1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Performance problemen 2.5t

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Slippernick, 18 dec 2020.

  1. De auto loopt niet helemaal lekker en daarom hoop ik ook hier iemand te kunnen vinden die ideeen heeft waarom, dus iemand met kennis van zaken.

    Het probleem is:
    Als je gas geeft komt de turbo niet helemaal op druk eerst gaat hij richting de 0.6bar maar als je met het gas speelt gaat hij naar de 1.2bar.
    Dit duurt onbelast niet lang, na een paar tellen gaat hij terug naar 0.3bar.
    Met de caravan erachter houd hij de druk veel langer vast.
    Boven de 3500rpm gaat de druk ook terug naar 0.3 of 0 bar.
    We hebben bijna alle sensoren al vervangen en de bougies en pen boudines zijn al vervangen.

    Zijn er mensen hier mij kunnen helpen? Of zijn er mensen ervaringen of die me naar een echte ford specialist kunnen verwijzen.
    Het liefst ergens in de buurt van venlo maar ik ben ondertussen bereid om ver te rijden, haha.

    Het heeft ook geen haast maar ik wil het een keer opgelost hebben.
     
  2. ZIjn er foutcodes bij het uitlezen? Zoja welke?
     
  3. Ik denk dat het probleem bij de recirculation valve zit in de turbo of het turbodrukregelventiel.
    Deze zitten bij elkaar.
     
  4. Er zijn geen foutcodes, dat vind ik ook het rare eraan. Dat zou het denk ik ook makelijker maken.
    Bij de dealer hebben ze met de computer eraan gereden en zagen toen dat de nokkenas versteller en zo niet goed was en een olie lekkage bij de nokken as. Die voor 2100euro laten repareren. Maar nog niks op gelost. En het probleem blijft het zelfde.

    Is dat het pierburg klepje? Die is al gewisselt.

    Ik vind het ook raar dat ik met de caravan er achter wel lang de druk hoog kan houden. Dus er zijn naar mijn mening dus geen lekkages.
     
  5. Zou keer vacuummeter olaatsen op de turbo wastegate en zo rijden.
    Daarnaast kun je ook inlaattraject met rookmachine afpersen, zo kun je eventuele lek in je inlaatsysteem vinden. Hierdoor verwdijnt turbodruk ook en zal je lager turbodruk hebben

    Heb keer gehad dat turbo perfect werkte, maar enkele keer niet. Bleek dat de vacuum van -0.9bar naar -0.1bar zakte.
    Dat geval was de inlaattrajectklep lek. Elke keer als die werd aangestuurd, verdween al het vacuum.

    Daarnaast onbelast toeren maken zou er nooit veel turbodruk zijn, dat is pas als je rijdt.
    Tijdens rijden zal turbodruk ook 0bar zijn. Pas als je weer has geeft zal turbo aangestuurd worden en weer druk komen, pas bij volgas zal hij echt druk opbouwen.

    Geval van carvan is meer weerstand op auto en dus motor moet harder werken om in toeren te stijgen.

    Turbodruk lees je dat af op de meter op dashboard. Of digitaal via de eobd poort.
     
    OmeJoyo en Slippernick vinden dit leuk.
  6. Ik heb er een turbodruk meter aanhangen. Zo weet waneer ik gas kan geven
     
  7. Lekt hij niet bij de meter dan?
     
  8. Als het goed is niet. Het probleem was er al, daarom heb ik die meter erin gezet om te kijken wat er met de druk gebeurt
     
  9. #9 McGyver, 21 dec 2020
    Laatst bewerkt: 21 dec 2020
    In jouw voorstel topic zie ik dat jij dezelfde mods op de S-max hebt zitten als ik op mijn Mondeo (Intercooler, RAM open luchtfilter, maar mijn grotere downpipe moet nog).

    Turbodrukregelventiel is die kleine zwarte sensor.
    De recirculation valve ziet er zo uit: pumaspeed.co.uk/....Dump-Valve-Focus-ST of j-w-racing.co.uk/....recirc_valve_focus_st

    Geen idee of het oliefilter membraan ook deze symtomen kan veroorzaken, maar (preventief) vervangen is goedkoop en niet heel moeilijk.
    [​IMG]
     
    Slippernick vindt dit leuk.
  10. Oke thankx voor de tip.
    Het membraam heb ik liggen dus die word asap vervangen. En ik heb een map sensor besteld en die vervang ik ook.
    Dan maar eens kjjken wat ie doet.
    Dumpvalve staat ook op het lijstje, maar die moet je afstellen toch?
    Is dat zelf te doen? Als ik een vacuumpompje bestel?
     
  11. Als alles al vervangen is, dan blijft vaak alleen de brandstofpomp over.
    Het is een bekende regelstrategie van het 2.5t motormanagement om de turbodruk te verlagen zodat alles weer lambda loopt.
    Dus als je brandstofpomp het niet meer goed aan kan, kan dit het effect zijn.

    De overige belangrijke sensoren zijn:

    Map sensor uit de intercooler
    Brandstofdruk sensor in de rail
    turbo-regelklepje op de turbo.

    luchtmassa meter gaat minder vaak stuk en zou je af kunnen koppelen voor de test.
    Als het dan wel goed gaat, dan is de lmm defect.
     
