1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Probleem met start/stop-systeem automatische versnellingsbak

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Peter Z., 18 mrt 2020.

  1. Beste forumleden,

    Sinds begin 2018 ben ik de trotse eigenaar van een Ford Focus 1.5 EcoBoost 150pk Titanium ST-Line uit 2015, tweedehands gekocht bij Dekker Auto in Purmerend met nog geen 7.000 km op de teller.

    Ik geniet elke dag van de Focus; ik vind 'm heerlijk rijden en vind het uiterlijk ook erg mooi, hoewel dat natuurlijk een persoonlijke smaak is. Om de auto in goede conditie te houden krijgt-ie netjes volgens schema z'n onderhoudsbeurten bij de Ford-garage (Ford Ardea in Den Haag). Ik gebruik de auto vooral voor woon-werkverkeer (Delft-Utrecht) en ik rijd relatief rustig.

    Maar nu, na 60.000 km, begint de auto toch kuren te vertonen. Wat is het geval: de automatische versnellingsbak gedraagt zich als een zonnetje; bij wegrijden pakt-ie goed op en schakelen gaat boterzacht. Niks op aan te merken. Totdat het start/stop-systeem in werking treedt! Als bij stilstand de motor uitschakelt door het start/stop-systeem en vervolgens weer inschakelt, gaat er een enorme siddering door de auto. Dat gebeurt alleen bij een ingeschakeld start/stop-systeem. Zonder dat systeem werkt alles vlekkeloos, zoals al gemeld.

    De Ford-garage heeft diagnose gesteld, foutcodes in het systeem opgezocht, testritten gemaakt en metingen verricht en geconstateerd dat de oliepomp van de automatische versnellingsbak defect is. De reparatie zou meer dan 500 euro gaan kosten. Mijn idee is om nu voorlopig door te rijden en het start/stop-systeem uit te schakelen.

    Maar dit roept bij mij wel de vraag op: waarom veroorzaakt de defecte oliepomp van de automatische versnellingsbak alléén problemen als het start/stop-systeem is ingeschakeld, terwijl met uitgeschakeld start/stop-systeem alles vlekkeloos werkt? Ik neem aan dat die oliepomp er niet alleen voor het start/stop-systeem zit, maar voor de hele versnellingsbak dient?

    Daarnaast vraag ik me af hoe lang ik nog op deze manier kan doorrijden en of dat geen problemen gaat opleveren met de automatische versnellingsbak?

    Ik heb door tijdsdruk te weinig tijd gehad om dit met de Ford-garage te bespreken en eigenlijk hoop ik dat iemand op dit forum mij kan uitleggen hoe dit zit. Heeft nog iemand anders hier ervaringen mee of kan iemand mij uitleggen hoe dat met die oliepomp zit?

    Ik hoop dat één van jullie mij iets wijzer kan maken.
    Alvast bedankt!

    Met vriendelijke groet,
    Peter
     
  2. Die oliepomp heeft in feite niets met het start/stop systeem te maken.

    Maar als de motor uit gaat zal die oliepomp ook stoppen met draaien want die wordt zeer waarschijnlijk mechanisch aangedreven door de versnellingsbak zelf. Op het moment dat je weer gas gaat geven om weg te rijden schakeld het startsysteem in maar heeft de versnellingsbak niet voldoende oliedruk om goed te werken.

    Schakel je het start/stop systeem uit dan blijft die oliepomp ook draaien en heb je geen probleem

    Tenminste dit lijkt mij een logische beredenering
     
  3. Is dit een power shift automaat? Zo ja heb je al de verplichte bak olie wissel gedaan inclusief de wissel van het filter? Het interval hiervoor is bij iedere 60.000.
     
  4. #5 meeder, 19 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2020
    De 1.5 Ecoboost is voorzien van een automaat met koppelomvormer en geen powershift.

    De oliepomp die bedoeld wordt is denk ik de aanvullende elektrische oliepomp die als de motor uit staat het systeem op druk moet houden. De normale oliepomp van de versnellingsbak zit namelijk aan de ingaande as van de bak gekoppeld en die draait dan niet.

    De elektrische oliepomp is alleen nodig voor het stop-start systeem en als je dit uit zet wordt die dus niet aangestuurd. De siddering/schok die door de auto heen voelbaar is lijkt mij niet goed en ik zou die pomp dus zeker wel laten vervangen.

    Deze pomp betreft het:
    [​IMG]
     
  5. Als je de pomp laat vervangen laat ze dan ook direct een keer de olie verversen van de bak. Spoelen wordt bij de 6F35 eigenlijk niet aanbevolen (althans, dat is het advies dat specialisten in Amerika geven waar deze bak veel is gebruikt). Het advies is daar om ongeveer elke 30000 à 35000 mijl de olie te wisselen 50000 tot 55000km. Als je dat doet gaat de bak erg lang mee en is spoelen meestal overbodig.

    De 6F35 heeft overigens een intern filter wat alleen vervangen kan worden door de bak helemaal uit elkaar te halen.
     
  6. Beste meeder,

    Dank voor jouw reactie en adviezen. Ik ga ermee aan de slag en zal de garage zeker ook vragen om de olie van de bak te verversen, ook al zullen ze misschien zeggen dat het niet nodig is.

    Met vriendelijke groet,
    Peter
     

Deel Deze Pagina