wel stoer klinken.:thumbup:
     
  9. #9 Markoow, 30 jun 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jun 2019
    Hij is bouwjaar 2011, ja het rare is dus dat ik het de eerste week niet heb opgemerkt en je hoort het nogal duidelijk :p

    Mijne is 2011, kan ik zo ff zien of membraan nog goed is? :(

    Heb ook zonder enig filter 1x gas geven en kwam uit de aanzuigbuis hetzelfde fluitende geluid..
     
  10. Dan heb je iig een DV met membraam. Dv demonteren en checken
     
  11. Zou ik ook geen motorstoring moeten krijgen oid?
    Of zal dit echt alleen zijn wanneer ik ook vermogensverlies zou hebben?
    Ik heb niet echt een idee hoe ik gemakkelijk bij de DumpeValve kan komen..
     
  12. dumpvalve zit op de turbo zelf, net achter het blok
    als je rechter voorwiel verwijdert kun je hem net zien zitten. zelf heb ik hem vervangen voor een van turbosmart. mijn membraam was verder helemaal heel
    zover ik heb gelezen komt dit alleen voor bij de 1.0 althans daar zie ik het wel vaker gebeuren
     
    Markoow vindt dit leuk.
  13. Heb de auto nog niet heel lang dus had nog soort van garantie erop, ik kan hem woensdag 10-7 brengen :)
    Ik laat nog wel weten of ze wat gevonden hebben of niet
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  14. dat is idd het slimste, dan weet je meteen ook dat je aanzuigbuizen goed gemonteerd zitten en niet dat deze lekken. dan kun je het ook hebben
     
  15. Tja als je zelf al aan je luchtfilter heb lopen sleutelen is dat misschien een reden om er geen garantie op toe te passen.
     
    jeroenbreuer en Markoow vinden dit leuk.
  16. :thumbup:
     
  17. Misschien dan inderdaad handig om je originele filter weer terug te plaatsen. Ik zit zelf met hetzelfde probleem, echter krijg ik bij het uitlezen met een ELM module ook de P0039 foutcode.
     
  18. Nope, ook bij de 1.6 EcoBoost. Hebben mijn ouders ook met hun 1.6 EcoBoost C-Max gehad. Een motorstoring hoeft niet op te treden zolang de scheur en daarmee het verlies van vermogen niet te groot is.
     
  19. Nou ik ben benieuwd, morgen middag breng ik hem naar de garage!
    ik laat het hier wel even weten wat het nou was..

    Ondertussen heb ik ook bij flink gasgeven rond de 5-6 duizend toeren het "Subaru" geluid ;)
    Dus zeg maar bij elke keer schakelen boven de 2 duizend toeren hoor je de fluit haha
     
  20. Misschien is het zoiets?

    When your turbocharged engine is under load, the engine is consuming air (airflow), and your turbo is creating pressure (boost). ... That fluttering noise is the sound of a turbo operating in compressor surge, as the compressor 'chops' through the air rather than pushing the air into the engine.

    http://www.themotorhood.com/themotorhood/2016/3/14/p6rwfjc50rjfsr2vtqkk3njyfv84bn
     

Deel Deze Pagina