1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

ook aan de beurt...turbo

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door joske, 3 jan 2014.

  1. Kans is zeer klein ik heb nog nooit gelezen dat een 1.6 tdci een kapotte lmm had, ook een kapotte verstuiver komt niet veel voor. Verstuivers controleren kan je vrij goed door de correctiewaarde uit te lezen, maar dan moet je wel langs bij een garage met de juiste aparatuur.
     
  2. Ja lees het..maar goed, moet toch FF kijken. Verder geen fout codes.
    Sowieso FF langs de dealer.
    Ga morgen heel voorzichtig die LMM demonteren en even met pure alcohol en een wattenstaafje reinigen
     
  3. Wattenstaafje? Zou ik niet doen... stukje zeer gevoelige apparatuur.
     
  4. Ja heb er aardig wat over gelezen...of alcohol zonder wrijven...wil weten of er verschil optreedt
     
  5. Denk dat het totaal onzinnig is, maar wieweet. Als je met het loskoppelen van de lmm nou verbetering had, kon het nog wel helpen.
     
  6. Tja...is gratis proberen...als ik hem niet sloop :-)

    Maar dat hij hetzelfde rijdt met of zonder vind ik veel raar
     
  7. Dit is normaal bij een diesel, in principe kan je een diesel zonder lmm rijden
     
  8. OK, dus dan duidt het niet per se op een defecte dus?
     
  9. Nope, een defecte kan tot problemen leiden, een losgekoppelde als het goed is niet.
     
  10. Raar. Dan zou je zeggen dat er dus toch iets anders is...en dat allemaal na vervanging turbo.
    Balen.

    Maar goed, morgen weer een dag
     
  11. #111 joske, 8 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 feb 2014
    Als iemand zo vriendelijk zou willen zijn om eens te kijken naar de waarden bij MAF (en misschien MAP)? GRAAG :)

    Ben aan het inventariseren wat het allemaal kan zijn, voordat de dealer weer alles gaat vervangen.

    - Vacuumlekje in een slang
    - LMM (MAF)
    - MAP sensor
    - Nokkenassensor
    - Inlaat temp. sensor

    Zoals gezegd; zonder MAF rijdt hij EXACT hetzelfde, maar dan met een vaste waarde van 144 en een beetje.
    Ook met contact aan staat hij op deze 144 (altijd, dus met of zonder MAF aangesloten)

    Met MAF waarden van 25/35/45 afhankelijk van hoe hard ik rijd.
    Stationair geeft ie een waarde van 10/11

    Zal eens kijken of ik wijs wordt uit 'specifed' en 'actual' waarden
     
  12. #112 joske, 8 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 feb 2014
    Wederom een update:

    Toch maar een keer naar de echte dealer geweest :-)
    Ruim een half uur aan de PC gehangen en alles uitgelezen. Ook nog even samen gereden en de monteur voelde ook te weinig vermogen.
    Toch geen gekke meldingen, wel een die duidde op onvoldoende druk op de turbo.

    Gezien de stank vd auto en het verhaal dat hij bij aanschaf (25.000 km terug) met een mega verzadigd filter heeft doorgereden EN toen het filter niet is vernieuwd, maar gereinigd....

    Het vermoeden bestaat dat het filter weer aan het volraken is en zodoende te weinig vermogen kan worden opgebouwd. De druk waarden voor en achter het filter verschilden, naar zijn mening teveel voor een goed filter.

    Wederom met de garage in overleg...gemiddelde prijs zal rond de 1100 liggen...plus de 950 turbo.

    Edit: mbt filter ga ik een nieuw draadje maken...updates geef ik als ik weet waar het allemaal aan lag, voor de volgende met soortgelijke
    Problemen :-)
     
  13. Zo...we zijn bijna een maand verder, eindelijk duidelijkheid!

    De turbo die gemonteerd was betrof de verkeerde (niet variabel)...
    Nu zit de goede er op en hoop ik dit hoofdstuk te kunnen sluiten...na de proefrit morgen :)

    Resume: voor 950.- revisieturbo incl alle leidingen, nieuwe slang naar de turbo,3 x olie vervangen :) en preventief de vacuumregelklep vervangen
     
  14. Dit had niemand geraden. :mrgreen:
    Ga je van 110pk naar 90pk.... Tja dat scheelt nogal ja. :mrgreen:
     
  15. Dat is wel een bijzondere (slechte) garage dan die een compleet verkeerde turbo monteert....Dat had inderdaad niemand kunnen raden. Wel mooi dat je nu weer vrolijk vooruit kan.
     
  16. inderdaad, dat verschil zie je meteen.
     
  17. Ja bizar he?! Nou..we gaan het zien. Ben al lang blij dat het geen welles-nietes is geworden over de oorzaak. Eerst ff rijden morgen, dan pas pinnen :)
     
  18. ;) goed plan.
     
  19. nou een variabele of niet variabele merk je inderdaad wel ;)...


    eindelijk weer een beetje trekkracht...heerlijk.

    The end...(hoop ik)
     

Deel Deze Pagina