1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Originele Cruise Control systeem achteraf inbouwen.

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door JW, 6 dec 2014.

  1. Hallo [MENTION=142]JW[/MENTION] , dank voor de duidelijke uitleg!

    Ik heb echter een (Duitse) 2015 Focus ST, dus het nieuwe model met het andere stuur.

    Zou je mij wellicht kunnen vertellen welke kabeltjes en switch ik daar voor nodig heb? De dealer kan het me zo niet vertellen namelijk.

    En ik neem aan dat de rest gewoon hetzelfde is (qua software aanpassingen)?
     
  2. Een hele tijd geleden las ik deze zeer interessante uiteenzetting om de cruise control in te bouwen. Ik heb een Focus 1.6 diesel van 12-2011. Omdat ik een hele nauwe band heb met een familielid-garagist heb ik via hem het nodige besteld. De kabels zijn geplaatst, het bedieningspaneel ingebouwd en de interface EML327 besteld omdat het via de "normale" laptop (weet niet hoe dat heet in het jargon) niet te activeren is.
    Het probleem is als de EML327 wordt aangesloten, kan men niet in het systeem geraken.
    Kan iemand mij verdere aanwijzigingen geven zodat deze heel interessante optie vlug aan de praat kan gebracht worden.
     
  3. Cruise Control kan ook zonder problemen met het Ford IDS diagnose systeem worden geactiveerd en er zijn meer diagnose systemen waarmee dit zonder problemen kan.

    Wanneer een ELM327 interface niet (goed) werkt is de kans groot dat dit aan de interface zelf ligt. Van alle goedkopere ELM327 interfaces die momenteel worden verkocht is 99% niet voorzien van een originele ELM chip maar van een goedkopere kloon. Dit is op zich niet zo'n probleem zolang de kloon dezelfde specificaties heeft als de originele ELM chip.

    Echter worden er momenteel veel interfaces aangeboden die voorzien zijn van een goedkope chip welke niet volledig compatible is met de ELM chip. Het gevolg hiervan is dat veel van deze interfaces wel overweg kunnen met universele diagnose programma's maar niet met de wat geavanceerdere Ford specifieke diagnose programma's zoals ELMconfig, FoCCCus of Forscan.
     
  4. Beste jw. Ik wil je even heel erg bedanken voor de zeer uitgebreide informatie die je hier hebt geschreven. Dankzij die info is het nagenoeg zonder problemen gelukt. Had even problemen met mijn laptop en de Abs module resetten maar dat lukte nadat ik het contactslot wel op aan had gezet. Daarna alles eenvoudig kunnen instellen! Nogmaals bedankt!

    Mvg Joost
     
  5. #25 pd3jcw, 25 okt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 okt 2016
    voor de facelift gaat dit helaas niet meer op... je moet het complete stuur bestellen (of op de kop tikken ergens) want de kabelboom wordt niet meer los geleverd.
    (De kabelboom die in Microcat staat is van het oude model stuur!)
    De knop aan de linkerkant van het stuurwiel zonder CC heeft een 5-polige connector, de knop met CC functies is 8-polig geworden. Als je toch wilt gaan knutselen heb ik een schema met part-numbers om dit om te bouwen gemaakt;

    [​IMG]

    De 16-polige connector is degene die in het midden van je stuur zit, de 8-polige is de nieuwe connector die de originele 5-polige vervangt als je CC gaat monteren.

    Schakelaar met CC, F1ET 9E740-BB, FINIS 1851411
    Schakelaar met CC en ASLD, F1ET 9E740-AB, FINIS 1872800
    Schakelaar met Adaptive CC, F1ET 9E740-CB, FINIS 1872801
     
  6. #26 bws723, 2 jun 2018
    Laatst bewerkt: 2 jun 2018
    Vraagje heren;

    Zojuist heb ik mijn CC aangesloten met hulp van @soheilmd maar het werkt niet helemaal.

    Als auto op contact staat dan werken alle knoppen en zie ik meldingen op het scherm, maar zodra ik auto start dan doet het CC niet meer. Wat kan het zijn?

    Ik heb CC van Aliexpress met een bijbehorende kabel. Die heb ik als volgt aangesloten;

    Grijs op 8
    Bruin op 16
    Paars op 15
    Zwart aangesloten met andere zwarte kabels op 7
    Groen aangesloten met andere groene kabels op 10.

    [​IMG]
     
  7. @JW , zou jij misschien weten wat er aan de hand zou kunnen zijn?
    Ik heb met FOCCCUS zowel CC als ASL geactiveerd, ABS geĆÆnitialiseerd en foutcodes gewist.
     
  8. Als ik het zo snel zie komt je bedrading overeen met het schema dat ik destijds heb gemaakt aan de hand van de kabelboom welke ik in mijn auto heb gemonteerd. Vanuit dit oogpunt zou de bedrading goed aangesloten moeten zijn.

    Werkt de verlichting van de Cruise Control schakelaar? Wanneer dit het geval is zijn Pin 1 en Pin 5 van de cruise control schakelaar sowieso goed aangesloten.

