1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Problemen met Adaptive Cruise Control in combinatie met verkeersbord herkenning

Discussie in 'Electronica' gestart door pbos, 7 apr 2020.

  1. Ik heb een splinter nieuwe Ford Focus Active met Automaat en het Technology pack. Adaptive cruise control werkt uitstekend. Ook de speed limiter in combinatie met verkeersbiordherkenning werkt goed. Maar de optie om beide te combineren is er niet zodanig dat ik adaptive cruise control de norm snelheid aanpast aan de verkeersbord informatie. Ik heb dus wel in de cruise control settings de opties "normaal" en "adaptief" maar niet de optie "inteligent". Zou er volgens mij wel op moeten zitten. de dealer is nog aan het uitzoeken wat de oorzaak kan zijn.

    Heeft iemand het zelfde probleem of een suggestie wat ik kan doen?
     
  2. Misschien een beetje off-topic, maar sowieso laten rijden op basis van verkeersborden is een groot drama met de Focus. Hij herkent de borden van 100 en 120 die boven elkaar staan nauwelijks en pakt of de een, of de ander. De kans is dus heel groot dat je straks op de helft van de wegen te hard rijdt, of na 19:00 uur je nog steeds 100 blijft rijden. De auto snapt namelijk niet dat je na 19:00 uur harder mag dan overdag.

    Ook pakt hij vaak borden die voor de afslag bedoeld zijn, zoals de 70km/h borden.

    Daar kan de auto allemaal niet zo veel aan doen, hij leest immers gewoon wat hij ziet. Maar heel nuttig vind ik het zelf allemaal niet.
     
  3. Ik denk ook niet dat je dat van een auto kan verwachten op dit moment.
    Meerdere borden met uitzonderingen kunnen dit soort systemen vooralsnog niet verwerken.
     
  4. Dat kan je ook zeker niet verwachten. Zeker in Nederland zijn we nogal gek op borden en het is niet heel gek dat de auto daar weinig van snapt.

    Wat ik er meer mee bedoel te zeggen is dat @pbos niet te blind op de functie moet gaan staren was nooit naar tevredenheid zal functioneren.
     
    meeder vindt dit leuk.
  5. Maar nu terug naar de oorspronkelijke vraag. Wie herkent dit iissue: Iwel in de cruise control settings de opties "normaal" en "adaptief" hebben maar niet de optie "inteligent".
     
  6. Zou die optie er volgens de handleiding wel in moeten zitten?
     
  7. Ik heb net even gekeken, ik heb de optie wel maar ik moet eerlijk zeggen, ik denk niet dat die optie erin zat bij levering, want toen heb ik hem niet gezien.
    De optie werkt, maar ik denk eerlijk dat je er idd niet op zit te wachten. Waarom?

    Laat ik voorop stellen dat het verkeersbordherkenning bij mij over het algemeen wel goed werkt, maar niet zo goed als in mijn Mondeo. Maar op dit moment is er op mijn dagelijkse route een situatie waar het linkerbord autoweg achter een paal staat en het rechterbord is vies, heel vies. Dit is net na een verkeerslicht waar je maar 70 mag. De auto blijft hierdoor denken dat je maar 70 mag en dit zorgt er dus ook voor dat met activeren van de intelligent adaptive cruise er tamelijk langzaam naar de 70 wordt geaccelereerd.

    Ja je kan hem tijdelijk hoger zetten, maar na korte tijd past hij weer aan, tot hij zeker weet dat je 100 mag. Ik ben met alle andere systemen eigenlijk heel erg tevreden, maar ik kan eigenlijk geen momenten noemen dat ik dit systeem zou prefereren boven de normale adaptive cruise, simpelweg omdat meestal wanneer de snelheid wordt verlaagd door borden dit toch al een moment is dat je moet opletten en meestal moet reageren. Voor in de stad vind ik niet dat je een dergelijk systeem zou moeten gebruiken, dit levert alleen maar ongecontroleerde acties op maar vooral irritatie bij ander weggebruikers omdat je anders doet dan de rest.

    Kortom ik zou me er niet te druk over maken en anders weet ik vrij zeker dat je het met ForScan kan activeren, ik zal mijn normale IPC config even terugschrijven als ik tijd heb en dan kan ik zien of die van mij er mee is geleverd.
     
  8. Heb je de optie zelf geactiveerd? Misschien dat de auto's voor Nederland (of miss zelfs Europa) deze functie niet vanaf fabriek hebben i.v.m. het hierboven beschreven verhaal met de vele verschillende borden met uitzonderingen etc.
     
  9. Mijn ST-line van febr j.l. heeft deze optie standaard aan boord.
     
  10. Ik weet niet zeker of ik hem zelf heb geactiveerd. Ik kan me niet herinneren dat ik die optie had bij cruise control, wel bij de limiter.
    Maar dat kan ik uitsluiten door mijn backup terug te zetten.
     
  11. Bij mij ook standaard aanwezig.
     
  12. zit er bij mij ook op (2018)
     
  13. Bij mij zit deze functie er ook op. Ik heb een handgeschakelde 1.5 geen automaat.
     
  14. Ik vind de verkeersbord herkenning op de Mondeo van mijn pa (2018) al dramatisch werken.. Ziet de borden niet en geeft daardoor regelmatig de verkeerde snelheid aan. Dus de optie om dat aan mijn cruise controle te willen koppelen lijkt me helemaal zinloos..
    Bovendien rijd ik toch al niet zo braaf aan de snelheid op de snelweg..

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  15. Bedankt voor jullie reacties. Klinkt als een opties die aanwezig zou moeten zijn.
     
  16. Ter afsluiting: probleem is eindelijk opgelost door de dealer. Blijkbaar was deze optie niet goed aangevinkt bij aflevering van mijn wagen. De service monteur van Ford nederland heeft dit uiteindelijk gevonden en goed gezet. Nu nog kijken of ik blij wordt van deze optie ;-)
     
    Steef30 vindt dit leuk.
  17. Ik heb de optie ook, maar gebruik de intelligente mode niet. Bordherkenning werkt niet altijd, zoals hierboven ook wordt genoemd. En de navigatie kent de nieuwe 100km regels nog niet, dus geeft op een gegeven moment gewoon 130 als maximum aan. Het systeem is dan zo intelligent dat je ingestelde 100 van de ACC wordt aangepast naar 130 en de auto er het gas op gooit. Zal niet zo gek zijn dat ie tegen een voorligger aanrijdt, maar het verrast je wel. Iets té intelligent voor mij.


    Verstuurd vanaf mijn moto g(6) met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina