1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Pops & Bangs

Discussie in 'Performance' gestart door Arthur, 21 dec 2018.

  1. Ik heb een Ford Focus ST 2.0 van november 2017 met 250 PK. Omdat de auto erg stil was (voor 250 PK) is de tussendemper verwijderd waardoor de auto een iets meer “ronkend” geluid maakt. Het enig wat ik nog mis, zijn de “plofjes” bij het uit laten rollen of terugschakelen.
    Is dat met tunen te regelen, of ligt dat aan de uitlaat of gewoon het “karakter” van de motor?

    Deze vraag stelde ik aan een aantal tuners. Ik kreeg verschillende tegenstrijdige antwoorden, zoals:
    • Niet mogelijk om Pops&Bangs te programmeren ivm de computer die in je auto zit.
    • Dit moet zeker te realiseren zijn via tuning! Wel belangrijk te vermelden dat de pops and bangs remap het beste werkt met een sport uitlaat!
    • De plofjes zijn restjes onverbrande benzine. In de huidige auto's is dat niet meer mogelijk ivm "te goed" afgestelde motoren.
    • Plofjes doen we niet, wel tunen.
    Weet iemand hoe het echt zit?
    Alvast bedankt voor reactie, Groet Arthur
     
  2. Zolang we niet weten welke tuner welk antwoord gaf, kunnen we de waarde van de uitspraken niet inschatten.
     
  3. Het risico van dergelijke ploffen en bangen is dat je kat eraan gaat lijkt me, onverbrande benzine in de uitlaat wil je normaal gesproken niet hebben
     
  4. Met katalysator is dit niet mogelijk.
     
  5. Decatten dat ding ;) komen de plofjes vanzelf :D
     
  6. Idd met cat is dit niet mogelijk. Enige nadeel aan decat is dat je ieder jaar met de apk je cat weer terug eronder moet hangen
     
  7. Is het dan ook niet zo dat je storingen krijgt zonder cat?
     
    Rob Holthuijsen vindt dit leuk.
  8. Is mogelijk idd dat je een cel krijgt vanwege de lambda sensor die foutieve waardes meet
     
  9. Heel ander type motor, maar aanhakend op het onderwerp, zijn de ploffen slecht voor je katalysator? In mijn wagen (stock) krijg ik ze bijna standaard, vooral bij opschakelen van 3 naar 4. En flink hard ook soms..meer een PLOF dan een plofje.
     
  10. Met de plofjes kun je katalysator idd opstoken of zeaar beschsdigen als plofje precies bij de crl gebeurt.

    Er zijn volgens mij wel setjes om extra benzine in de uitlaat te spuiten, alleen of dit voor steekvlam was of voor plofjes geen idee.
     
  11. Het is wel mogelijk, alleen de katalysator vind het minder fijn al zijn er ook die op korte termijn er geen problemen mee hebben gehad. Jij hebt ook nog fabrieksgarantie dus zou in jou geval zeker wel even nadenken omdat ford nogal pietluttig is ivm garantie en zeker als er software wordt gewijzigd is het einde garantie.

    Statified automotive in de USA heeft veel onderzocht op het gebied van ecoboost tuning en ook pop&bangs wordt daar veelvuldig gebruikt.
     
  12. #13 Thieske, 22 dec 2018
    Laatst bewerkt: 22 dec 2018
    Dat is meestal voor (overdreven) vlammen, ook wel eens vlammenwerper/flamethrower kits genoemd. In andere gevallen wordt het als ALS gebruikt wat staat voor Anti Lag System, hierbij doet men bewust benzine ontbranden in de uitlaat om de turbo op gang te houden tijdens het schakelen. Beide systemen zijn niet op de openbare weg toegestaan, de pop en bangs zijn dat wel (indien niet te overdreven).
     
  13. Ferrari’s en Lamborghini’s hebben dit toch standaard.
    Is wel altijd supervet om te horen haha.
     
  14. Misschien beetje late reactie maar wie weet heb je er wat aan.

    Heb zelf een mk2 ST, die heeft standaard ploffen uit de uitlaat. Is een stukje karakter, iedere mk2 ST en RS heeft dat. Ik heb uit pure nieuwsgierigheid wel eens gevraagd bij Mebu naar de pops en bangs map. Antwoord was dat ze het niet adviseren icm iedere vorm van katalysator. Volgens mij komt er dan onverbrande brandsof in de uitlaat, waar de kat niet tegen kan. Maar dat weet Mebu denk beter uit te leggen.

    Het bijzondere is natuurlijk dat er standaard gewoon een kat onder mijn ST zit (heb ik nog steeds trouwens) en toch af fabriek al wat ploffen in de uitlaat. Dus blijkbaar zit er verschil in hoe je die ploffen laat ontstaan. Ik denk zelf dat het af fabriek komt door hardware (nokkenas bijvoorbeeld) (is slechts een vermoeden, misschien dat iemand dat beter weet) en dat is toch anders dan zomaar even tuningmap.

    Overigens zijn ploffen niet per se iets wat je als verplichting moet zien. Heb een docu gezien over het testen en ontwikkelen van de mk3 RS. Daarin vertelde ze dat ze de ploffen in de uitlaat erin hebben verwerkt voor de ervaring, mensen associëren het met vermogen. Maar eigenlijk is het niet efficiënt om daarmee vermogen uit een blok te halen... ;)
     
  15. Ik had het bij mijn peugeot 106 gti ook. Had een spaghetti spruitstuk, standaard kat, standaard middendemper, en een race einddemper. Door de verandering in druk bij het loslaten van het gas plofte hij dan wel eens.
     
  16. Klopt maar het is wel leuk :mrgreen:

    Even aanhaken op het topic.

    Mijn RS is stock op een K&N luchtfilter en een gedeactiveerde klep in de linker uitlaat pijp na. Beide aanpassingen hebben een duidelijke invloed op het geluid dat de RS produceerd. Met name het K&N filter laat het toe dat de pops & bangs bij tijd en wijle zeer goed hoorbaar zijn. Pops & bangs zijn dus wel mogelijk al is er een cat aanwezig. Voor nu neem ik aan dat Ford niet willens en wetens de cat een vroegtijdige dood in jaagt door de pops & bangs, althans dat lijkt mij. Mocht mijn aanname niet correct zijn dan vrees ik dat, met 35K per jaar, die mogelijke dood zich rap zal manifesteren. :?
     
  17. Ik geniet er ook regelmatig van hoor, dan is het maar niet efficiënt!

    Ik weet ook niet exact hoe het zit. Bij mij zijn de knallen in de uitlaat ook harder geworden na een paar mods, maar nog geen sporen van een kat die op is. Maar tegelijkertijd lijkt me dat Mebu die waarschuwing niet voor niets bij hun pops en bangs map vermeld.
     

Deel Deze Pagina