1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Problemen met koelsysteem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door DeathWhisher, 16 okt 2020.

  1. Dag mensen, alweer heb ik problemen met de koeling van mijn ff 1.6 ecoboost.

    Deze week kreeg ik de melding "koelvloeistof niveau te laag" direct auto aan de kant gezet om bij te kunnen vullen.

    Na controle inderdaad niveau onder minimum (bij warme motor) even gewacht daarna dop los gedraaid van het reservoir en toen liep het niveau ineens op naar normale waardes.

    Dus auto gestart melding was eruit alleen motormanagment brande nog wel. Ongeveer 20 km gereden tot mijn huis. Zie ik na het parkeren een spoor op straat. Dus meteen weer onder de kap gekeken toen was het reservoir leeg.

    Liter koelvloeistof toegevoegd deze liep direct weg in het blok.
    Volgende ochtend bij daglicht weer alles nagekeken niveau nog steeds te laag. Toen heb ik er tijdelijk een liter water bij in gedaan want wou naar een garage rijden.

    Nu bleef het niveau weer normaal. Motormanagement ging naar 3 x opnieuw starten de auto starten ook uit dus zo als het eruit zag was t probleem weg.

    Smiddags naar werk gereden niets aan de hand.

    Voor ik van werk naar huis ging voor de zekerheid niveau gecontroleerd. En weer was hij leeg.

    Weer liter koelvloeistof erin ook deze liep zo weer weg. Toch klein stukje in noodloop gereden tot motor beetje warm was. Toen weer bijgevuld en voila niveau bleef weer op peil.

    Gister avond gewoon mee kunnen rijden. En vanochtend niveau gewoon op peil en kan ik er gewoon mee rijden.

    Wie o wie weet raad.

    Ik heb volgende gecontroleerd:

    -geen witte rook
    -geen troep in de motorolie
    -kachel word gewoon warm
    -slangen worden niet keihard door de druk
    (Dus volgens mij is het niet mijn koppakking)

    Weet nu echt even niet meer waar ik het moet zoeken.

    Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk
     
  2. Koelvloeistof verdwijnt niet zomaar. Ofwel lekt ze weg ofwel wordt ze opgestookt.
    Meten is weten. Systeem onder druk zetten en controleren op zichtbare lekkages en uitlaatgastest doen op koelsysteem. Dan weet je waarschijnlijk al meer.
     
  3. Is het niet het alom bekende koelprobleemverhaal? met 't retourslangetje?
     
  4. De 26e word er een druk test uitgevoerd en tevens een algehele controlle van volledige auto. Eerder heb ik geen mogelijkheid de auto weg te brengen. Tot die tijd laat ik hem zoveel mogelijk staan.


    Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk
     
  5. Mijn auto beschikt al over de modificatie dus dit is niet het probleem.

    Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk
     
  6. Oke, dan kan je dat idd uitsluiten.
    Maar net als Hollender zegt, druktest kan hopelijk wat antwoorden geven.
     
  7. en wanneer is dat uitgevoerd, blijkt dat de gemodificeerde slangen ook wel eens willen barsten.
     
  8. Weet zo niet wanneer dat zou ik even na moeten kijken. Weet wel dat de slangen waar ik bij kan, volgens mij geen scheuren ofzo hebben. De 26e kijkt se ford dealer hem na. Mischien dat hun toch iets vinden als ze hem onder druk zetten


    Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk
     
  9. Ik vind dat nogal een risico, zonder te weten wat het probleem is hiermee doorrijden klinkt mij een beetje als Russisch roulette in de oren. Als je geluk hebt en het is maar een lek ergens, en je houdt de koelvloeistof steeds op peil kan het volgens mij niet zoveel kwaad. Maar als er meer aan de hand is dan kun je op 10 dagen tijd veel schade aanrichten.
    Just my 2 cents...
     
  10. Als je idd al aantal keer bijgevuld hebt en niveau zakt. Kan het zijn dat er my een flinke luchtbel in systeem zit. Wanneer je dan de dop eraf draait zet deze luchtbel uit. Met gevolg dat niveau van laag naar hoog kan gaan.

    Beste is afslepen en met de fiets of leenauyo te rijden.
    Het kan zonder goeie koeling snel verkeerd gaan
     
  11. kan ook aan het reservoir liggen, hier ontstaan haarscheurtjes in de onderkant en kan zomaar ineens doorscheuren en leeglopen.
    dan ben je wel te laat.....
     
  12. Als ie lekt moet dat te zien zijn zoeken naar sporen van opgedroogde koelvloeistof. Witgroenige sporen reservoir, radiateur, waterpomp , turbo, inlaatspruitstuk maar ook in de auto matten en bekleding
     
  13. Even een update,
    Gisteren heeft mijn focus een welkomst beurt gehad en is het koelsysteem onder druk gezet.

    Het kleinste probleem:
    Alle remschijven zouden aan vervanging toe zijn.
    Schijven voor zijn 21 mm
    Schijven achter 8,5 mm
    Kosten voorste schijven: € 428,-
    Kosten achterste schijven:€ 368,-

    Dit ga ik natuurlijk niet laten doen dit doe ik wel zelf.

    Maar nu mijn grotere problemen:
    -koppakking lek
    -en kleppendeksel pakking lekt.

    Indien reperatie uitgevoerd word word de distributie set ook aangeraden. Deze was net 20000 km geleden vervangen[emoji853].
    Maar goed kosten voor dit geintje:
    Minimaal €1700,-

    Nu is mijn vraag zijn er monteurs hier op het forum in de buurt van enschede die dit ook zouden kunnen? En wat gaan dan ongeveer de kosten worden?

    Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk
     
  14. Gewoon naar een universele garage gaan, dat scheelt je zo 700 euro.
     
  15. Remmen kun je idd beste zelf doen als je handig bent.
    Koppakking is mogelijk het gevolg van doorrijden met geregeld melding te laag kvs en dus is je kop te warm gelopen en krom getrokken.
    Gevolg dat koppakking lekt en kleppendeksel lekt.

    Wat je zou kunnen doen. Is kleppendeksel checken of deze gesmolten is. Zo ja deze compleet te vervangen. Alles schoonspuiten en in de gaten te houden.
    Kop wat extra aantrekken kan alleen is ook riskant ( raad het ook niet aan te doen). Blijkt dat hij dan niet meer lekt heb je geluk.
    Lekt de koppakking dan toch. Dan moet koppakking vv worden. Universeel garage is optie. Zelf doen, kan alleen als het fout gaat heb je geen garantie waarop je terug kan vallen en levert wederom extra ongemak op. Universele garage, geeft op de reparatie ook garantie.
     
  16. Ik heb niet gereden terwijl de melding er was can te laag koelvloeistof niveau. Maar zoals de garage aangaf moest het lek er hoogst waarschijnlijk al zijn geweest voordat ik de auto heb gekocht. We hebben hem net 5 maand en hebben er nog geen 5000 km mee gereden. Heb al contact gehad met de garage waar ik hem weg heb. Alleen dit is in Oss en daar rijd ik nu niet naartoe in de huidige staat van de auto

    Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk
     
  17. Distributie riem zou ik nu wel mee vervangen komt los als de kop eraf komt alleen ik zou nu dus alleen de riem vervangen geen rollen e d

    kopbouten extra aandraaien is geen oplossing alleen als je hem met een week wil inruilen misschien
     
  18. 5maanden en 5000km. Als het dergelijk bedrijf is, heb je gewoon garantie erop.
    Alleen als je bij goedkope universele garage die niet bij bovag of dergelijks zit, dan koop je met 3maanden garantie van motor en bak.
    Echter auto van 10duizend euro zou ik persoonlijk altijd met garantie willen. Zodat ik in begin probleemloos mee kan rijden.

    Dus idd contact opnemen want zover ik weet heb je al langer issues ermee
     
  19. Is bij de distributie wissel ook de waterpomp mee genomen? De kans bestaat dat het daar mis gegaan is met vloeistof vullen en dat je daar nu de zure vruchten van plukt.
     
  20. Even een update voor de mensen die geintereseerd zijn. Ik ben nu bezig alles te vervangen. Gezien het feit dat ik eigenlijk geen verder indicatie had dan het verliezen van koelvloeistof en het signaal dat hij te warm werd zijn we zelf op onderzoek gegaan en het volgende is geconstateerd:

    -flens voor de koelvloeistof bleek gebroken en •••• verloor ik dus koelvloeistof.
    Deze is vervangen.

    -thermostaat bleek de ene keer wel andere keer niet te werken. Na demontage bleek deze inderdaad ook defect en is vervangen.

    -dop van het expantievat was stuk. Ik heb het complete expansievat vervangen ivm eventuele haarscheurtjes.


    Hierna alles weer gemonteerd en motor warm laten draaien. Nu kreeg ik borrelen in het expansievat. Alles gedemonteerd en waterpomp gecontroleerd.
    Deze werkte naar behoren maar hiervoor nu wel een compleet nieuwe set besteld.

    -tevens een kleppendeksel pakking(die was wel lek)
    En voor de zekerheid toch ook een koppakking besteld.

    Zodra ik deze heb vervangen hoop ik dat alle problemen zijn opgelost. Ik heb wel het vermoeden dat mijn turbo ook stuk is maar dat kan ik pas testen als mijn koel problemen zijn opgelost.


    Wat betreft de garage waar ik de auto heb gekocht....

    Deze geeft aan dat hij hem voor 1000 euro zou kunnen repareren hij rekent alleen voor een pakking setje 300 euro aan onderdelen. Terwijl ik voor alle pakkingen 160 euro kwijt ben dus voel me door hem ook flink gen**it zeg maar.

    En ga hier ook nog wel werk van maken want de distributie set zou 20000 km terug vervangen zijn gezien de staat van de riem en het absoluut niet loskrijgen van bouten geloof ik hier weinig van.

    Tevens stond inderdaad in mijn boekjes dat de riem is vervangen incl toebehoren. Alleen waren alle onderhoudsbeurten afgestempeld door diverse garage en de laatste waar de riem is vervangen niet. Erg merkwaardig vind ik zelf.

    Tevens als ik recensies lees op internet van hemis het over het algemeen erg lovend. Mensen met kleine reperaties worden perfect geholpen, voor een paar tientjes aanonderdelen word door hem vaak de auto weer in order gemaakt.
    Ook bij mij bij een kleine reperatie heeft hij direct de kosten vergoed omdat ik zover uit de buurt woon. Hiervoor mijn complimenten naar hem toe.

    Echter de negatieve recensies zijn van mensen die in zeer korte tijd zeer hoge onkosten krijgen ivm reperaties. Bv een versnellingsbak die er na korte tijd uitligt. En bij deze mensen laat hij ze met de kosten zitten of heeft hij wel een weerwoord op de recensies.

    Kortom hier koop ik nooit weer een auto.

    Enkele foto's hieronder en zodra ik de pakking verwisseld heb geef ik weer een update.
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina