Beste Focusrijders
Vanwege het coronavirus (COVID-19) is door de overheid besloten dat alle bijeenkomsten worden verboden tot 1 september.
Tot die tijd volgen wij de instructies van het RVIM en zullen we meetings proberen te verplaatsen naar een later tijdstip in het jaar.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Raad het geluid - wiellager?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Tim Abbekerk, 22 mei 2020.

  1. Goedemiddag,

    Sinds de aanschaf van mijn auto, zo'n 40.000 km geleden, komt er een vervelend geluid ter hoogte van het rechter achterwiel. Eerst dacht ik dat er gewoon iets los lag naast het reservewiel of dat het piepschuim ergens langs schuurde. Helaas was dit het niet geval en heb ik het geluid een beetje voor lief genomen.

    Maar toch ben ik nieuwsgierig wat het dan wel is en of ik het niet zelf kan verhelpen. Het geluid doet zich pas voor vanaf zo'n 100 km/h. Laatst heb ik het goed kunnen opnemen, dus ik ben nieuwsgierig of jullie het geluid herkennen. Ik vermoed nu dat het het wiellager is.

    https://drive.google.com/file/d/1GDmb6dD6dM8fzJc4eM96fjfpO6hHJ6Bw/view?usp=sharing
     
  2. wiellager kun je goed zelf achterkomen, als wiellager belast wordt of niet dan verandert het geluid ook.
    dus slingeren op de weg zal rechter wiellager geluid maken met bocht naar links, naar rechts zal het stukke stiller zijn.

    het geluid van je filmpje klinkt meer als een metaal resonatie geluid, metaal dat ergens trilt en tegen aan zit.
    bij mij was me hitteschild bij einddemper los en maakte ook geluid, dit zou je in jouw geval kunnen controleren of je dit ook hebt.

    ook als het pas bij 100 is, dan heb je ook rijwind, die kan ergens opgesloten achter komen en daardoor net iets los douwen, nadat het lucht weg is veert het terug in originele plek.
    gevolg dat het opnieuw begint, vandaar dat resonatie geluid mogelijk een losse plaat achter is
     
  3. Daarbij rijdt je ook geen 40.000km met een kapot wiellager zonder dat de situatie verergert. Als het probleem constant is gebleven dan zou ik eerder kijken naar loszittende beplanting of schilden.
    Binnenkant wielkasten, hitteschilden, uitlaat (kan intern een schotje loszitten).
    Heb zelf last gehad van rammelend geluid achter. Zaten wat hitteschilden los die tegen de uitlaat kwamen.
    Boel weer gefixeerd maar bleef toch nog met rammeltjes zitten, voornamelijk bij slecht wegdek en drempels. Bleek de achterklep te zijn. Haak waar het slot vangt iets strakker afgesteld en probleem was verholpen.
     
  4. :roll: :think:
     
  5. Lang leve de autocorrectie!
    :dance:
    Loszittende beplating natuurlijk...
     
    Patman vindt dit leuk.
  6. Merk je geluids verschil bij bochten of trillingen bij het remmen? Een lager dat stuk is maakt normaal een meer krakend geluid helemaal bij axiale belasting. En als je het merkt bij het remmen zou je schijf wat krom kunnen zijn wat je bij hoge snelheid mogelijk hoort als hij wat aan loopt. Maar dan zou je ook andere dingen moeten merken buiten het geluid.
    Ik zou ook zeggen dat er iets wat wringt en langs elkaar trilt. Je kan je onderdelen even controleren op speling zoals montage van achterbumper, wiel kast liner Deur rubbers enzovoort. Na 40k km zou je naar mijn inziens op het probleem deel ook iets van schuur sporen moeten zien mits het onderdeel in het zicht zit. Rubbers zie je bijna niets aan trouwens.
     
