1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

ook aan de beurt...turbo

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door joske, 3 jan 2014.

  1. hallo mannen...

    net de auto vd grote beurt...slecht nieuws

    turbo slang was gebarsten, even vervangen.
    Maar er zit vrij veel speling op de as vd turbo.
    Advies is vervangen vd turbo.

    Voordeel is dat ik waarschijnlijk een hoop ellende voor ben als ik hem op tijd vervang.

    Nu heb ik ooit een lekkage gehad op een steunpunt waar de garage destijds iets aan gedaan heeft.

    Garantie is al 6 maanden over helaas.

    wat is een normale prijs vd turbo?

    Zijn er verplichte zaken die erbij gedaan moeten worden?

    Graag advies !

    thanx
     
  2. #2 Albert, 3 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jan 2014
    Dubbel....
     
  3. Prijs van een losse nieuwe turbo was bij mijn ford garage 900 incl. Echter kon het ook voor minder met een revisie turbo. Wat is de gemeten speling op dhet compressorwiel?? Zowel radiaal als axiaal??

    Mijn axiale speling was praktisch nul. Radiaal ong 0.25 mm.
     
  4. Hallo...

    verhaal is dat ik eerder ben teruggeweest bij de garage waar hij gekocht is (andere dan deze dus) voor olie in de carterontluchting / aanvoerslang.

    Toen hebben ze ergens iets " gelast" ....

    Mijn garage geeft aan dat de olie destijds zeer waarschijnlijk al door de turbo kwam.

    Speling zelf gevoeld, niet gemeten. Wel zeker een schoepje gezien waar een deel van afgebroken is.

    De garage van aanschaf gebeld...maandag hoor ik wat we gaan doen...garantie is al half jaar om,
    maar heeft waarschijnlijk betrekking op de melding van toen (binnen garantie)

    " we komen er zeker uit" werd me net verteld...ben benieuwd.

    Kosten bij huidige garage ca 750,- ex voor onderdeel, dan nog ca 6/8 uur arbeid (a 50,-) en olie.
    Circa 1500,-

    :(
     
  5. Wat is je kmstand? En wat is de geschiedenis van het ding? Heeft het elke beurt op tijd gehad?
     
  6. 6 uur voor een turbo monteren?
    Wat is dit in godsnaam voor garage waar je nu zit
     
  7. Dat zou idd wat sneller kunnen....:banghead:
     
  8. #8 Marco Morello, 4 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2014
    Niet als je het volgens specs doet, incl. spoelen en vervangen van alle aangegeven onderdelen. 6 uur lijkt me dan niet heel gek.
    [MENTION=12357]joske[/MENTION] : lees dit topic maar eens door, dan heb je een idee wat voor werk het is:
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=29836&page=13

    Verder ben ik wel benieuwd naar een fotootje van de schoepen. De schoepen van de turbo van de 1.6 tdci hebben een kleine uitsparing aan het uiteinde zitten.
     
  9. hey...thanx vd reacties.

    foto is nu ff lastig, zal kijken of het lukt vd reparatie.
    Zag er voor mij uit of die schoep een stukje miste...vergelijk het met een scheepsschroef, waarbij er een draai in zit...hier leek wat te missen.

    Verder heb ik niet gevraagd naar eventueel slijpsel...begreep dat als ze de vacuumpomp loshalen daar eea kunnen zien. Ga ik dat wel ff vragen.
     
  10. De ford is dealer onderhouden, wel een ex lease.
    Betreffende onderhoudsgarage destijds ook gebeld...prima auto zijden ze.

    Auto gekocht met 140.000, toen wel eerst filter vervangen daar hij al in noodloop zat door vieze filter. (mogelijk een vd oorzaken?)
    Nu 162.000...dus olie had wel eerder gekund :(

    in mijn garantie vervangen:

    -distributie
    -egr
    -4x branderplaatje verstuiver
    -roetfilter

    Bij aanschaf door "eigen" garage even laten kijken naar de turbo...geen speling.
    Later dus overtollige olie thv carterontluchting. Destijds geweten aan breukje stalen buis.

    Als er geen "gruis" zit in vacuumpomp en ??-filter? dan dus de turbo vervangen (vraag om de meest uitgebreide mogelijkheid met goed spoelen) dus na een paar duizend km preventiefwederom olie (+filter?) vervangen las ik?

