1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Opwarmsnelheid koelwater

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Ecobeast, 22 aug 2019.

  1. Ik heb de 1.6 ecoboost nu een kleine week, 700km mee gereden, heerlijke auto! Ik verbaas me erover hoe snel de koelwatertemperatuur opwarmt na een koude start. Zo snel heb ik nog nooit gehad met een auto. Is dat een heel klein circuit als de thermostaat dicht staat? Of zit die sensor op een vreemde plek? Ik vraag me het gewoon af hoe dat zo snel gaat. Nou heb ik zelf liever ook een olietemperatuurmeter, maar dat is nou eenmaal niet gebruikelijk in autoland...
     
  2. De temperatuur meter geeft een door de PCM gecalculeerde waarde weer en niet de werkelijke motor temperatuur. De software is zodanig geprogrammeerd dat de temperatuur meter al relatief snel in een aantal stappen naar het midden (of net daarvoor) gaat. Pas wanneer er sterk afwijkende temperaturen worden gedetecteerd zal de temperatuur meter hiervan afwijken.

    De motor is dus lang niet zo snel op bedrijfstemperatuur als de temperatuur meter je wil doen geloven.
     
  3. Allemaal fake nieuws dus...... Of hebben ze zoveel vertrouwen in de kwaliteit van hun motoren dat ze die koud vol willen belasten?? :P
     
  4. dit is bij elk merk,dat hij nooit exact is. ja bij een euro5 motor of hoger is het sneller dan bij oudere type motoren.
    dit kan komen door diverse manieren. een doet de waterpomp uitzetten en andere laat koelvloeistof snel terug door het blok lopen.

    elk merk is wel dat bij 50-60graden al het midden aangeeft zoals jw zegt. Met dit warme weer is de motor al na goeie 100-200meter al warm volgens de instrumentenpaneel. daar stond ik zelf ook al van te kijken. het is ook zo dat bij direct ingespoten motoren thermische belasting hoger ligt. dus bedrijftemperatuur van koelvloeistof ligt hoger. 90graden weten de meeste dat het normaal is. maar heb zelf gezien dat koelvin pas in slaat bij 105graden voor koelsysteem, op lage snelheid
     
  5. De 1.5 Ecoboost (4 cylinder) is ook als je de OBD-2 uitleest en de temperatuur bekijkt erg snel op temperatuur. Aan de ene kant wordt de waterpomp in de opwarmfase uitgeschakeld en daarnaast is het uitlaatspruitstuk in de cylinderkop opgenomen en dus ook omgeven door een watermantel.
     
  6. De 1.0 ECOboost is ook zeer snel op bedrijfstemperatuur. De 1.0 ECOboost heeft meerdere thermostaten waardoor er feitelijk 3 afzonderlijke koel circuits ontstaan. Hierdoor warmt de motor gefaseerd op wat resulteert in een sterk verminderde opwarmtijd. In de praktijk is de motor al binnen enkele kilometers op bedrijfstemperatuur.

    De 1.6 ECOboost heeft een conventioneel enkelvoudig koelsysteem zonder dergelijke technische innovatieve oplossingen (om ervoor te zorgen dat de motor sneller op temperatuur komt) zoals de 1.0 en 1.5 ECOboost dit hebben. Afhankelijk van de productiedatum heeft de 1.6 ECOboost alleen Active Grille Shutters welke wanneer ze gesloten zijn de radiateur afschermen voor de rijwind.

    Desalniettemin duurt het bij de 1.6 ECOboost veel langer voor de motor op temperatuur is als bij de 1.0 en 1.5 ECOboost.


    Overigens is het niets nieuws dat op het dashboard een gecalculeerde temperatuur wordt weergegeven en niet de werkelijk gemeten temperatuur. Dit is al sinds de Focus 2 toen deze 15 jaar geleden werd geïntroduceerd het geval.
     
  7. Bedankt voor de uitgebreide info, 7 jaar een focus 2 gereden en het temperatuur verloop ziet er daar "traditioneel"uit. Ik werd nu getriggerd door de enorme zogenaamde snelheid van de opwarming van het koelwater.
     

Deel Deze Pagina