1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Onderzoek: voet op de rem tijdens stilstaan: goed of slecht?

Discussie in 'Algemeen' gestart door Mustang, 4 mrt 2020.

?

Stelling: op de rem blijven staan bij het rood verkeerslicht is slecht voor je remmen

  1. Dat klopt: je kunt het beste je rem loslaten als je staat te wachten

    12 stem(men)
    40,0%
  2. Onzin: het is geen probleem je voet op de rem te houden

    18 stem(men)
    60,0%
  1. #1 Mustang, 4 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2020
    Ik ben even benieuwd naar jullie mening.

    Het gaat over het houden van de voet op de rem als je stilstaat voor een rood verkeerslicht. Sommigen zeggen dat het slecht is voor de remmen, anderen zeggen dat dit niet waar is.

    Het gaat hier specifiek over auto's met handmatige versnelling, aangezien auto's met automaat vanzelf rijden bij loslaten van de rem.

    Uiteraard hebben we het dan over het stilstaan op een vlakke weg en we hebben het er niet over of het irritant is voor de auto achter je. De vraag is puur of het slecht is voor de remmen.

    Stem!
     
  2. Automaat of schakelbak?

    Ik zou echt na moeten gaan denken wat ik doe. Als ik hem in de stop/start laat gaan dan laat ik alles los, maar ik hou ook van lekker vlot wegrijden dus ik zal vaker de koppeling aan het belasten zijn dan mijn remmen.
    Ik denk niet dat het slecht is voor je remmen om eerlijk te zijn, niet bij normaal gebruik waarbij de remmen niet extreem warm/heet zijn.
     
  3. Ik heb een Citroën C5 gehad en die dingen stonden er bekend om dat de schijven nog wel eens wilden kromtrekken als je je voet op de rem hield als je stilstond. Konden hun warmte dan niet goed kwijt of zoiets.
    Sindsdien zet ik de auto bijna altijd in zijn vrij, voet van de koppeling en voet van de rem en de handrem er op als ik langer als een paar tellen moet stilstaan.
     
  4. Maakt helemaal niks uit.
    Alleen als de remschijf echt warm is, dan is er een kans dat het gevolgen heeft.
    Zelf van berg af gereden, en stond beneden gewoon met de voet op de rem. Net genoeg om tot stilstand te houden zeg maar.
    Schijven waren blauw maar totaal geen gevolgen ervan. Na afkoelen en paar keer remmen zijn ze gewoon goed.

    Als het wel verkeerd gaat kan dit ook andere redenen hebben.

    Voor automaat kun je hem wel in parkstand zetten dan bouw je ook niet constant druk van de automaat op

    @heeft de citroen c5 niet handrem op de voorwielen. Of zit ik in de war met andere citroen.
     
  5. Het gaat om auto's met een handbak, dit heb ik verduidelijkt. Automaten gaan altijd vanzelf rijden als je de rem loslaat (in D).
     
  6. Ik heb in de jaren dat ik veel rij (vanaf 2002 gemiddeld 50.000km per jaar) nog nooit kromme schijven gehad door met de voet op de rem stil te staan.
    Van al die kilometers zijn er een kleine 180.000km met een automaat gereden en de rest met een handbak.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  7. C5 heeft inderdaad de handrem op de voorwielen. Zo kun je de handrem ook als noodrem gebruiken.
     
  8. Als ik voor een stoplicht of bijvoorbeeld een treinovergang sta te wachten laat ik de rem los.
    Mocht ik bij stilstand dan achteruit of vooruit blijven rollen trap ik de rem weer in.
    De handrem gebruik ik dan niet tenzij het erg lang gaat duren.
    Of dit goed of slecht is, geen idee. In ieder geval heb ik nog nooit last/problemen gehad met de remschijven.
     
  9. Ik maak actief gebruik van de start/stop dus voetje van de rem. (Afhankelijk van de situatie)


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  10. Altijd handrem erop, krijg je een "zetje" van achter, dan gaat vanzelf je voet van de rem af en rol je weg.
     
