1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6i 16V 100pk Ph 1 of ph2 camshafts

Discussie in 'Performance' gestart door R.Zwiers, 2 aug 2019.

  1. beste sleutelaars,

    Zoals bekend bij sommige ben ik ongeacht dat sommige zeggen dat het geld verspilling is, mn motor van de focus mk 2 2004 1.6 zetec se wat aan het tunen.

    Nu wil ik graag snellere nokkenassen plaatsen. Echter heb ik de keuze uit een ph1 en ph2 newmann

    Ph1

    Road
    2000/6000 rpm
    Duration
    In 240 dgr
    Out 240 dgr
    Valve lift
    In 6.85 mm
    Ex 6.85 mm
    Cam lift
    In 7.11 mm
    Ex 7.11 mm

    Ph 2
    Fast road
    2500/7250 rpm
    Duration
    In 260 dgr
    Ex 260 dgr
    Valve ligt
    In 7.36 mm
    Ex 6.36 mm
    Cam lift
    In 7.61 mm
    Ex 7.61 mm

    Had contact met een leverancier die gaf aan dat ph 2 ook kan. Zeker in combinatie met mn grotere inlaat en sportuitlaat.
    Ook wil ik de motor nog laten remappen(iemand die nog een goede tuner weet?)
    Ook newmann zelf zei dat ph 2 nog prima kon voor mn daily driver.

    Iemand ervaring met nokkenassen wisselen en wat voor duration/ lift er wordt aangeraden? Heb wel flink gezocht online maar kan dr moeilijk wijs uit worden.

    Iemand informatie over dit? Ervaringen ? Met betrekking tot stationair draaien. Draaien op standaard klepveren. Ect.

    Ik hoor het graag als iemand iets weet.

    Mvg richard
     
  2. Zit er nu een spaghetti spruitstuk op?

    Je klepveren gaan anders belast worden omdat je kleppen verder open gaan. Dus kans dat er een klepveer breekt is groter dus zou dan wel voor verzwaarde klepveren gaan.
    Het lopen van de motor zal stationair onregelmatig zijn ivm groter klepoverlap.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  3. Bedenk wel dat je er met alleen een set nokkenassen nog lang niet bent. Om de nokkenassen te plaatsen zal de distributieriem los moeten wat inhoud dat deze strikt gezien ook meteen vervangen dient te worden.

    Daarnaast zal ook de klepspeling correct moeten worden afgesteld. Bij dit type motor zijn vaste klepstoters toegepast welke verkrijgbaar zijn in tientallen verschillende diktematen (dus geen vulplaatjes zoals bij de oudere Zetec-S(E) motoren). Na montage van de nokkenassen dient te worden gemeten/berekend welke dikte klepstoter er bij de elke afzonderlijke klep dient te worden toegepast. Mogelijk dat er een aantal van de bestaande klepstoters kunnen worden hergebruikt maar de kans bestaat ook dat alle klepstoters vervangen dienen te worden om een correcte klepspeling te verkrijgen. Bij de Ford dealer kosten deze klepstoters circa €30,- per stuk dus afhankelijk van het aantal dat daadwerkelijk vervangen dient te worden kan dit een prijzige aangelegenheid zijn.

    Persoonlijk zou ik ook meteen sterkere klepveren met bijbehorende klepveerschotels plaatsen. Gezien de nokkenassen er toch uit moeten is het weinig extra werk om deze ook meteen te vervangen.


    Om de nieuwe performance nokkenassen optimaal te kunnen benutten is een aangepaste PCM mapping wel een must. Bedenk hierbij dat vanwege het feit dat het geen standaard motor meer betreft het ook niet slim is om een standaard of the shelf tuning toe te passen. Je komt dan echt terecht op maatwerk tuning. Een goede maatwerk tuning kan behoorlijk wat uren in gaan zitten en is derhalve ook niet goedkoop.


    Wanneer je alles bij elkaar optelt kunnen de kosten behoorlijk hoog oplopen terwijl de vermogenswinst nog steeds relatief laag is.Een ieder zal voor zichzelf de keuze moeten maken of hij/zij dit er voor over heeft.
     
  4. geen idee of de normale computer daar toereikend voor is, of dat je beter een computer aan kunt hangen waar ze velen malen meer ruimte en tools hebben om alles goed af te stellen.
    bij atmosferische motor zie ik wel vaak het zelfde voor 1pk meer dat je dan al snel minimaal 100-200euro kwijt bent.
    dus 30pk meer moet je snel 3000euro minimaal insteken.

    zulke assen is leuk als je echt gaat tunen.
    dus andere computer, andere bak met sequentieel schakelen.
    andere zuigers/ andere drijfstangen, turbo erop.

    het is hartstikke mooi wat je allemaal doet en als je het leuk vindt ook fijn.
    alleen je komt een punt tegen dat je denkt tot hoever wil ik gaan.
    geen idee wat hij nu draait op de dyno, maar wat wil je eigenlijk nu hebben qua vermogen.
    dat laatste daar draait het om.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  5. Ik heb een spaghetti 4-1 spruitstuk. Icm de rest van de uitlaat en k&n filter met "koude" inlaat zat die op 106.5 pk @ 5982 rpm / 156.9 nm @ 4146 rpm.
    Met 't nieuwe inlaat ben ik nog niet op de bank geweest. Wil ik nog wel doen want ben wel erg benieuwd wat en of dat puma inlaat iets toevoegd.

    Over dat klep overlap had ik contact met Rica noord. Die adviseerde me om nokkenassen te nemen zonder overlap. Van daar de newmanns. Dat de nokkenassen niet te hoog moeten worden snap ik. Vandaar max ph2.

    Over de distributieriem, die is "nieuw" 4000km oud. En over die tappers voor de klepspeling snap ik ook. Echter vraag ik me af of dat ooit gechecked wordt door de garage. Kan dit nergens terug vinden in de onderhoudsgeschiedenis. Staat nu 150k op de teller.

    Echter heb je wel gelijk jw dat dat eigenlijk wel gechecked./ aangepast moet worden. En gechecked wanneer geplaatst. En indien nodig aangepast.

    Ook geven newmann, piper en shaw aan dat tot ph 3 vaak de standaard veren wel voldoen. Maarja voor €140.- heb je een setje 160 pond veren en schalen.

    Over dat remappen is idd wel wat te zeggen. Probeerde meerdere tuners te bereiken om te vragen wat zij dachten of een standalone nodig was. Echter geen reactie... Newmann gaf aan dat de ph 1 't gewoon doet op de standaard computer. En de ph 2 ook wel maar om d'r echt profijt van te hebben dat een remap wel nodig is. Wat ik snap. Maar remap op de standaard computer, of een losse ecu. Is me niet duidelijk..

    Ook als je mail naar desbetreffende tuners krijg je lang niet altijd antwoord. Jammer..

    Over hoeveel ik wil bereiken? Ja nouja eigenlijk was ik van plan de nokkenassen te doen. Hem dan lekker laten remappen en hopen op leuke waardes. 130 pk zou leuk zijn icm alles wat er gedaan is. Vind 't belangrijker dat die one of a kind is.

    Wie weet dat dan later nog eens een 1.8 er in komt en daar een turbo op te bouwen. Dat deze focus m'n knutsel project blijft als de 2de auto d'r is.

    Iemand die een tuner weet die mijn vraag kan beantwoorden over het remappen?
     

  6. Officieel mag de distributieriem volgens voorschrift maar 1 keer gemonteerd en gespannen worden. Wanneer de riem eenmaal los is geweest wordt voorgeschreven om de distributieriem te vervangen en niet nogmaals te gebruiken. Dat de huidige distributieriem er slechts 4000 KM op ligt is hierbij feitelijk niet relevant.

    Gezien een distributieriem op zich relatief weinig kost moet je jezelf afvragen of je überhaupt het risico wil nemen om de riem te hergebruiken.

    Het controleren en indien nodig corrigeren van de klepspeling dient volgens voorschrift elke 160.000 KM te worden uitgevoerd. Gezien dit dezelfde termijn is als de vervangingsinterval van de distributieriem dient dit tegelijkertijd met het vervangen van de riem te worden uitgevoerd. Of dit wel of niet gebeurd zegt naar mijn mening alles over de kwaliteit van het betreffende garagebedrijf. Mijn ervaring is dat bij dit type motor de klepspeling zelden hoeft te worden gecorrigeerd. Wanneer er echter nieuwe nokkenassen worden geplaatst is dit een heel ander verhaal. Een nieuwe nokkenas heeft nooit exact dezelfde maatvoering als de bestaande nokkenas. Derhalve is de kans levensgroot dat na montage van de nieuwe nokkenassen de klepspeling buiten tolerantie is en moet worden gecorrigeerd door nieuwe klepstoters in de juiste maat te plaatsen.

    Het is verstandig om na het verwijderen van de huidige nokkenassen ook even de klepstoters 1 voor 1 te verwijderen en te noteren welke maat klepstoter bij elke klep is toegepast. Wanneer vervolgens de nieuwe nokkenassen worden geplaatst dient de speling van elke klep te worden gemeten. Vervolgens kan aan de hand van de gemeten speling en de dikte van de klepstoter worden bepaald welke dikte klepstoter er dient te worden toegepast om de klepspeling binnen de specificaties te krijgen. Hieruit komt ook naar voren of en hoeveel van de oude klepstoters er kunnen worden hergebruikt. Vervolgens dienen de nokkenassen nogmaals te worden verwijderd om de juiste maat klepstoters te kunnen plaatsen.


    Voor wat betreft de klepveren is het prima mogelijk dat de standaard klepveren geschikt zijn voor de performance nokkenassen. Echter moet je niet vergeten dat je huidige klepveren er al 15 Jaar en ruim 150.000 KM in zitten en dus al de nodige slijtage/vermoeidheid hebben opgelopen. Zeker wanneer je dan andere nokkenassen plaatst waarbij de veren verder worden ingedrukt als voorheen is de kans dat een veer na verloop van tijd breekt niet uit te sluiten. Persoonlijk zou ik dan ook altijd nieuwe klepveren plaatsen wanneer de nokkenassen worden vervangen door performance nokkenassen.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  7. Oké begrepen. Begin nu wel te twijfelen of dit handig is om te doen voor m'n huidige auto. Aangezien het nu m'n enige vervoer is. Is niet in een middagje gedaan blijkbaar.
    Naast de vraag over de remap die onbeantwoord blijft. Lastig
     
  8. Ik denk niet dat ik je helemaal exact kan helpen met je vragen, maar ik heb ongeveer het zelfde gedaan met een 1.6 van een fiesta sport 2002 (zetec blok), mijne was niet gechipt, spaghetti uitlaat, andere inlaat en ook andere nokkenassen welke ik van marktplaats had. Geen idee wat de specs waren. Maar stationair liep die omregelmatig, maar rijden en toeren maken was echt een feest, hij had best toeren honger en nodigde uit om lekker stukje te gaan door rijden. Kleppen geen last van gehad, maar stond nog maar 54000 km op. Distri was toen net vervangen en gewoon blijven zitten. Ook nog rollerbank test gehad voor en na, na alle upgrades had die 125pk ipv 103 en 25nm meer koppel.

    Voor de kick is het mooi, voor gewoon dagelijks vervoer misschien minder maar net wat je prefereert.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  9. Oké dat klinkt dan wel weer beloven. Maar dat is een (volledig) ander blok toch? Had die ook solid lifters of?

    Geen problemen met Apk? Uitlaatgassen meeting?
     
  10. Ja volledig anders weet ik niet, ik heb geen idee welke lifters die heeft. Hij kwam inderdaad gewoon door de apk heen, al had ik de originele uitlaat bewaard daarvoor.

    Maar de sluiting van je kleppen zal niet veel veranderen tov nu. De sluit hoogte is het zelfde bij die nokkenassen, maar voor het maximale resultaat zou je ind klepspeling moet controleren/bijstellen.

    Ik zou wel verstelbare nokkenas tandwielen er bij nemen, dan kun je nog wat spelen met de timing en zo naar je wens afstellen, maar voor zo iets moet je wel naar een serieuze tuner die dat ook wil afstellen.

    Is er niet meer informatie bij de fiesta mk6 1.6 te vinden? Daar heeft blok ook in gelegen, misschien dat daar meer gebeurt zulke dingen
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  11. Ik zou eens zoeken op de fiesta mk 6 1.6 tuning. En dan eens zoeken Wat daar mee gedaan is/wordt. Heb wel gelezen dat in engeland meer tuning wordt uitgevoerd met dat type fiesta. Misschien shawspeed nog eens mailen kijken wat ze weten.
     
  12. Als je toch zo ver gaat met tunen kun je de auto dan niet beter schorsen en een tijdelijke goedkope aanschaffen en vervolgens je mods doen?

    Persoonlijk zou ik ook kijken naar geforceerde inductie, motorswap of beide (st blok?) in plaats van voort te borduren op een atmosferische 1.6.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  13. @Sloeber, dat is ook wel een goed idee. Motorswap had tigershark het ook al over. Maar wil dan eerst mn garage gebouwd hebben zodat ik thuis grotere projecten aan kan gaan.

    Hoe dan ook wel genoeg om over na te denken. Had niet gedacht dat nokkenassen wisselen zoveel rondslomp gaf.


    Die 2de auto komt er sws moet nog even kijken wat t wordt. Wou eigenlijk een heuse sport auto kopen zolang het nog toegstaan is een verbrandingsmotor te rijden...
     
  14. Berichtje van unlimited tuning
    De standaard ecu is wel toerijkend om de remap van in/uitlaat en eventuele nokkenassen te voorzien van een goede map.

    Alsnog maar eens goed nadenken of ik t wil doen. Of die 700,- voor nokkenassen en montage/toebehoren in mn zak wil houden en mis dan alleen dan de remap doen op wat ik nu heb. Om de auto wel gebruiksvriendelijk en betrouwbaar te houden
     

Deel Deze Pagina