1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Originele Cruise Control systeem achteraf inbouwen.

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door JW, 6 dec 2014.

  1. #1 JW, 6 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Achteraf inbouwen originele Cruise Control.


    deze HowTo is geheel op eigen risico!! Begin hier alleen aan als je weet wat je doet. Koppel bij het werken aan het airbagsysteem vooraf altijd de accu los. Verder kan het uitlezen/aanpassen van de voertuigsoftware tot problemen leiden. in het ergste geval kan het voorkomen dat de auto hierdoor niet meer start. Begin hier dus alleen aan als je van jezelf weet dat je hier voldoende kennis van hebt!



    Mijn Focus 3 fase 1 was af fabriek niet voorzien van Cruise Control. Mijn auto is een Duitse Champions Edition van bouwjaar eind 2013. Bij deze uitvoering was Cruise Control niet standaard maar een optie. Vreemd genoeg heeft de eerste eigenaar vrijwel alle opties die leverbaar waren op de Champions Edition er bij besteld behalve Cruise Control.

    De ontbrekende Cruise Control was voor mij geen reden om de auto hiervoor niet te kopen. Omdat ik de Cruise Control toch wel mis moest er dus achteraf Cruise Control worden ingebouwd. Aftermarket zijn hiervoor wel wat oplossingen te vinden maar ik wil alles zo origineel mogelijk. Derhalve heb ik besloten om het originele Cruise Control systeem achteraf in te bouwen.


    Werking van het systeem:

    Het Cruise Control systeem is in de Focus 3 gecombineerd met het ASL snelheidsbegrenzing systeem. Bij de Focus 3 is alle electronica voor deze systemen reeds aanwezig. Het systeem is namelijk volledig geintegreerd in de diverse reeds in de auto aanwezige modules. Hierdoor is het relatief eenvoudig en goedkoop om het originele Cruise Control systeem achteraf in te bouwen. Feitelijk moet hiervoor alleen de Cruise Control schakelaar en de bedrading op het stuur worden ingebouwd. Vervolgens moet het systeem softwarematig worden geactiveerd.

    De Cruise Control schakelaar op het stuur werkt feitelijk alleen met een weerstandsignaal waarbij elke knop/functie een andere weerstand heeft. Wanneer er een knop wordt bediend herkend de elektronica dit aan de hand van de betreffende weerstand en zal de betreffende functie worden geselecteerd. De Cruise Control knoppen van de volgende Ford modellen zijn identiek:

    * Focus 3 2011-2014
    * C-max/Grand C-max 2010-
    * Kuga 2012-
    * Transit 2014 -
    * Transit/Tourneo Connect 2013-
    * Transit/Tourneo Custom 2012-

    De Cruise Control weerstand waardes van andere Ford modellen is compleet anders.


    Verschillen in stuurwiel:

    Het stuur met Cruise Control heeft t.o.v. het stuur zonder Cruise Control een uitsnede aan de zijkant waar de schakelaar in wordt gemonteerd. Verder zijn beide sturen wat vorm betreft aan de buitenzijde identiek. Aan de binnenzijde zijn er wel wat verschillen. Zo ontbreken bij het stuur zonder Cruise Control de bevestigingspunten voor de bedrading. In de praktijk levert dit echter geen problemen op.


    Voor het inbouwen van de originele Cruise Control zijn er 2 opties:

    * Je kan ervoor kiezen om een ander stuur welke geschikt is voor Cruise Control aan te schaffen en deze te monteren. Dit is de meest eenvoudige maar tevens ook de duurste optie. Het aanbod voor een net gebruikt stuur met Cruise Control is echter vrij klein waardoor de prijzen relatief hoog liggen. Een nieuw stuur is vrij duur waardoor dit niet echt interessant is.

    * Je kan er ook voor kiezen om het huidige stuur aan te passen. Dit doe je door zelf een uitsnede voor de schakelaar in het huidige stuur te maken. Op deze manier spaar je de kosten van een ander stuur uit. Dit is vrij arbeidsintensief maar tevens de goedkoopste oplossing.


    Omdat ik (voor een redelijke prijs) geen geschikt stuur met Cruise Control heb kunnen vinden dat in dezelfde (nieuw) staat is als mijn huidige stuur heb ik er voor gekozen om mijn huidige stuur te behouden en hier een uitsnede voor de Cruise Control schakelaar in te maken.


    In de Focus 3 zijn 2 verschillende type stuur geleverd. Tot ongeveer half 2012 werd er een stuur toegepast met op de airbag zowel links als rechts knoppen voor de boardcomputer bediening en rechts onderin de radio bediening. Vanaf ongeveer half 2012 is de radio bediening verplaatst naar de rechtse knoppen op de airbag. De schakelaar rechts onderin is dus komen te vervallen.
    De pasvorm van beide stuurwielen is identiek De Cruise Control schakelaar voor het oude type stuur is dus hetzelfde als die voor het nieuwe type stuur. Er zit echter wel verschil in bedrading. Als je de verkeerde bedrading gebruikt werken bepaalde functies niet meer.

    Gezien mijn auto eind 2013 is gebouwd is deze HowTo gebaseerd op het nieuwe type stuur. Bij het oude type stuur is het achteraf inbouwen van Cruise Control feitelijk hetzelfde maar is het stuur en de bedrading op het stuur wat anders.




    Benodigdheden:

    Onderdelen:


    * Stuurwiel voor Cruise Control (alleen als je niet in je huidige stuur wil snijden en ervoor kiest om een ander stuur te plaatsen). Let er hierbij op dat je het juiste type stuur koopt!


    [​IMG]

    [​IMG]

    *Cruise Control schakelaar.

    Het Finis nummer/onderdeelnummer van de Cruise Control schakelaar is inmiddels een aantal keer gewijzigd. De volgende nummers zijn van de Cruise Control schakelaar:

    *Finis 1692215. onderdeelnummer AM5T-9E740-AA.
    *Finis 1784105. Onderdeelnummer AM5T-9E740-AB.
    *Finis 1779756. Onderdeelnummer BK2T-9E740-AA.
    *Finis 1782873. Onderdeelnummer BK2T-9E740-AB (huidige nummer).

    De cruise control schakelaar kost bij de dealer zo’n €55,-.

    Op Ebay.com worden nog weleens nieuwe (originele) Cruise Control schakelaars met een kabelboompje aangeboden voor zo'n 80 Dollar. Dit is echter een Aziatische Cruise Control schakelaar welke alleen de Cruise Control knoppen heeft en geen ASL snelheidsbegrenzing. Verder is deze schakelaar wat pasvorm betreft volledig gelijk aan de Europese Cruise Control schakelaar. Dit type schakelaar is eventueel ook te gebruiken.


    * Bedrading in het stuurwiel. De onderdeelnummers die je nodig hebt kunnen verschillen. In mijn geval had ik de volgende 2 kabels nodig:

    Finis 1801772. Onderdeelnummer AM51-14C685-AA €16,75.
    Finis 1801776. Onderdeelnummer AM51-14C685-JA €16,75.


    * Bevestigingsboutjes t.b.v. Cruise Control schakelaar.



    Gereedschappen:


    * Middelgrote platte schroevendraaier.

    * Torx schroevendraaiers of torx sleutels.

    * Ratel met een 24 mm dop.

    * Scherp mes.

    * Aangepaste ELM327 interface.



    Software:


    * Het gratis FoCCCus software programma. Versie 0.8.3 kan je HIER downloaden.




    Stuur verwijderen:


    Om het stuur te kunnen verwijderen moet eerst de kunststof omkleding van de stuurkolom worden verwijderd.


    [​IMG]

    Trek het stuur zo ver mogelijk naar je toe en zet deze vervolgens in de laagste stand vast.


    [​IMG]

    Maak de stoffen afdekking tussen de stuurkolom en het dashboard los van het dashboard. Deze afdekking is geklikt en kan los worden gemaakt door deze voorzichtig naar je toe te trekken.


    [​IMG]

    Draai het stuur vervolgens een kwart slag vanuit de middenstand naar links en ontgrendel met een schroevendraaier de eerste klikverbinding van de bovenste afdekkap. Draai vervolgens het stuur een halve slag naar rechts en ontgrendel de tweede klikverbinding van de afdekkap.

    Wanneer beide klikverbindingen los zijn kan de bovenste afdekkap inclusief de stoffen afdekking worden verwijderd.


    [​IMG]

    Draai vervolgens de 2 Torx schroeven van de onderste afdekkap los. Wanneer deze los zijn kan de afdekkap eenvoudig worden los geklikt.


    Nu de afdek kappen van de stuurkolom zijn verwijderd is er voldoende ruimte om de airbag te kunnen verwijderen.

    Draai het stuur nu een kwart slag vanuit de middenstand naar links. Aan de achterzijde van het stuurwiel zie je nu een rond/ovaal gat van ongeveer 8 mm.

    [​IMG]

    [​IMG]

    In dit gat steek je (onder een hoek van zo’n 50 graden) een middelgrote (5 a 6 mm) platte schroevendraaier. Door deze schroevendraaier vervolgens te draaien wordt de veer waarmee de airbag op het stuur is geklikt ontgrendeld.

    Draai vervolgens het stuur een halve slag naar rechts en ontgrendel ook de veer aan de andere zijde van het stuur.

    Wanneer de veer aan beide kanten is ontgrendeld kan de airbag met wat moeite worden los getrokken. Wanneer de airbag los komt kan je de airbag connector en de 16-polige clockspring connector los maken. Wanneer beide connectoren los zijn kan de airbag aan de kant worden gelegd.

    Om het stuur te verwijderen draai je met een ratel met 24 mm dop de bout los waarmee het stuur op de stuurkolom is bevestigd. Wanneer deze bout los is kan het stuur geheel worden verwijderd.


    [​IMG]

    Zorg er nadat het stuur is verwijderd voor dat de clockspring niet kan verdraaien. Dit kan je eenvoudig doen door deze met wat tape vast te plakken.




    Cruise Control schakelaar op het stuur monteren:


    Vervolgens moet er een uitsnede in het stuurwiel worden gemaakt op de positie waar de Cruise Control schakelaar wordt bevestigd.


    [​IMG]

    De bevestigingspunten voor de schakelaar zijn standaard in elk Focus 3 stuur aanwezig. Deze zijn echter ingegoten in het zachte rubber/kunststof en zijn niet direct zichtbaar. Je kan echter wel zien waar de bevestigingspunten ongeveer zitten. Op bovenstaande foto heb ik de plaats van de bevestigingspunten rood gemarkeerd.

    Om de exacte positie van de schakelaar te bepalen heb ik eerst de bevestigingspunten vrij gemaakt door het zachte rubber/kunststof ter plaatse van de bevestigingspunten met een scherp mes weg te snijden.

    Vervolgens heb ik zo nauwkeurig mogelijk bepaald waar de schakelaar komt te zitten en deze op het stuur afgetekend. Hierbij heb ik een ruime veiligheidsmarge gehanteerd. Je hebt immers maar 1 kans. Als je de uitsnede te groot maakt heb je een probleem.

    Hierna heb ik de uitsnede in het stuur gemaakt. Vanwege de veiligheidsmarge die ik heb gehanteerd was de uitsnede in eerste instantie veel te klein. Vervolgens heb ik bepaald waar het gat groter moest worden en op die plaatsen millimeter voor millimeter materiaal weg gehaald. Dit heb ik net zolang herhaald totdat de schakelaar uiteindelijk pastte.


    Opmerking:


    Nadat ik de bestelde Cruise Control schakelaar (Finis 1782873) bij de dealer had opgehaald heb ik ontdekt dat het bovenste afdekrandje ontbrak.

    [​IMG]

    In eerste instantie dacht ik dat deze vergeten was te monteren tijdens productie maar dit bleek niet zo te zijn. Na wat zoeken en informeren ben ik er achter gekomen dat bij Finis 1782873 dit afdekrandje is komen te vervallen (op andere fora heb ik dit ook al voorbij zien komen). Wanneer je dus een nieuwe Cruise Control schakelaar besteld krijg je automatisch het nieuwste onderdeelnummer welke dus zonder het afdekrandje wordt geleverd. Vreemd genoeg is dit afdekrandje ook niet als los onderdeel verkrijgbaar.

    Ik heb dit zelf opgelost door het afdekrandje over te zetten van een beschadigde Cruise Control schakelaar die ik toevallig nog had liggen.

    De Cruise Control schakelaar is prima in te bouwen zonder het afdekrandje maar dit is wel iets om rekening mee te houden. Je moet op de plaats waar het afdekrandje normaal zit minder materiaal weghalen zodat de schakelaar toch netjes aansluit op het stuur.



    Let er verder bij het snijden op dat je niet teveel materiaal in 1 keer weghaalt. Op sommige plaatsen heb je maar een marge van slechts 2 millimeter en dan is een fout zo gemaakt. Op andere forums heb ik al gezien dat veel mensen hier op dezelfde plaats de fout mee ingaan.

    Het maken van de uitsnede is een tijdrovend werk. Al met al ben ik hier zo’n 4 uur mee bezig geweest voordat de schakelaar netjes pastte.



    Uiteindelijk ziet de uitsnede in het stuur er zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De uitsnede is zeer goed gelukt al zeg ik het zelf. De schakelaar zit zeer strak gemonteerd en sluit overal netjes aan. Toen ik halverwege was dacht ik wel even "waar ben ik aan begonnen" en "moet dit ooit goed komen". Toen de schakelaar echter beter begon te passen en beter te zien was waar nog materiaal weggehaald moest worden kreeg ik weer frisse moed.

    Het maken van de uitsnede is op zich niet moeilijk. Het is meer een kwestie van er ruim de tijd voor nemen en rustig werken.


    Wanneer de uitsnede is gemaakt en de schakelaar overal netjes aansluit kan deze op het stuur worden vastgezet.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De schakelaar wordt origineel bevestigd met 2 Torx zelftappende M4 boutjes. Mijn ervaring is dat wanneer je deze boutjes een aantal keren los en vast draait de schroefdraad in het stuur vrij snel beschadigd. Nadat ik dit had geconstateerd heb ik met een M4 tap de schroefdraad iets dieper getapt en iets langere M4 schroeven gebruikt.




    Bedrading:


    Hierna moet de bedrading op het stuur worden vervangen of aangepast. Bij een stuur zonder Cruise Control is maar 1 kabelboom toegepast. Deze kabelboom is op de airbag bevestigd en loopt rechtstreeks vanaf de clockspring naar de knoppen naast de airbag.

    Bij een stuur met Cruise Control zijn 2 kabelbomen toegepast. 1 hiervan is in het stuurwiel bevestigd en loopt naar de Cruise Control schakelaar. Daarnaast heeft deze kabelboom een groene 7-polige connector waarop de tweede kabelboom wordt aangesloten. Deze kabelboom is op de airbag bevestigd en loopt naar de knoppen naast de airbag.


    Om de bedrading voor de Cruise Control schakelaar te plaatsen zijn er 2 opties:

    * De 2 originele kabelbomen gebruiken. Deze kabelbomen zijn bij de dealer verkrijgbaar.

    * Je kan er ook voor kiezen om de bedrading zelf te maken en aan te sluiten op de huidige kabelboom. De connector van de Cruise Control schakelaar is 5-polig en de pinnen hebben een steek van 2,54 mm. Dit is vrij standaard dus een passende connector hiervoor is relatief gemakkelijk te vinden.

    De bedrading dient te worden aangesloten volgens het volgende schema:

    [​IMG]
    * PIN 1 (zwart) = Ground.
    * PIN 2/3/4 = Weerstand signaal.
    * PIN 5 (groen) = Illumination.

    In dit schema staat alleen de kabelboom die in het stuur zit.


    De Cruise Control schakelaar heeft de volgende weerstand waardes:

    * Onbediend tussen PIN 3/4 = 1100 ohm
    * Onbediend tussen PIN 2/4 = 700 ohm
    * RES/CAN tussen PIN 3/4 = 0 OHM
    * SET- tussen PIN 3/4 = 150 OHM
    SET+ tussen PIN 3/4 = 370 OHM
    ASLD tussen PIN 2/4 = 360 OHM
    ACC tussen PIN 2/4 = 0 OHM


    In eerste instantie was ik van plan om de bedrading zelf te maken. Echter ben ik per toeval een sloopauto tegen gekomen waar de juiste kabelbomen in zaten. Deze mocht ik voor een paar Euro meenemen dus heb ik er uiteindelijk voor gekozen om toch de originele kabelbomen te gebruiken.

    Bij een stuur zonder Cruise Control ontbreken aan de binnenzijde van het stuur de bevestigingspunten voor de bedrading. De bedrading en de 7-polige connector kunnen hier dus niet op de originele manier in het stuur worden bevestigd.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om dit op te lossen heb ik ervoor gekozen om de bedrading en 7-polige connector op de juiste positie vast te zetten d.m.v. wat lijm. Ik gebruik hiervoor hotglue uit een lijmpistool. Dit heeft als voordeel dat de lijm ook weer eenvoudig te verwijderen is wanneer dat nodig mocht zijn door deze warm te maken.


    Vervolgens moet de kabelboom die op de airbag is bevestigd worden vervangen.

    [​IMG]

    Nadat alle connectoren los zijn gemaakt kan je de oude kabelboom los maken uit de bevestigingen en vervolgens de nieuwe kabelboom op dezelfde wijze monteren en aansluiten.




    Stuur monteren:


    Nadat het stuur volledig is aangepast kan deze weer op de juiste positie in de auto worden gemonteerd. Zorg er hierbij voor dat je zeker weet dat de clockspring niet is verdraaid. Dit kan resulteren in een defecte clockspring.

    Wanneer je twijfelt aan de juiste stand van de clockspring kan je deze het beste even correct af stellen voor je het stuur weer monteert. Dit doe je door de clockspring rechtsom te draaien totdat je weerstand voelt. Vervolgens draai je de clockspring 2,5 slag linksom. Dit is de correcte positie. Dit is tevens nog te controleren door de gele markering welke door het glaasje in de clockspring zichtbaar is.

    Draai vervolgens de bevestigingsbout van het stuur vast. Doe dit bij voorkeur met een momentsleutel. Het aanhaalmoment van deze bout is 48 Nm. Nadat het stuur is vastgezet kan de clockspring connector in de clockspring worden geklikt.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens kan ook de airbag connector weer in de airbag worden geklikt en kunnen de 7-polige connectoren van de stuurwiel bedrading met elkaar worden verbonden. Als alle bedrading is aangesloten kan de airbag weer worden vast geklikt.

    tenslotte kan ook de kunststof omkleding van de stuurkolom weer worden terug geplaatst.


    [​IMG]




    Softwarematig activeren van de Cruise Control:


    Verbind de ELM327 interface met de laptop en de OBD poort van de auto. Zet vervolgens het contact aan (al heb ik zelf de ervaring dat dit bij de Focus 3 niet nodig is). Zorg ervoor dat de ELM327 interface is ingesteld voor het HS-CANbus netwerk.

    Start nu het FoCCCus programma.


    [​IMG]

    Nadat het programma is geopend kom je in het startscherm. Nadat je de juiste/gewenste instellingen heb ingevoerd klik je op de knop “Open”.


    [​IMG]

    Nu wordt het programma geopend en kom je op het “Central Config” tabblad. Klik hier op de knop “Read From BCM”. Nu wordt de centrale configuratie uitgelezen.

    [​IMG]


    Wanneer dit is gebeurd zie je alle instellingen op het scherm verschijnen. Het is verstandig om een backup te maken voordat je iets veranderd. Dit doe je door op de knop “Save to File” te klikken.


