1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Overlijden motor ford focus 1.6, 1999

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Mardy, 22 dec 2018.

  1. Beste liefhebbers en kenners

    Afgelopen week heb ik met pech gestaan in Arnhem. Na diagnose van de ANWB is mijn motorblok overleden door interne vervuiling, waardoor twee van de vier cilinders geen compressie meer hebben. Nu is mijn vraag of jullie Ford-specialisten kennen in de regio Gelderland/Overijssel die gespecialiseerd is in deze motoren en eventueel ook gespecialiseerd is om andere onderdelen van de Ford Focus te reviseren.

    Mardy
     
  2. En welkom op dit forum.
     
  3. Gezien de auto (bouwjaar 1999) bijna 20 Jaar oud is en de waarde van de auto nihil is ben ik persoonlijk van mening dat het economisch gezien niet verstandig is om de motor te (laten) reviseren. De kosten voor een motorrevisie zullen vele malen hogere zijn als de waarde van de auto.

    Ford beschouwd het onderblok van dit type motor (en vele andere type motoren) als vervangingsonderdeel en levert derhalve geen interne motoronderdelen zoals zuigers, zuigerveren, drijfstangen, lagers, etc. In geval van motorschade aan het onderblok dient dus het gehele onderblok vervangen te worden.

    Mogelijk is het plaatsen van een ruilmotor/gebruikte motor nog een optie maar ook hiervoor overstijgen de kosten al snel de waarde van de auto.
     
  4. Economisch gezien is het misschien niet verstandig, maar ik heb er de afgelopen jaren best veel onderdelen laten vervangen. Daarom zou ik het zonde vinden om de auto weg te doen. Het zijn namelijk hele fijne auto's. Bovendien heb ik de auto niet perse nodig voor dagelijks gebruik, doordat ook veelvuldig gebruik maak van het ov en de fiets. De auto beschouw nu gewoon als hobby-project. Tijd en kosten hebben daardoor niet de hoogste prioriteit.
     
  5. Economisch gezien is het zeker niet raadzaam, maar begrijp het aan de andere kant wel dat je de Focus wilt houden, echter ik zou niets meer aan de huidige motor repareren, maar er een ander blokje in (laten) hangen! Blokje op zich kost niet zo veel meer zeker niet het oude type van rond 2000 (ca. 125 / 175 euro), maar je moet wel weten dat het donor blokje goed is, dat is vaak wel even zoeken! En dan nog het vinden van een bekwaam iemand die het er in zet, op zich ca. 1 dag werk voor iemand die bekend is met de Focus 1, maar voor niets gaat de zon op natuurlijk! Een sleutel vriend van me deed het voor 350 euro "All In" (zonder olie verversen etc. dat kan altijd nog als het blokje goed loop!), maar die is helaas gestopt met sleutelen, omdat zijn goedkope ruimte plaats moest maken voor nieuwbouw! Ik zou zeggen SUC6 met de beslissing! Groet, Gerrit!
     
  6. Als het onderstel verder nog goed is en je vind het een fijne auto, why not?

    En omgeving Gelderland/overijssel zou ik als ik jou was @focusfanrossum even een berichtje sturen.
     
    focusfanrossum vindt dit leuk.
  7. Bedankt voor de tips en het meedenken. Via Autoweek kwam ik ook nog het revisiebedrijf Carrec op het oog in Soesterberg. Zo op het oog een deskundig en onafhankelijk autobedrijf gespecialiseerd in reviseren van motoren en versnellingsbakken met goede recensies Ik ga hun ook nog vragen om een offerte te maken.
     
  8. Zou als je de auto wil houden er gewoon een 2e hands blokkie in hangen.
    Revisie kost meestal n klein kapitaal en maakt hem niet perse beter als met een 2e hands blokje.
    En zoals eerder gezegt, focus 1 kun je binnen 1 dagje een blokje omschroeven.
    Ik kan dit ook alleen niet op de korte termijn(zijn de schuur aan t verbouwen)
     
  9. Ik zou ook voor een ruilblok gaan. Je zou een donor kunnen kopen, daar het blok uit halen en de rest in onderdelen verkopen. Kom je misschien nog een beetje kostenneutraal uit eind van de rit. Je moet dan alleen wel de ruimte hebben om de auto te stallen en uit elkaar te halen én iemand hebben die het blok om kan zetten.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  10. Ik zou wel een nieuwe distributieriem, multiriem en waterpomp op het donorblok monteren. Wellicht is het een idee om meteen de koppeling te vernieuwen. Die moet toch los.

    Ik vind het wel apart dat het blok overleden is door inwendige vervuiling. Te weinig olie ververst of de motor nooit op temperatuur laten komen?
     
  11. Gaat veel arbeid in zitten en dat kost het meeste geld. Onderdelen zijn de kosten vaak niet. Ik heb een keer bij een blok (opel 8 klepper) de koppakking vervangen, de cilinders gehoond en alles vervangen wat nodig was zoals lagers, veren en pakkingen. Ik was alles bij elkaar net geen €400 aan onderdelen kwijt. Arbeid was 3 avonden werk samen met een vriend...

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  12. In dit geval is het probleem dat Ford geen interne motoronderdelen voor het onderblok levert. Onderdelen zoals lagers, zuigers, zuigerveren, etc. zijn dus via de officiele kanalen niet leverbaar. Daarnaast zijn er doordat Ford het onderblok als "non serviceable part" beschouwd geen technische specificaties (maatvoeringen

    In het verleden waren deze onderdelen nog wel via het aftermarket circuit verkrijgbaar. Echter betreft het hier een motor welke al zo'n 15 jaar niet meer wordt toegepast (in 2005 zijn er behoorlijk wat interne wijzigingen geweest). Derhalve is het ook steeds moeilijker om aan de benodigde onderdelen te komen om dit type motor te kunnen reviseren.
     
  13. Als je de auto wilt behouden: donor motor opzoeken met een enigszins frisse km stand. Dan idd iets meer geld uitgeven en dan direct de distributieriem, multiriem, waterpomp, bougies, carterventilatie en je koppeling vervangen. Uiteraard frisse olie erin voordat je gaat rijden. Die olie zou ik dan na zo’n 5000km weer vervangen.

    Ombouwen in een dag kan, maar is wel turn and burn. Zeker als je de riem etc. ook gaat doen.
     

Deel Deze Pagina