    Thanx
     
  11. Zoals ik al zei vergis je niet, de schoepjes zijn niet rond aan de buitenkant, het lijkt bij een nwe turbo ook dat er een hapje uit is.

    De speling hoe is die gecontroleerd? En welke richting zit de speling? Op en neer mag (moet zelfs) mits de schoepen het huis niet raken, in en uit mag niet.
     
  12. #12 joske, 4 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2014
    ga ff een foto maken vandaag...thanx

    Wellicht al iemand een foto van hoe het schoepje moet zijn :-) ?

    de garage (heb er een goede vertrouwensband mee EN verdiend er niets aan, adviseerd terug te gaan naar aankoopbedrijf) zegt dat het TE is.

    Voelde zelf speling , dus niet naar binnen en buiten (in en uit de turbo) maar heen en weer zeg maar


    edit:

    zie foto..graag advies!

    [​IMG]

    Voor een leek als ik...ziet eruit alsof alle schroepen verse beschadigingen hebben, maar misschien hoort dit wel?!
     
  13. Nee dit hoort zeker niet, ik was in de veronderstelling dat de turbo nog heel was. Ik denk niet dat er extreem veel gruis in de motor zit als je niets merkte met rijden.
     
  14. Ok, zeker een nieuwe dus.
    Vervang zelf ff, mits op voorraad en betaalbaar, de slang want die is iets gescheurd.

    Straks ff kijken naar vijlsel..
     
  15. #15 Albert, 4 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2014
    Dat ziet er niet heel fris uit. Raken de schoepjes het huis ook als je de as op en neer beweegt? En hoor je de turbo ook overdadig als je vermogen vraagt?
     
  16. #16 joske, 4 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2014
    Zal zo eens luisteren...maar heb nooit enig bijgeluid gehoord om eerlijk te zijn.

    edit:

    volgens mijn garage ben ik er evengoed vroeg bij. Verder niets te merken, ze sloegen aan op een gescheurde turboslang en olie die ik eerder al wijtte aan een scheurtje.

    Bij vervanging vd olie en filter geen vijlsel aangetroffen.

    Advies: Volledig laten spoelen en eea vervangen, daarna uit voorzorg 1 a 2 x de olie laten verversen incl filter na zo,n maand a 2 maanden.

    Kans op herhaling lijkt daardoor erg klein.

    Benieuwd wat de aankoopgarage gaat vertellen...
    Aan de ene kant een vervolg op eerder gemeldde zaken binnen garantie.
    Mogelijk alleen materiaal als gulden middenweg?!

    Wel lekker idee zo,n forum als ruggesteun :-) thanx
     
  17. +1! Maar dit is idd niet goed.

    Zoals Anton al zegt denk niet dat er veel gruis in zit, wel zou ik de turbo volgens voorschrift vervangen. Dus incl. vervangen van olieleidingen, banjobouten en spoelen van de motor.

    En ik zal er niet teveel mee rijden, hoe minder gruis des te beter.
     
  18. #18 joske, 4 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2014
    zal de genoemde tsb en forte bulletin meenemen zodat ze niets vergeten...staat erg bijdehand maar goed.

    Ben benieuwd of het uiteindelijk komt door de verstuivers en het te lang doorrijden met het volle filter

    ps

    Met het Ford Tsb 46/2008 in de hand...

    Is die genoemde Banjobout met finis 1590756 (2 stuks) reeds die gemodificeerde? Dus met beter / groter filter?
     
  19. Ik heb ze zonder zeef terug geplaatst.
    Dus banjobouten zonder zeefje, dit werd zo aangeleverd door Turbo Hoet.
     
  20. Spoed vraagje...

    Zijn nu ah kijken wat de prijs wordt en wat de oorzaak is of kan zijn.
    Monteur geeft aan dat het waarschijnlijk komt door aanzuiging van zand etc door het scheurtje in de buis naar de turbo.

    De schoepen zijn zo beschadigd dat het daar op lijkt?!

    Als het door smering tekort zou zijn en dus speling zou er schade zijn in de zin van krasschade in de behuizing en mogelijke verbuiging vd schoepen.

    Klinkt dat aannemelijk en volstaat alleen vervanging vd aanzuiging, banjo en turbo (olie carter) ipv tsb spoeling?

    Hoop het, want de turbo werkt verder prima en de auto rijdt goed
     

Deel Deze Pagina