  12. Lmm heb ik al eens losgekoppelt maar brengt niks.
    Die map sensor heb ik besteld, maar zit ie werkelijk in de intercooler? Of er langs? Volgens mij, maar dat weer ik niet meer zeker, heb ik die niet uit de orginele gehaald. Er zit nu een airtec intercooler op.
    Dat turbo regelklepje is de vacuumklep aan de wastegate toch?
    Die moet je afstellen?
    Brandstofpomp zit in de tank toch? Is geen externe? Dan moet de tank eronderuit. Of een gat zagen in de binnenkant.
    Maar met de tank verwijderen moet ook her subframe eronderuit.

    Alvast bedankt voor de reacties.
     
  13. de map sensor zit echt in de intercooler, onder je rechter koplamp aan de zijkant.
    Meestal kom je er eenvoudig bij.
    Let wel even op dat deze sensor niet hetzelfde is als van een ST225! Sommige webshops geven dat verkeerd aan.
    Hij is wél hetzelfde als van de RS(500).
    Als je de verkeerde monteert, dan gaat hij aardig vreemd gedrag vertonen.

    Dat regelklepje hangt aan de turbo , met 3 slangetjes er aan. Deze regelt idd de wastegate.
    Die kan je niet calibreren. Dit is softwarematig vastgelegd en deels zelf calibrerend.

    Brandstofpomp zit in de tank.
    Het is op een 4 kolomsbrug ongeveer een uur werk als de tank zo goed als leeg is.
    Subframe hoeft er zeker niet onderuit, enkel een hitteschild aan de kant buigen.
    Een gat in de achterbank zagen kan ik je niet aanraden, de tank zit er zo dicht tegenaan gedrukt dat je die meteen beschadigd.
     
  14. zit een verschil tussen de vacuumregelklep en de wastegateactuator.
    wastegateactuator bedient de wastegate op basis van de geleverde vacuum van de regelklep.
    vacuumregelklep heeft een stekker en zoals hierboven vermeld 3 slangen.
    wastegateactuator is onderdeel van turbo wordt zelde los vervangen ivm de actuator niet het probleem is maar de wastegate klep zelf, dat daar teveel spelling op zit.
     
  15. de sensor heb ik gevonden. die heb ik ondertussen nieuw besteld, hopelijk de goede.
    dat regelklepje heb ik al eens vervangen, aangesloten zoals het zat, maar het kan dus ook verkeerd aangesloten zijn geweest en nu misschien ook nog wel. helaas moet ik daarvoor eerst het wiel eraf halen. dus ik wacht ff op beter weer.

    maar jullie zeggen dus dat die vacuumklep die aan de turbo zit eigenlijk niet kapot gaat. maar de wastegate zelf dus. dan is het de turbo vervangen als die niet meer correct werkt.

    hopen dat het de brandstofpomp niet is. hoe kan ik daar achter komen? zijn daar vaker problemen mee?

    alvast hartelijk dank voor al jullie reacties. wordt zeer gewaardeerd
     
  16. Je moet gaan loggen tijdens rijden.

    turbodruk, maf flow , map druk , benzine druk , toerental , injector duty cycle en gaspedaal stand.
    Optioneel nog het voorste lambda signaal.

    je zal zien dat hij turbodruk opbouwt , om daarna druk te verminderen.

    Dit zal gebeuren als de verschildruk tussen brandstof-rail en turbodruk te klein wordt.
    Op dat moment vliegt de injector duty cycle omhoog tot mogelijk tegen de 100%
    Als dat niet genoeg is dan gaat als laatste redmiddel de turbodruk omlaag.

    je ziet dit ook vaak na/bij tuning gebeuren als men onvoldoende rekening houdt met de regelwijze.
    Even een andere druk voor de pomp programmeren is vrij problematisch.
     
  17. Bij de dealer hebben ze gelogd tijdens het rijden en daar vonden ze toen alleen dat de nokkenas positie niet klopte, nokkas tandwielen vervangen incl distributie
     
  18. Een Ford dealer heeft zelden verstand van hoe deze Volvo software functioneert.
    Ze hebben vast niet specifiek hierop gelet.
     
  19. beetje jammer, idd.
    je zou verwachten dat ze er toch iets meer van weten maar dat is me echt tegen gevallen.
    daarom zoek ik eigenlijk ook iemand die er echt verstand van heeft.
    en die hier mee overweg kan.
    maar er is geen haast bij, ik kan er gewoon mee rijden ook met een grote caravan er achter, maar ik wil het gewoon eens opgelost hebben.

    zijn die mensen er nog?
    alles tegen betaling natuurlijk. gratis mag ook, haha
     
  20. Elke dealer heefy zoveel jnformatie als dat de fabrikant zelf levert.

    Loggen van data is het maklelijkste wat er is. Data juist interpeteren van wat er gebeurt is dan geval apart.
    Op werk geregeld log opgenomen met rijden. Om te zien naar een probleem. Alle gevallen ben ik tot hede tot een oplossing gekomen. Niet altijd het eerst waar je aan denkt.
    Alleen basis van de log heb je soort gevoel van wat het mogelijk een van de verdere diagmose zou kunnen zijn.

    Voorbeeld
    Toen ik 2.0hdi gebrek aan vermogen had in enkele geval. Zag dat duty naar 100 procent ging, vacuum gemeten tijdens het rijden, bleek dat deze niet constant bleef.

    Kan met behulp van eobd tester en forscan nagenoeg alles met de focus uitlezen, geen idee of de smax van je meer op focus mk2 basis is of focus mk3.
    Zou dus log kunnen trekken, geen idee waar je precies woont. Goeie 10-15jaar geleden heb ik nog met deze motor gewerkt, was toen nog wel leerende op school
    Als je zelf de spullen hebt zie ik graag de log voorbij komen.
     

Deel Deze Pagina