Naast mijn Focus 3 heb ik een Opel Ascona uit 1979. Vandaag de mooie herfstdag gebruikt om hem weer eens uit de schuur te halen. Ik moet meerdere malen steken met auto om hem achter huis vanuit de schuur op de oprit te krijgen. Een reden om dit niet zo vaak te doen. De geschiedenis van deze Ascona. Deze Ascona is in 1978 gebouwd en in januari 1979 tenaamgesteld. In 1981 hebben mijn ouders hem als jonge gebruikte auto gekocht. Met drie opgroeiende kinderen was de Kadett uit 1972 te klein geworden. Het is de auto van mijn ouders gebleven totdat mijn vader met de VUT ging in 1995. Dat was voor hem een mooi moment om een Astra uit 1992 te kopen. Ondertussen had ik zelf mijn rijbewijs en al eerder aangegeven dat ik hem graag wilde overnemen. In ruil voor een nieuwe autoradio mocht ik hem hebben. Er stond toen iets meer dan 100 000 kilometer op de teller. Dat betekende echter niet dat de Ascona in heel goede staat was. Er was al een keer aan gelast en er was links en rechts nog meer roest. Met APK heb ik er echter een jaar met plezier mee gereden. Daarna besloten om hem te restaureren. Dat is ondertussen ook al weer 18 jaar geleden. Sinds die tijd niet zo heel veel mee gereden, maar af en toe mag hij buitenspelen. Doordat het ondertussen een wat oudere restauratie is, zijn er een aantal puntjes die aandacht vragen. Ook zijn er enkele puntjes die ik nog niet heb afgerond. Misschien dat Ik dat volgend jaar ga aanpakken. To-do-list - Koni dempers opknappen en monteren. - Sierlijst rechterachterscherm aanbrengen. - Embleem 2.0 achterklep aanbrengen. - Raamslinger rechtervoorportier. - Linkerstoel wisselen. - Zitting rechterstoel wisselen. - Kunststof glijdeel stoelen aanbrengen. - Handgrepen aan dak aanbrengen. - Diverse afdekdopjes interieur aanbrengen. - Vooras opnieuw in de verf zetten (hitte bestendig) - Motor netjes maken. (in de verf zetten+slangetje vervangen) - Mat zwart achter grille aanbrengen. - Achteras in de verf zetten. - Pakking diff. vervangen. - Bodem + reservewielbak netjes maken. - Einddemper uitlaat recht hangen. - Remolie verversen. - Beugeltje remkrachtverdeler in de verf zetten. - Typeplaatje aanbrengen. - Velgen bijwerken en/of set opknappen. - Electronische ontsteking aanbrengen. - Nadieselen oplossen. - Linker portierslot repareren. Gedaan
Doet mij denken aan mijn rijlessen. Was een witte 1.9N. Leuke auto, die je zelden nog tegenkomt op de weg.
Leuk om te lezen want mijn ouders hadden rond die tijd ook een Ascona dus ook bij mij jeugdsentiment. Die was oranje en ik zal eens kijken of ik daar nog een foto van kan vinden.
Dank je. Nee, ik laat de Smoks Hanne rit aan mij voorbij gaan. Volgend week zaterdag misschien wel naar het open huis bij Suselbeek Opel GT factory in Keijenborg. @De overige reageerders: dank voor de leuke reacties. Mooi om te zien wat voor herinneringen mijn Ascona te weeg brengt.
Leuk dat ie zo lang in de familie is! Wel jammer dat je 'm niet zo makkelijk kan pakken voor een ritje. Mooi ding hoor!
Lief!! Grappig dat kenteken ook, het is echt een 1978 kenteken. Mijn 323i is van 6 december 1978 en heeft een DH kenteken. De wissel tussen de blauwe plaat met 00-XX-00 kentekens en gele plaat met XX-00-XX kentekens was ergens in september 1978. Pas maar goed op je leuke Ascona, ze zijn zeldzaam, zeker met sluitende historie.
Gaaf zo'n ascona,wees er zuinig op. Vriend van mij had vroeger een 1900 SR die had dubbele carburateurs. Ging als een kogel.
Mooie history ik heb er in die tijd nog een willen kopen. Welliswaar een 3 deurs maar om verschillende redenen nooit van gekomen.
Mijn eerste auto was een Ascona 1.6. Een blauwe 2 deurs. Het ding wilde gummen als de beste. (Vond ik toen nog leuk) Later nog een bruine 2.0s gehad met vinyl en schuifdak.
Mooi Peter. Zelf heb ik heel veel oude Opel's overwogen, waar onder de A Manta. Mijn absolute favoriet was en is de Opel GT. Toen ik klein was, vond ik hem al geweldig. 5 jaar geleden, na een meting, weer helemaal "vol" geweest van de GT. Voor "erbij" wordt het echter toch een beetje te veel van het goede.
Ruimte, geld en tijd, niet persé in die volgorde, zijn de standaard hobbels om te nemen. Hierbij nog een foto van afgelopen zaterdag bij Opel GT factory Suselbeek. Tevens heb ik een "to-do" lijst toegevoegd in de openingspost. Eens kijken hoe ver ik kom in een jaar.
gaaf zeg, die GT's de vader van een vriend van mij heeft een Opel garage gehad, zelf had hij een oranje en zijn oom een witte GT, die altijd prominent in de showroom aanwezig waren.
Vandaag post van de Belastingdienst ontvangen. Daar zit je niet altijd op te wachten, maar dit keer was het een fijne mededeling: per 9 januari hoef ik geen belasting meer te betalen voor de Ascona omdat hij dan 40 jaar oud is. Overigens is hij al eerder een periode belastingvrij geweest onder de oude regeling. Toen was dat vanaf 25 jaar.