  7. Nutige tips allemaal, bedankt! Hier had ik niet aan gedacht. Ik krijg nu ook een beetje het vermoeden dat het aan de achterbumper ligt, die ligt niet echt lekker aan op het andere paneel aan de linkerkant. Dus is misschien ook wel het geval aan de rechterkant.

    Binnenkort even wat proberen.

    Sent from my ANE-LX1 using Tapatalk
     
  8. achterbumper kan idd een windvanger zijn. bij sommige focus zit een extra plastic plaat om lucht niet te laten verzamelen daar.
    auto wordt dan aerodynamischer.
    meest lompe is met 7gaten zaag gaten boren in de achterbumper, zodat lucht eruit kan. dit wordt in de racerij wel gedaan
     
  9. Ik heb hem zachtjes afgespeeld, het is lastig luisteren. Mijn eerste indruk was het horen van een metaalresonantie. Zoals @trucker0werner ook zij is een uitlaat mogelijk. Ik moest ook gelijk denken aan de achterremmen. Ik weet niet of je schijven of trommels hebt. Bij schijven wil het nog wel eens voorkomen dat de beschermplaat achter de schijf een tik heeft gehad. Het rijmt alleen niet met de snelheid boven de 100.

    ik zou gewoon de achterkant even opkrikken en een slinger aangeven.
     
  10. @ThomasHenry het zou wel kunnen dat de resonantie en het geluid bij die snelheden pas echt hoorbaar word in de cabine. Die auto’s van tegenwoordig hebben echt bizar veel isolatie. Met de symposer functie uit mijn rs was een gigantisch verschil.
    Maar back in topic. Het zal uiteindelijk neer komen op testen en dingen uit sluiten. Zo een geluids opname helpt maar blijft vrij 1 dimensionaal om er echt iets van te zeggen.
    Mocht je nog garantie hebben kun je ook altijd de garage nog even laten kijken.
     
  11. Er loopt iets aan maar kan uit de geluidsopname niet opmaken wat het zou kunnen zijn.
     
  12. Eco-modelletje natuurlijk. :mrgreen:
     
    Patman vindt dit leuk.
  13. Oke, bizar dit, het is al opgelost! Heb ik daar nou bijna 2 jaar mee rond gereden....

    Op onderstaand filmpje kunnen jullie zien wat voor geluid ik hoorde als ik de bumper bewoog rechtsachter:
    https://drive.google.com/file/d/1ell1gb5JsdN7SpfzHYlEGLWNTkMeCeg3/view?usp=sharing

    Aangezien dit geluid verdacht veel op het geluid leek, had ik goede hoop dat het hier aan lag. Ik heb daarom eerst even op de snelweg gereden zonder er iets aan te doen. Toen kon ik het geluid op een aantal plekken op bepaalde snelheden horen (hint, de windrichting maakt dus misschien uit). Daarna heb ik de bumper een beetje los getrokken en op verschillende plekken wat duct tape geplakt. Uiteindelijk kwam het er op neer dat ik gewoon iets absorberend nodig had tussen de plastic bumper en het witte kunstof aan de binnenkant. Voor nu maar even opgelost met een propje duct tape. Zie hieronder.
    IMG_20200523_165147.jpg

    En ja hoor, geen geluid meer als ik dezelfde handmatige beweging maakte met de bumper. Ook onderweg nergens meer last van gehad.

    Dus heren, bedankt! Ik had namelijk zelf niet de link gelegd met vibratie door wind op de bumper of iets dergelijks.
     
  14. Mooi dat het voor nu is opgelost:thumbup:
     
  15. Toch fijn dat het iets simpels is en quasi voor niks opgelost is.
     
  16. je zult idd denken damm heb ik daar 2 jaar mee rond gereden.
    maar geweldig dat geluid nu weg is.

    dit is wel perfect voorbeeld van hoor een geluidje maar weet niet wat het is.
    plaatje zegt meer dan 1000woorden soms en filmpje/geluidje zegt meer dan 1000 plaatjes.
     

Deel Deze Pagina