  11. Ik ben een keer van achteren aangereden maar mijn voet ging echt niet van het rempedaal af.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  12. Ook niet helemaal waar. Er zijn genoeg automaten waarbij je echt gas moet geven om weg te rijden!
     
    Thieske vindt dit leuk.
  13. Welke automaten in personenauto's hebben geen kruip functie dan? Zelfs de robot bakken van PSA deden dat.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  14. Ik hou altijd mijn voet op de rem voor een verkeerslicht dat op rood staat. Elke andere kleur betekend 'gas erop! Ik ben geen krachtige remmer, d.w.z. dat ik vooruit kijk en netjes op tijd probeer te remmen. Als ik eenmaal stil sta (zelfs als start/stop geactiveerd is) blijft mijn voet op de rem. Puur zodat ik zo min mogelijk naar voren schiet mocht een auto achter mij een kusje uitdelen. Immers wil je ook niet op jouw voorganger knallen. Gedoe met verzekeringen enzo.
     
  15. Ik tik tegenwoordig de rem aan en zet hem in z,n vrij. dan houdt de auto zelf de rem vast, dat is toch hetzelfde als de rem indrukken? Denk niet dat dat schadelijk is. vroeger geleerd dat als de auto achteruit rolt de handrem gebruiken en bij vooruit rollen de voetrem.

    kromme schijven krijg je vooral door te remmen met warme schijven terwijl je door een flinke plas rijd. Of de handrem aan te trekken na een pittig ritje in de bergen.
     
  16. Alle auto's met een CVT [Continu Variabel Transmissie], dat waren voeger de DAFjes en de Volvo 300 serie, maar er zullen nu ook wel auto merken zijn met een CVT maar ik weet niet welke.... en de bromdebielen die hebben ook een CVT.
     
  17. De DAF en Volvo 300 Serie hadden een droge koppeling met centrifugaalbediening, die hadden geen kruip functie inderdaad. Maar om te stellen dat alle CVTs geen kruip functie hebben is onjuist.

    Alle moderne CVTs kruipen gewoon als je de rem los laat. Er zijn meer CVTs dan je denkt, vooral de Japanners maken er veel gebruik van.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  18. klopt
    Dan maken zij geen gebruik van een centrifugaal koppeling maar van een koppel omvormer zoals in een gewone schakel automaat
    dat wist ik niet, maar ik heb wel gehoord dat er geen "rubberen" riemen gebruikt worden maar van staal en lopen in een oliebad, dat zouden de Japanners wel verder ontwikkeld hebben.
     
    meeder vindt dit leuk.
  19. Het wordt juist nog steeds in Nederland verder ontwikkeld door Bosch VDT waarbij dat laatste staat voor Van Doorne Transmissies. Dat zijn dan de stalen duwbanden. Dat zijn hele ingenieuse constructies geworden.

    Audi heeft een duwketting gebruikt en Subaru doet dat nog steeds.

    Qua koppelingen inderdaad veel koppelomvormers maar er zijn ook meervoudige natte koppelingen gebruikt door bijvoorbeeld Honda.

    Als laatste heb je natuurlijk nog de IVTs zoals onder andere Ford, Toyota en Chrysler in hun serie/parallel-hybrides gebruiken. Daar zit dan geen band of ketting in maar die bestaan uit twee elektromotoren en één of twee planetaire tandwielstelsels. IVT staat voor Infinitely Variable Transmission. Daarbij kan dus de ingang vanaf de ICE stil staan en de uitgang draaien en omgekeerd zonder dat er een koppeling gebruikt wordt.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  20. als jij net een stuk flink gegast hebt, en je remmen goed gebruikt hebt, zijn je remmen gloeiend heet, als jij dan gaat stilstaan , kan je remschijf daar van kromtrekken, ook kan de remblok wat residu op de schijf achterlaten en dit kan trilling veroorzaken, maar dan moeten ze wel echt heeel goed heet zijn.
    ik sta ook op de rem hoor.
     
    meeder vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina