Hallo, Ik heb een ford focus cabrio uit 2011. Achter zit er pdc (park distance control) op maar voor niet. Is dit origineel te maken/aan te sluiten?
ik ben heel handig en kan natuurlijk spullen kopen op de sloop maar vraag me af of het kan en wat ik nodig heb. misschien weet dit iemand. ik heb 2jr geleden burmester in mijn mercedes gebouwd dus dat komt wel goed
Ah ok dat scheelt alweer. Je hebt de pdc module nodig en waarschijnlijk een bcm (boordcomputer) maar dat weet ik niet zeker.en uiteraard de sensoren en eventuele kabelbomen.
De Focus MK2/MK2.5 is origineel nooit geleverd met PDC aan de voorzijde. De voorbumper en grille zijn dus op geen enkele wijze voorbereid voor het plaatsen van sensoren. Daarnaast is er wat bedrading betreft ook geen enkele voorbereiding aanwezig. De C-Max MK1/MK1.5 en Kuga MK1 zijn echter wel origineel met PDC aan de voorzijde geleverd. Gezien deze nauw verwant zijn aan de Focus MK2/MK2.5 verwacht ik dat de PAM (Parking Assistance Module) + de sensoren van een C-Max MK1/MK1.5 of Kuga MK1 met zowel sensoren voor als achter te gebruiken zou moeten zijn. Dit weet ik echter niet zeker en bij mijn weten is er tot op heden niemand geweest die dit heeft geprobeerd. Om dit uit te voeren zal je met de volgende zaken rekening moeten houden: * PAM vervangen door een exemplaar van een C-Max MK1/MK1.5 of Kuga MK1 met sensoren voor en achter. * Interieur kabelboom aanpassen (alle benodigde bedrading zal moeten worden aangebracht). * Motorruimte kabelboom aanpassen (alle benodigde bedrading zal moeten worden aangebracht). * Sensoren in voorbumper/grille plaatsen. De beschikbare ruimte achter de voorbumper (of het gebrek hieraan) kan hierbij nog weleens een probleem vormen. De PAM is een elektronisch gestuurde module welke over het CANbus netwerk met de andere modules communiceert. Gezien de Focus MK2/MK2.5 origineel nooit met PDC aan de voorzijde is geleverd zou het in theorie zo kunnen zijn dat (een deel van) de benodigde communicatie voor de sensoren aan de voorzijde ontbreekt. Dit is eventueel wel op te lossen maar behoorlijk complex. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat de parkeersensoren aan de voorzijde bij het PDC systeem van deze generatie geactiveerd worden door de achteruit versnelling te selecteren. De sensoren aan de voorzijde zijn dus alleen actief wanneer je deze handmatig met de knop op het dashboard inschakelt of de achteruit versnelling selecteert. Vervolgens worden de sensoren aan de voorzijde weer uitgeschakeld boven een snelheid van circa 7 KM/H. Een andere (mijns inziens veel eenvoudigere) optie is om een aftermarket set parkeersensoren aan de voorzijde toe te passen en deze aan te sturen d.m.v. een CANbus gestuurd relais. Een CANbus gestuurd relais is relatief eenvoudig te bouwen met behulp van een Arduino Nano of Wemos D1 mini microprocessor, een MCP2515 CANbus board, 12 Volt naar 5 Volt DC converter en een 5 Volt micro relais. Ik heb een dergelijk relais al meermaals gebouwd en toegepast. Weliswaar bij het inbouwen van een aftermarket achteruitrijcamera maar het principe is gelijk. Je zou met een dergelijke oplossing het volgende kunnen realiseren: * Sensoren aan de voorzijde inschakelen wanneer de achteruit versnelling wordt geselecteerd. * Sensoren aan de voorzijde inschakelen wanneer de snelheid onder de 7 KM/H komt. * Sensoren aan de voorzijde inschakelen wanneer het contact wordt ingeschakeld. * Sensoren aan de voorzijde uitschakelen wanneer de snelheid boven de 7 KM/H komt. * Sensoren aan de voorzijde in/uitschakelen op basis van de PDC knop op het dashboard. Vooral het automatisch inschakelen van de sensoren wanneer de snelheid onder de 7 KM/H komt is erg praktisch. Zowel met originele onderdelen als aftermarket zijn er dus mogelijkheden maar naar mijn mening is en blijft het een technisch complexe en arbeidsintensieve klus.
Origineel is de Focus mk2, ongeacht de uitvoering, nooit geleverd met PDC aan de voorkant dus de onderdelen zijn niet beschikbaar. Je zou dus op zoek moeten gaan naar aftermarket voor de voorkant. Een andere optie, maar dat is naar mijn weten nooit getest, is de PDC module met bekabeling, nemen van bv een Cmax/Kuga, die dat wel heeft. Ik weet dat ooit iemand een PDC module van een Focus 2 in een Kuga gedaan heeft. Dat werkte gewoon en het zou ook goed andersom kunnen. Maar nogmaals, dit is nooit getest en verbonden met wat risico's. Succes, Sjoerd
Een paar jaar geleden heb ik een testopstelling gemaakt om PDC vóór werkend te krijgen op mijn MK2. Ik heb alle OEM onderdelen gebruikt van een C-MAX MK1, deze auto is technisch gelijk aan de MK2 en is af-fabriek wel met PDC vóór geleverd. Uiteindelijk heb ik alles werkend gekregen op twee dingen na: - Een goede knop om de sensoren uit te schakelen. Z'n knop is voor de MK2 dus nooit gemaakt en die van de C-MAX is niet te gebruiken in een MK2. - De parkeersensoren kreeg ik niet netjes in de bumper omdat er niet voldoende ruimte was. Mogelijk is er achter de MK2,5 bumper meer ruimte. Volgens mij liggen de meeste onderdelen nog ergens hier op zolder, als je interesse hebt dan stuur je maar een PM. EDIT: Het komt bij sommige MK2,5 modellen voor dat de motorruimte kabelboom wel voorbereid is voor PDC vóór, terwijl dit nooit een optie is geweest. Je zou onder de koplamp aan de bestuurderskant kunnen kijken of de volgende connector aanwezig is. Scheelt je weer wat kabels aanleggen. https://www.focusclub.nl/index.php?attachments/pxl_20250507_155042517-jpg.52621/ (Foto geleend van een Topic van DirkS02)
En als t niet uitmaakt of het origineel is of niet, kan je altijd een aftermarket setje monteren. Dat kan tegenwoordig ook. Zet er een simpele schakelaar tussen en gaan.
Sterker nog, een goede aftermarket-set is al voorzien van een schakelaar en schakelt op de juiste momenten aan / uit. Op mijn MK3.5 is door de dealer (vorige eigenaar) ook zo'n aftermarket set gemaakt. Werkt prima, maar je krijgt alleen piepjes te horen, niets te zien op het scherm. Ook vind ik het, op onze relatief kleine Focus, weinig toevoegen.