    Wijzig vervolgens de volgende instellingen:

    #23 Cruise Control. Wijzig deze instelling van “Without Cruise Control” in “Cruise Control”.

    #224 Adjustable Speed Limiter. Wijzig deze instelling van “Without ASL” in “With ASL.



    [​IMG]

    [​IMG]


    Wanneer beide instellingen zijn gewijzigd klik je op de knop “Write To BCM”. Nu wordt de gewijzigde configuratie in de auto geladen.


    Herhaal vervolgens bovenstaande procedure ook voor de IPC. Voor het uitlezen/aanpassen moet de ELM327 interface worden ingesteld voor het MS-CANbus netwerk. Het aanpassen van de centrale configuratie in de IPC is niet echt nodig maar persoonlijk Houdt ik graag beide configuratie bestanden hetzelfde.


    Ga vervolgens naar het “ABS” tabblad.


    [​IMG]

    Klik op de knop “Initialize ECU”. Nu wordt de ABS module geinitialiseerd. Wanneer je dit niet doet blijven er foutcodes in de ABS module staan en werkt de Cruise Control niet.


    Door het uitlezen/aanpassen van de configuratie met het FoCCCus programma worden er in diverse modules foutcodes gegenereerd en opgeslagen. Deze foutcodes moeten worden verwijderd. Het FoCCCus programma heeft deze mogelijkheid maar zeer beperkt. Zelf gebruik ik voor het wissen van alle foutcodes het gratis Forscan programma.




    Testen:


    Wanneer alle benodigde onderdelen zijn ingebouwd en de Cruise Control functie softwarematig is geactiveerd kan het systeem worden getest. Tijdens een testrit heb ik het systeem aangezet door op de ON/OFF knop te drukken. Hierbij kreeg ik meteen de melding “Cruise Control standby” op het display van de teller. Vervolgens heb ik het systeem ingeschakeld door op de SET+ knop te drukken. Nadat het systeem hierdoor actief werd heb ik vervolgens alle mogelijke Cruise Control functies en ook de ASL functie getest. Zoals verwacht werkt alles prima.




    Kosten en tijd:


    Doordat ik mijn huidige stuur heb aangepast en de bedrading uit een sloopauto heb gehaald zijn de totale kosten in mijn geval nog geen €60,-. Daarentegen heeft het passend maken van de schakelaar op het stuur wel behoorlijk wat tijd gekost. Ik schat zo in dat ik er alles bij elkaar zo’n 8 uur mee bezig ben geweest.

    Alles bij elkaar vind ik dit alles meer dan waard om het originele Cruise Control systeem werkend te krijgen.
     
    MOoo vindt dit leuk.
  2. Het wissen van de foutcodes is met FoCCCus wel te doen.

    Namelijk door op het betreffende tabblad van de module de knop reset ECU te bedienen!
     
  3. Dat kan inderdaad maar je ziet dan niet welke foutcodes erin staan en wat hier de oorzaak van is. Daarnaast kan ik bij mijn auto met het FoCCCus programma niet alle foutcodes wissen die tijdens het uitlezen worden gegenereerd terwijl Forscan deze foutcodes wel wist.

    Nadat ik met het FoCCCus programma de centrale configuratie uitlees/wijzig staan er in vrijwel elke in de auto aanwezige modules wel foutcodes opgeslagen. Met FoCCCus kan ik lang niet alle modules uitlezen terwijl Forscan dit wel kan. op deze manier weet ik zeker dat er geen enkele foutcode meer in staat.
     
  4. Zeer duidelijke handleiding:thumbs:!!!

    Een vriend van mij heeft sinds kort een andere Focus gekocht uit 2014,
    1.0 EcoBoost 125PK, Champions edition.
    Helaas heeft hij geen cruise Control, en omdat ik deze thread al eerder had gelezen zei ik dat het origineel achteraf wel kon, ondanks dat de dealer hem had verteld dat dat niet kon.

    Nu wil hij graag dat ik het samen met hem ga inbouwen en dat lijkt mij goed te doen, zeker na het lezen van deze howto.
    [MENTION=142]JW[/MENTION] welke finisnummers heb ik nodig? 2 kabels en 1 schakelaar.
    En... Wat kost het anno nu?
    Alvast bedankt.
     
  5. In feite heb je bij een 2014 Focus 3 fase 1 dezelfde onderdelen nodig als ik heb gebruikt. Dit zijn de volgende onderdelen:


    Kabelboom Airbag:

    Finis 1801776
    Prijs ongeveer €18,-


    Kabelboom Stuurwiel:

    Finis 1801774
    Prijs ongeveer €18,-


    Cruise Control schakelaar:

    Finis 1782873
    Prijs ongeveer €60,-


    Dit zijn de onderdeelnummers die ik in mijn auto heb gebruikt. Het is verstandig om deze onderdeelnummers voor aankoop door de dealer te laten controleren.


    Hou er rekening mee dat het afwerkrandje op de Cruise Control schakelaar bij het huidige onderdeelnummer is komen te vervallen. Dit randje is ook niet als los onderdeel te krijgen. Eventueel heb ik nog een complete Cruise Control schakelaar liggen welke nog wel het afwerkrandje heeft.
     
  6. #6 ReneNieuw, 16 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 feb 2015
    [MENTION=142]JW[/MENTION] Heb ik toch nog een vraag...

    Kan de ABS Module geinitialiseerd worden met een onaangepaste ELM327 interface?

    Zo niet, dan moet ik deze nog ombouwen, het is een Bluetooth versie.
     
  7. Voor het aanpassen van de instellingen in de BCM en het initialiseren van de ABS module is het niet nodig om de ELM327 interface aan te passen.

    Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een ELM327 interface met USB verbinding maar in theorie zou het ook moeten kunnen met een Bluetooth ELM327 interface.



    Om er zeker van te zijn dat dit werkt zou je eerst eens kunnen proberen om de centrale configuratie uit te lezen vanuit de BCM. Als dit werkt kan je vervolgens proberen om wat opties te activeren zoals DDS bandenspanning controle en Hill Start Assist. Dit zijn opties die de 1.0 ECOboost Champions Edition niet standaard heeft maar wel eenvoudig te activeren zijn. Voor deze opties is het ook noodzakelijk om daarna de ABS module te initialiseren.
     
  8. Bedankt, ik heb inmiddels besloten de ELM module aan te passen met een schakelaar, volgens een andere thread op het forum. En als het apparaat toch open ligt, de Bluetooth chip eraf te halen en om te bouwen naar USB.
    Daar heb ik weer iets over op Google gevonden.

    De schakelaar is besteld en de module ligt inmiddels open.
    Er zijn gewoon 4 contacten zichtbaar voor de 4 adertjes van de USB kabel.
    Als het USB gebeuren niet lukt kan ik altijd nog de Bluetooth chip terug solderen.
     
  9. [MENTION=142]JW[/MENTION] Er bleek een verkeerde kabel geleverd door de dealer of een verkeerd nummer opgegeven. Dat laat ik even in het midden.

    De kabel van de cruise control schakelaar naar de stuurkolom (zwarte grote stekker bleek een aansluiting te hebben voor zo'n zelfde schakelaar tegenover de cruise control schakelaar maar dan voor de bediening van de audio (mijn model focus uit 2011) Ik dacht dat deze stekker over en dus ongebruikt was. Toen we alles in elkaar hadden gezet en een proefrondje hadden gereden bleek de radio niet bediend kunnen worden via het stuur. Na de kabelboom wat aan te passen is het uiteindelijk helemaal goed gekomen.

    Wat jouw handleiding betreft, die werkt perfect! Lastigste was de hap uit het stuur halen, omdat het precies moet passen zonder een te groot gat te maken. Ook het verwijderen van de airbag vond ik een rot klus. Het activeren van de cruise control met de pc is een eitje!
     