    Persoonlijk zou ik beginnen met het doormeten van de schakelaar. De weerstandswaardes van elke knop op de schakelaar moeten correct zijn. Dit moeten de volgende waardes zijn:

    * Onbediend tussen PIN 3/4 = 1100 ohm
    * Onbediend tussen PIN 2/4 = 700 ohm
    * RES/CAN tussen PIN 3/4 = 0 OHM
    * SET- tussen PIN 3/4 = 150 OHM
    SET+ tussen PIN 3/4 = 370 OHM
    LIM tussen PIN 2/4 = 360 OHM

    Deze waardes mogen slechts minimaal afwijken. Wanneer alle weerstandswaardes correct zijn en de bedrading correct is aangesloten kan je deze uitsluiten.


    Om welk motortype gaat het hier? Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt maar bij sommige versies van de 1.6 TDCI komt het voor dat de cruise control in de PCM niet geactiveerd is. In dit geval moet de cruise control in de PCM ook worden geactiveerd. Ik heb hier echter zelf geen ervaring mee.
     
  9. Bedankt voor je uitgebreide reactie. Verlichting werkt en als ik stil sta dan werkt alles. Zodra ik weg rijd dan valt het ineens weg...vaag allemaal.

    Het gaat om een 1.6 TDCI uit 2011 met 115PK.
     
  10. Ik ging net weer testen en tot mijn verbazing werkt alles gewoon:shock:.

    Vanmiddag ga ik het nogmaals testen, kijken of het dan nog doet.
     
  11. En doet die het nog?
     
  12. Jaa, helemaal perfect. Geen enkel probleem of wat dan ook.

    Achteraf gezien was het toch makkelijk klusje.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. Is eigenlijk iets wat ik ook wel zou willen en de schakelaar heb ik liggen alleen durf ik niet echt in het stuur te snijden en de airbag eruit te halen.
    Daarbij moet alles weer terug gemonteerd worden en geactiveerd worden, dus twijfel nog
     
  14. Het is echt makkelijker dan het lijkt. Ik had wel kant en klare kabel die ik in de lege poorten van de bestaande stekker aanbracht (en 2 kabels aan elkaar verbond). Deze is ook zelf te maken, op Aliexpress te bestellen of via de dealer te verkrijgen.

    Je moet alleen tijd nemen bij het snijden. Het snijdt makkelijk, je moet alleen stukje voor stukje doen. Het wijst zich vanzelf.

    Je schakkelt accu los, er kan niets met airbag gebeuren.
     
  15. Heeft iemand al eens geprobeerd zijn CC uit te breiden met Adaptive cruise control? of s dit niet mogelijk?
     
  16. #36 FAN, 7 apr 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 apr 2019
    JW ik ben vandaag bezig geweest met het vervangen van mijn stuur met een cc echter bij het verwijderen van de airbag zak ik dat de kabelbomen anders zijn ik kom er verder even niet uit heb jij binnen kort tijd en zin om mij te helpen ??!! ik kan je een pb sturen met de foto's

    https://photos.app.goo.gl/RcwpspaLnBmepxJu8[​IMG]

    links nieuwe stuur met cc
    midden kabelboom airbag
    rechts kabelboom stuur met cc

    is er nog een nieuwe kabelboom te bestellen bij ford of moet ik zaken omzetten
     
  17. Even een aanvulling op deze mooie handleiding: er zijn sturen waarbij maar 1 kabelboom is gebruikt. Hier is de groene stekker die JW noemt niet aanwezig. Om de schakelaar toch werkend te krijgen sluit je deze rechtstreeks aan op de stekker naar de clockspring.
    Hiervoor
    Hierbij kun je gewoon het schema aanhouden zoals JW toevoegde, alleen zorg je ervoor dat de draden naar de stekker rechtstreeks op de clockspring komen.[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
     
  18. De groene connector is alleen aanwezig bij stuurwielen met Cruise Control. Hierbij zijn 2 afzonderlijke kabelbomen toegepast welke d.m.v.de groene connector met elkaar worden verbonden.

    Bij stuurwielen zonder Cruise Control is slechts 1 kabelboom toegepast.


    Wanneer je de Cruise Control dus zo origineel mogelijk achteraf wil inbouwen dient de aanwezige kabelboom dus te worden vervangen door de 2 afzonderlijke kabelbomen welke d.m.v.de groene connector met elkaar worden verbonden.

    Uiteraard is het ook werkend te krijgen door de Cruise Control schakelaar direct op de clockspring aan te sluiten. Op Ebay/Aliexpress worden hiervoor zelfs Cruise Control schakelaars aangeboden welke worden geleverd inclusief bedrading om deze direct op de clockspring aan te kunnen sluiten.
     
    Bassie666 vindt dit leuk.
  19. Juist. Ik vond het wat lastig om daar uit te komen; ook omdat de kleuren van de draden naar de clockspring stekker niet hetzelfde waren. Top om via dit forum weer iets te kunnen toevoegen aan m'n Focus; tnx @JW !
     
  20. Mensen, pas op!!!! op aliexpress heb ik een schakelaar gekocht maar die was dusdanug slecht dat er een of andere sluiting is nu in de focus. 2 airbags lster en wat wonden verder toch maar naar de monteur gestuurd
     

Deel Deze Pagina