1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Onderzoek: voet op de rem tijdens stilstaan: goed of slecht?

Discussie in 'Algemeen' gestart door Mustang, 4 mrt 2020.

?

Stelling: op de rem blijven staan bij het rood verkeerslicht is slecht voor je remmen

  1. Dat klopt: je kunt het beste je rem loslaten als je staat te wachten

    12 stem(men)
    40,0%
  2. Onzin: het is geen probleem je voet op de rem te houden

    18 stem(men)
    60,0%
  1. Dan moet je ze inderdaad wel heel erg heet gestookt hebben. Meestal doe je het toch al even wat rustiger aan voor je stopt om de turbo alvast wat af te laten koelen als je auto die heeft.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  2. Bedankt allemaal voor de reacties. De resultaten zijn nu 40% niet remmen en 60% wel remmen.

    Ik zal uitleggen waarom ik dit onderzoekje gestart ben. Zoals jullie weten test ik momenteel de Ford Puma, 125pk met handbak, mild hybrid.

    Wat me opviel, was dat als ik bij een verkeerslicht sta met de koppeling ingetrapt en een voet op de rem, dat de motor uitvalt (stop-start). Als ik de rem loslaat, start de motor.

    Daarmee lokt de Puma dus eigenlijk uit dat je je voet op de rem houdt. Net zoals meerderen hier heb ik geleerd dat dit slecht is voor de remmen. Dat vond ik dus vreemd.

    De conclusie in dit topic lijkt te zijn dat schade alleen optreedt als de remmen heel warm zijn, en dat je voet op de rem dus niet veel kwaad kan.

    Bedankt allemaal voor de reacties!
     
    musiman vindt dit leuk.
  3. Wat doet de Puma als je hem in zijn vrij zet en de koppeling weer op laat komen? Gaat dan ook de motor uit.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  4. #24 DexterXL, 5 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2020
    Ik zeg allemaal met die poot van het pedaal....zeer hinderlijk die remlichten in je bakkes
    Maar idd bestaat de kans dat je schijf krom trekt als je na stevig remmen op de rem blijft staan,
    overigens had mijn Passat met DSG7 een functie waardoor je wel met je voet van de rem af kon blijven
    staan, werd elektronisch geregeld dat de handrem lichtjes erop bleef staan, zodra je hetgaspedaal aan
    raakte, ging de rem er vanaf......heel leuk bij stoplichtsprintjes

    Maar ik zet hem zeer vaak iets op de handrem
     
  5. Ja, dat doet hij uiteraard ook. Net zoals mijn eigen Focus
     
  6. Daar ben ik het dan weer helemaal mee eens. Daarom had ik die redenatie al uitgesloten.
     
  7. In die 37 jaar dat ik auto rijdt wisselend wel/niet voet op rempedaal. Als ik de laatste in de rij ben sowieso wel, zien ze achter me in ieder geval beter dat er iemand stilstaat ;). Ben ik niet de laatste dan gaat hij er vaak wel weer af. Nog nooit problemen met kromme schijven gehad.
     
  8. #28 meeder, 5 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2020
    Werkt de auto hold bij de Passat wel op de handrem of op de normale remmen?
    Mijn auto gebruikt de normale remmen voor de auto hold namelijk. En de remlichten branden dan ook gewoon.

    Bij onze C-Max met automaat moet je of de bak in P zetten of de voet op de rem. Handrem is heel irritant omdat de auto z'n best doet om daar doorheen te trekken.


    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  9. mmm dat heb ik nog niet zo bekeken dacht dat hij daar de handrem voor gebruikte. Gebruik de auto hold ook vaak juist omdat ik het prettig vind maar zo ook mensen achter me niet plaag met remlichten. Heb daar zelf best een hekel aan.
    Toch eens checken eerdaags.
     
  10. Precies mijn gedachte!
     
  11. Nou ik ben weleens van achteren aan gereden, dan kun je remmen wat je wilt maar je glijdt zo tegen je voorganger aan. Die krachten zijn zo groot, je bepaald dan zelf niet of je dat tegenhoudt...
     
  12. Ik moest er over nadenken omdat dat iets is wat ik onbewust doe.

    Gisteren met naar het werk rijden heb ik opgelet wat ik doe. Voor stoplicht afremmen, stilstaan, dan versn. in zijn vrij en koppeling en rem los....

    zal er wel ingesleten zijn.... inderdaad bloedirritant als je voorganger (in het donker zeker) zijn pootje wel op de rem houdt, vol die lampen in je smoel.
     
  13. Waarschijnlijk heb je gelijk, ik ben zelf nog nooit aangereden. (Afkloppen) Maar in mijn opinie is iets beter dan niets. Het lijkt mij ook dat verzekeringen willen weten dat je er alles aan hebt gedaan om een aanrijding te voorkomen of de schade zoveel mogelijk te beperken.
     
  14. Als je op de rem staat en je wordt vanachter aangetikt, dan schiet je inderdaad minder snel door. Hierdoor is de kans kleiner dat je auto's voor je raakt. MAAR als je op de rem staat, is de klap ook harder. De auto achter je botst immers op iets dat stilstaat, in tegenstelling op iets dat meebeweegt. Je hebt dus meer kans op een whiplash met de voet op de rem.

    Persoonlijk bots ik liever op een voorganger dan dat ik een whiplash oploop.

    (denkt hardop dat dit misschien leuk is voor een artikel...)
     
    meeder vindt dit leuk.
  15. Bij mijn ex B7 Passat gebruikte hij de electronische handrem, ook haalde hij de koppeling los,
    dat was dan ook een DSG bak
     

Deel Deze Pagina