  10. Ik heb het even nagekeken en de kabel met Finis nummer 1801774 heeft inderdaad de 2e connector voor de audiobediening aan de rechterzijde op het stuurwiel. Finis nummer 1801772 heeft deze connector niet. Het onderdelen programma is hierin onduidelijk en van de nummers die op de kabels die ik gebruikt heb stonden was dit ook niet af te leiden.


    De uitsnede in het stuur maken is inderdaad een leuk klusje. Dit kost verreweg de meeste tijd.
     
  11. #11 Fid-Oo, 17 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 mei 2015
    Wilco/JW

    Ik wil je alvast bedanken voor je ombouwverslag en alle andere info! Ik ben op t moment bezig met de aankoop van een FoFo3 Station Champions Ed. uit duitsland en loop tegen het zelfde probleem aan als jouw, zo ver ik weet (auto komt volgende week binnen bij de dealer) veel opties behalve de Cruise Control.

    * Via PB nog wat contact gehad met Wilco.
    Hij heeft het 1 en ander verduidelijkt. Helaas had hij geen schakelaars meer.
    Maar via Ebay in duitsland een compleet stuur met Cruise Control, zonder airbag gekocht. Hoef ik het orignele stuur niet te verbouwen, straks alleen een kabelboompje vervangen op de Airbag, airbag monteren op nieuw stuur, en auto programmeren..

    Easy Job lijkt me!
     
  12. Can you advice to retrofit cruise in FF3 FL ?
     
  13. Zo stuur met CC schakelaar is inmiddels binnen! Kabeltje voor op de airbag/stuurbediening is ook besteld. Nu nog inbouwen en vragen of ze hem bij Ford willen instellen.. Anders wil ik JW om een gunst vragen of hij hem wilt instellen.
     
  14. JW Heb je mijn pb nog gehad ?
     
  15. Gelezen en beantwoord.
     
  16. Ik mis de cruisecontrol toch wel dermate dat ik het er maar in ga bouwen. Aan de hand van dit topic moet dat wel lukken alleen de juiste kabels uitzoeken kom ik niet uit. Het zou mooi zijn als ik in een keer de goede kabels heb namelijk. Kun je dat ergens nazien [MENTION=142]JW[/MENTION] of kan ik je lijstje van post #5 aanhouden ?

    Mijn auto is gemaakt op 28-06-13, en heeft dit stuur:

    Ik kan je eventueel ook nog het VIN nummer via een PB toesturen als je daar iets mee kunt ?


    URL=http://s204.photobucket.com/user/jjonkie/media/Focus%203%20moondust/20160101_190923_zpssjapfref.jpg.html][​IMG][/URL]
     
  17. #17 JW, 1 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jan 2016
    Je hebt het nieuwere type stuurwiel. Voor zover ik kan achterhalen heb je hiervoor de volgende kabelbomen nodig:


    Finis 1801776
    Prijs ongeveer €18,-


    Kabelboom Stuurwiel:

    Finis 1801772
    Prijs ongeveer €18,-
     
  18. Bedankt, ik ga ze bestellen en er op gokken.

    Nog een vraagje, ik heb nmiddels ook een niet aangepaste ELM kabel waarmee ik aanpassingen kan doen in Focccus. Dus ook het Hill assist, autolocking en bandenspanning is inmiddels geactiveerd. Erg blij mee.

    Dan kan ik de toch ook de CC activeren ? Omdat je in de topic spreekt van een aangepaste ELM kabel, want die heb ik niet namelijk.
     
  19. Voor het activeren van de Cruise Control hoeft de ELM327 interface niet persé te zijn aangepast. Wanneer de Cruise Control functies alleen in de Centrale Configuratie van de BCM zijn geactiveerd zal alles gewoon werken.

    Wanneer je echter ook de Centrale Configuratie van de teller (IPC) wil aanpassen moet de ELM327 interface wel zijn aangepast. De Centrale Configuratie van de teller is feitelijk alleen een Backup. Persoonlijk heb ik graag beide configuratie bestanden gelijk zodat in geval van problemen de Backup configuratie kan worden gebruikt als herstelbestand.
     
  20. Duidelijk, dank je !
     

Deel Deze Pagina