1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Overzicht Focus 2 gloeilampen

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 11 mei 2013.

  1. Dat is niet wellicht, maar zeker dat er een weerstand tussen of in moet zitten. Het makkelijkst is als je een led neemt die canbus geschikt is.
     
  2. In dit geval worden er 2 dingen door elkaar gehaald.

    De Focus 2 heeft weliswaar een CANbus systeem (zelfs 2 verschillende netwerken) maar geen lampcontrole. Of de LED lampen wel of niet geschikt zijn voor lampcontrole is hierbij dus niet relevant.

    Wel is het zo dat de knipperfrequentie van de richtingaanwijzers is gebaseerd op het opgenomen vermogen van een gloeilamp. Het opgenomen vermogen van een LED lamp is vele malen minder als van een gloeilamp. Dit heeft als gevolg dat de richtingaanwijzers zeer snel gaan knipperen wanneer er LED lampen worden geplaatst.

    Dit wordt vaak opgelost door een speciaal knipper relais te plaatsen welke berekend is op het opgenomen vermogen van LED lampen. Bij de Focus 2 is dit echter niet mogelijk omdat deze geen los knipper relais heeft. De richtingaanwijzers worden bij de Focus 2 elektronisch aangestuurd door de GEM module/zekeringkast.

    De enige andere optie om ervoor te zorgen dat de knipperlichten niet snel gaan knipperen wanneer je LED lampen plaatst is door een weerstand van de juiste capaciteit en weerstandwaarde parallel aan de LED lamp aan te sluiten. Op deze manier is het opgenomen vermogen van de LED lamp + weerstand gelijk aan dat van de oorspronkelijke gloeilamp. Een groot nadeel hiervan is echter dat de weerstand behoorlijk heet kan worden (sommige weerstanden kunnen zelfs 150 graden Celsius of hoger worden). Het is dan ook belangrijk om de weerstand zodanig te plaatsen dat deze de warmte goed kwijt kan. Vaak worden dergelijke weerstanden op een metalen chassis deel geplaatst.

    Een nadeel hiervan is dat het verminderde stroomverbruik van de LED lampen meteen weer teniet wordt gedaan door de weerstanden.
     
  3. Ik neem aan dat dat niet de hoofdreden zal zijn voor het toepassen van LEDs bij knipperlichten? Daarnaast rijd ik de meeste tijd zonder de knippers aan (meestal op een doorgaande weg), en áls ik ze gebruik branden ze slechts de helft van de tijd.
     
  4. Heren,

    Dank voor de reacties en [MENTION=142]JW[/MENTION] voor de heldere toelichting. Ik heb al de nodige lampen vervangen door led (niet-canbus) en alles blijft naar behoren werken, dus dat is niet de bepalende factor. Dat er, vanwege de knipperfrequentie, een extra weerstand tussen moet is me nu wel duidelijk: deze zitten op de (led) achterlichten af-fabriek al ingebouwd en zullen voor dus ook tussengevoegd moeten worden. 6,9 ohm en vanwege de warmteontwikkeling in 'heatsink' uitgevoerd. Nee, ze branden inderdaad niet lang en slechts de helft van de tijd... :D Maar toch. En dat ik uiteindelijk toch weer op een belasting / verbruik van 21 watt uitkom is in dit geval niet erg. Ik hoop met de led-variant een wat duidelijker / helderderder en meer oranje knippersignaal te kunnen geven, want ik vind de standaard uitvoering niet heel veel output geven. Wordt vervolgd.
     
  5. Ik zou heel graag de rode lampen in de achterlichten vervangen door led. Maar dit type fitting lijkt vrij sporadisch voor te komen. Heeft iemand hier al wat voor gevonden? Kocht van de week bij een automaterialenzaak 2 rode lampen als reserve, daar betaal je gewoon 8e per stuk voor.
     
  6. Ik heb zelf deze gekocht op e-bay.
    Dan moet je één van de pennetjes even afvijlen. Dan past deze wel. Ik heb er nog wel een weerstand voorgeplaatst omdat ik het achterlicht iets te fel vond in vergelijking met het remlicht. Het verschil is nu groter en naar mijn mening nu goed. De waarde van de weerstand was volgens mij 100 Ohm, maar dat zou ik even na moeten kijken.
     
  7. Even op Ebay of AliExpress kijken en zoeken op het type fitting. Keuze te over. Persoonlijk heb ik gekozen voor een variant zonder lens op de kop. Past meteen, heb niets aangepast. Ben het wel met Guust eens, het verschil tussen remlicht en gewoon licht is wat kleiner omdat het gewone licht wat feller is dan standaard terwijl het remlicht juist niet feller is. Ik vond het echter prima zo en heb er niets aan gedaan.
    Deze dus:
    https://nl.aliexpress.com/item/2x-1.../1579022416.html?spm=2114.13010608.0.0.EDKfaU
     
  8. Thanks voor de tip van het afvijlen. Dat heb ik gedaan en nu stralen de achterlichten echt mooi rood licht uit. Mooier dan het ietwat rosige, originele licht.
     
  9. Hoe komt trouwens het knipperlicht in het zijscherm los? Zodat ik het lampje kan wisselen.
     
  10. [MENTION=142]JW[/MENTION] moet het mistachterlicht niet Rood zijn Wilco, bij mij wel het geval.
     
  11. Die zien rood door het rode glas van het mistachterlicht.
    Als je dus een engels achteruitrijlicht unit er in zet zul je dus wel een rood lampje nodig hebben

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  12. het gaat om de wagon Stephen, deze dus:

    [​IMG]
     
  13. Als aanvulling, hoewel er mogelijk 5w t10 bij een fase 2 in moet, is een 3w een betere optie. Die 5w worden iets te warm en geven creëren doffe plekken in het kunstofglaswerk
     
  14. Iemand enig idee wat de fittingen zijn voor de tellerbaklampjes van zowel het instrumentenpaneel , de ST-meters en de aircobediening? en of die eenvoudig te vervangen zijn.
    op ali kwam ik dit tegen:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Mijn AC en verwarmingsverlichting kreeg vanmorgen flikkerneigingen dus ook maar eens kijken naar andere lampjes. Iemand die toevallig weet welke dat moeten zijn, C-Max mk2 uit 2012.
     
  16. Bij de MK2 zijn er geen lampjes met fitting meer toegepast maar alleen LED welke direct op de printplaats zijn gesoldeerd.
     
    Edgar Focus en Sbro.nl vinden dit leuk.
  17. Dan kun je ze dus alleen vervangen door ze los te solderen en andere voor in de plaats te solderen, een flinke klus dus.
     
  18. wat Wilco zegt, ik dacht aan T10 steeklampjes maar die zijn toegepast in de MK1
    jouw foto bracht mij in verwarring :D
    ja dat klopt, @Sbro.nl Simon heeft dat gedaan in zijn RS
     
  19. Jammer, en de aircobediening ook?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina