1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Onderhoudsinterval MK4 Ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door SpoilerAlert, 14 mrt 2020.

  1. Ik heb nu ook een fiesta Ecoboost.
    Daar gaat heel specifieke 5W20 olie in, dat redt je niet voor 4 tientjes.
     
  2. En juist bij die Ecoboost is de olie enorm kritisch en ja dat kost nu eenmaal geld.
    Helaas is het zo dat bij moderne motoren het onderhoud duurder is. En ik zeg maar zo, 5 liter olie is goedkoper dan een ruilmotor.
     
  3. Wie gaat mij dan uitleggen dat Ford het risico wil nemen om deze interval te verhogen terwijl dat niet verantwoord zou zijn volgens de kenners hier. Als het echt niet zou kunnen zouden ze het ook niet doen, neem ik aan. Het zou namelijk heel wat imago-schade opleveren namelijk.
     
    Rykers vindt dit leuk.
  4. Precies Kees.
    Hou het boekje aan.
    [emoji6][emoji1303]
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  5. Het boekje geeft ook aan dat in sommige gevallen de intervallen ingekort moeten worden. Wat die omstandigheden zijn staat er vaak niet heel duidelijk in beschreven. Meestal wordt Taxi gebruik specifiek wel genoemd omdat hier vaak langdurig stationair draaien bij voor komt.
    Veel korte stukken rijden hoort daar natuurlijk ook bij, de olie heeft het dan erg zwaar te verduren door condens ophoping en verdunning door brandstof.

    Iedereen moet het natuurlijk zelf weten maar Ford zal ook niet de eerste fabrikant zijn die er uiteindelijk weer van terug komt. Dat weet je echter pas na een aantal jaren.
     
  6. @meeder Eerst geef je aan dat de Lease-maatschappij zoveel invloed heeft dat Ford de interval heeft verhoogd en dan moet ik weer het boekje aanhouden, wat daar ook in mag staan.

    Ik ben het even helemaal kwijt en heb nog geen antwoord op mijn vraag.

     
  7. #27 meeder, 15 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2020
    Ik zeg niet dat je het boekje aan moet houden het boekje is een richtlijn. Waarbij in bepaalde omstandigheden vanaf geweken kan/moet worden.
    Rij je veel korte stukjes dan zou ik echt vaker olie verversen. Rij je voornamelijk provinciale wegen met nauwelijks snelwegen dan zou ik dat ook doen.

    Ik blijf er bij dat fabrikanten echt gevoelig zijn voor de leasemarkt waar een auto maximaal 4 tot 5 jaar mee hoeft te gaan en meestal niet meer dan 200k. De leasemarkt is dusdanig belangrijk dat ze speciale uitvoeringen daar voor ontwikkelen. Meer dan 50% van alle nieuwe auto's in Nederland zijn geleased.
     
  8. Maar welke fabrikanten hebben dan allemaal de intervallen verhoogd? Heb je daar voorbeelden van? Of zijn dat allemaal aannames? @meeder


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  9. Volkswagen heeft jaren geleden variabele intervallen gevoerd en daar zijn ze gedeeltelijk ook weer van terug gekomen. Maar bij sommige modellen 60.000km of 3 jaar. En na de eerste 3 jaar is het elke 2 jaar of 60.000km. Dit is bij de Polo vanaf 2008 zo. Bij de Golf is het altijd 2 jaar of 60.000km. Bij deze intervallen is het wel zo dat als de auto het aangeeft het eerder moet gebeuren. Dit zijn overigens de gegevens van VW Duitsland. In Nederland heeft Volkswagen bepaald dat het maximaal 2 jaar of 30000km is. Dus zeg het maar wat is waar, 60.000km of 30.000km? 3 jaar of 2 jaar?

    Renault heeft ook langere intervallen ingevoerd met ingang van de Megane 3. 30000km of 1 jaar waarbij ze nog een splitsing hebben gemaakt tussen A en B beurten (minder en meer uitgebreid) gebaseerd of je meer of minder dan 15000km per jaar rijdt.
     
    FW-FFSTLine vindt dit leuk.
  10. En dat is allemaal ingegeven door de Leasemaatschappij? Of gewoon omdat het kan?




    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  11. Het zal een combinatie zijn. Natuurlijk is de olie kwaliteit verbeterd maar als meer dan 50% van de auto's niet door particulieren gekocht worden maar door grote bedrijven die echt veel macht hebben zullen ze daar echt rekening mee houden. Een leasemaatschappij kan het een merk echt wel moeilijk maken.

    Neem het debacle jaren terug bij VW waarbij ze een speciale slotplaat hebben ontwikkeld om diefstal van navigatiesystemen te voorkomen. Leasemaatschappijen hebben op dat moment gezegd dat ze geen auto's meer gingen bestellen met dat betreffende systeem omdat ze te vaak gestolen werden.

    Ze kunnen het kiezen van bepaalde auto's erg ontmoedigen en dat doen ze ook.

    Dus om terug te komen op de intervallen, gedeeltelijk zal dit komen door hogere kwaliteit olie en nauwere toleranties op onderdelen maar de TCO voor fleet owners speelt echt wel mee.
     
  12. Geldt die "speciale" 5W-20 olie ook voor de 1.5 EcoBoost variant dat jullie weten?
    Heb de auto zelf nog niet maar vind het wel interessant om alvast te weten!
     
  13. Volgens de website van Kroon Oil heeft de mk4 1.5 Ecoboost (3 cilinder) ook de WSS-M2C948-B specificatie nodig, de bovenstaande olie dus.
    Deze olie moet ook in de 1.5 Ecoboost 4 cilinder.
     
    FW-FFSTLine vindt dit leuk.
  14. Volgens Ford instructieboekje ook:

    [​IMG]

    Greetz Emiel
     
    FW-FFSTLine vindt dit leuk.
  15. Wat voor onderhoudsbeurt krijgt de Focus bij de 1e keer ? De mijne wordt "2" in oktober, en de oliekwaliteit staat nu op 19%.
    Wordt dat alleen oliewissel, interieurfiltertje en even bukken bij het pinapparaat ?
     
  16. Etis genereert dit voor jou auto bij een tweejarige beurt.

    Knipsel.JPG
     
    FW-FFSTLine vindt dit leuk.
  17. Ik volg de service-intervalmelding van de auto. Deze meld zich na ongeveer 26.000/27.000 km.
     

Deel Deze Pagina