1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Problemen met electronica na het starten auto

Discussie in 'Electronica' gestart door Christian van Dreunen, 11 mei 2019.

  1. #1 Christian van Dreunen, 11 mei 2019
    Laatst bewerkt: 11 mei 2019
    Hallo allemaal! Ik ben nieuw hier. De naam is Christian. Eigenaar van Ford Focus champion uit 2006 (zo’n 7 jaar in mijn bezit) tevens hebben wij ook een Ka.

    Ik heb een electronica probleem met mijn Ford Focus Champion uit 2006 (Hatchback).

    Zodra ik mijn auto start blijven twee indicator lampjes branden. Links dik rood pijltje naar boven (in toerenteller) en bij mijn snelheidsmeter brand het gele lampje van de motor.

    De auto blijft 15 seconden zo en schakelt vervolgens alle electronica in (Radio, ruitenwisser etc). Tot aan dat moment werkt de toerenteller, snelheidsmeter, radio, elec. ramen etc allemaal niet.

    Er is dus een onderdeel dat niet inschakelt en dus ook uitgeschakeld blijft.

    Wanneer de motor warm genoeg is en de temperatuur meter ook halverwege is draait de auto ook raar stationair. De auto raakt soort van oververhit. De toerenteller hangt normaal net onder de 1000 toeren stationair echter gaat deze af en toe boven de 1000 en is de auto hard aan het werken om de temperatuur weg te krijgen. Vaak is dit in combinatie met hete luchtdamp op het raam te zien. Je hoort de auto ook warme lucht proberen af te voeren.

    Ik heb van zowel het starten als het warm stationair draaien filmpjes. Ik zal deze beide proberen toe te voegen of anders via youtube te delen.

    Starten auto:
    Hitte weg krijgen:

    De auto is naar de garage geweest en daar is het volgende gecontroleerd:

    - De zekeringen nagekeken (in het verleden had ook zo;n zelfde probleem en toen was een zekering kapot)
    - De airco bijgevult omdat misschien gedacht werd dat de airco zichzelf had uitgeschakeld (bak vol etc)

    Ik hoop dat iemand mij in de juiste richting kan wijzen of tips kan geven om het probleem te localiseren.

    Alvast heel erg bedankt voor jullie input!
     
  2. Welkom Christian op dit gezellige forum. Helaas heb ik geen antwoord op je vraag maar wij vinden het prettig als iemand zich eerst voorsteld. Het is geen verplichting maar wordt zeker gewaardeerd.
     
  3. Afgezien van de koelfan doet het motormanagement niet actief aan koeling. Je temperatuurmeter staat ook gewoon netjes, dus ik denk dat het een gevolg is van de storing na het starten.
    Heb je de accu al eens laten checken? Een slechte of verkeerde accu kan voor vreemde storingen zorgen.
     
  4. Eerder dit probleem gehad en toen liep de temperatuur ook weleens tegen het maximum aan. De warme condens vlekken komen ook alleen bij stilstand. Ik vermoed dat het rijden de motor ook goed koelt.

    Ik ga de accu in ieder geval na kijken. Enig idee welk electronica is uitgeschakeld waardoor de temperatuur zo op kan lopen?

    Alvast bedankt voor de reacties.
     
  5. Door warmte ontstaat normaal geen condens
     
  6. Zie hier een filmpje waarbij het zichtbaar is:

     
  7. Ik zit mij nu te bedenken dat de airco uitgeschakeld (lampje blijft wel branden) wordt als de motor oververhit raakt. Dat kan het beslaan verklaren. Maar dan is het wel vreemd dat de temperatuurmeter niet aangeeft dat hij oververhit is.
    Heb je de mogelijkheid om de auto uit te lezen met je telefoon oid? Eventueel kun je ook het ingebouwde testmenu van de auto gebruiken. Die kun je openen door de knop van de boordcomputer ingedrukt te houden terwijl je de auto op contact zet (en eventueel start). De knop laat je pas los nadat er TEST in het display van de kilometerstand komt te staan. Daarna kun je met diezelfde knop door het menu heen tot je bij Engine Temp uitkomt. Schrik niet als die op 127 graden staat, dat is de normale werktemperatuur en niet de kvs temperatuur.
     
  8. Bij een koude motor gaf de engine temp 49c aan. Vervolgens stationair en af en toe 3000 toeren draaien. Bij engine temp van 136c stopte de airco met koelen. De auto temp (KVS) was halverwege. Na enige tijd liep de engine temp op tot 158c waarbij de auto temp (KVS) uiteindelijk in het rood kwam.

    Dit in combinatie met het starten waarbij iets uitgeschakeld wordt. Kan het de sensor zijn?

    De accu heb ik nagekeken en is helemaal in orde.
     
  9. 158 graden is inderdaad erg hoog. Hoorde je de koelfan ook aanslaan?
     
  10. Ja die doet het gewoon. Schakelt redelijk vlot al in.
     
  11. Tenzij de airco aan staat moet de fan eigenlijk stil blijven.
    Voor zover ik weet heeft de Focus 2 geen echte kvs temperatuursensor, dus zou ik de cilinderkop temperatuursensor verdenken. Die is met de Ford uitleesapparatuur uit te lezen.
     
  12. Wat doet de temperatuur als je de verwarming op dat moment helemaal heet zet en de ventilator op max
     
  13. Gister even geprobeerd met een relatief koude motor (engine temp 100) toen liep de temp eerst even op na t starten daarna iets naar beneden en toen leek hij stabiel. Maar ik ga dit vandaag wat beter en langer proberen te testen. Zal zsm te test delen.

    Iig bedankt allen voor het mee denken.
     
  14. Vanmorgen was de engine temp 49c bij het voor t eerst starten van de dag. Is dat niet een beetje erg warm voor een koude auto?

    Ik heb een paar km gereden was de engine temp 115c. KVS gaf bijna halverwege aan. Na de 131c stopte de airco met koude lucht en werd het wat warmere lucht.

    Bij 136c heb ik de warme kachel (met airco aan) aangezet op stand 4. De temperatuur liep terug naar 127c in zo’n Anderhalve minuut.

    Helpt dit?
     
  15. Vanmorgen weer getest maar nu iets anders. Buiten was de temp 9c volgens het scherm. Heb de auto gestart en de engine temp was 49c. Wederom met koude motor. Lijkt mij erg hoog.

    De kachel direct warm gezet en stand 4. Hetzelfde stuk gereden als gisteren. Vandaag liep de engine temp niet hoger dan 97c en kwam het KVS maar heel klein beetje hoger dan het minimum (60c). De auto kon dit keer dus wel goed op temperatuur blijven. Bovendien gaf de kachel nou ook geen super warme lucht af.

    Helpt dit?
     
  16. Waarom ga je niet naar de garage? Ik zou niet zo blijven aanmodderen en is er straks wat serieus aan de hand.

    Vanuit internet een storing nakijken is lastig ....
     
  17. Ik rij ongeveer al 8 maanden zo
     
  18. En het is nog niet goed of opgelost? Lekker dan
     
  19. Kapotte termostaat misschien aangezien de motor niet warm wil worden als je de verwarming erbij aan zet. De waterbuizen naar de kachel gaan niet via de thermostaat van de auto.
    Kan ook nog een verstopte radiateur zijn

    Woden de slangen(de dikke op de radiateur) en de radiateur voorin de auto wel warm als de motor warm wordt
     
  20. Net getest met warme motor (120c) de buis naar radiateur en de twee dunnere slangen waren allen goed warm. Aangezien alle slangen warm aanvoelen stroomt het vloeistof er wel doorheen lijkt mij. Of het moet van stralingswarmte komen.

    De motor wordt dus super snel warm met de airco op koud en bij warme airco blijft de motor lang op een lagere temperatuur waarbij het KVS dus niet warm wordt.
     

Deel Deze Pagina