1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Onderhoudsinterval MK4 Ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door SpoilerAlert, 14 mrt 2020.

  1. Het onderhoudsinterval is bij MK4 opgerekt van 20000 km/1 jaar (MK3) naar 30000km/2 jaar.

    De meest betrouwbare merken, zoals Toyota, blijven vasthouden aan 15000km.

    Mijn vraag voor de mensen met verstand van autotechniek:
    1: wat zijn de technische verschillen tussen auto's die lange of korter intervallen hebben?
    2: Zijn er voordelen om de MK4 toch elke 20000 te onderhouden?
     
  2. Elke 20k i.p.v. 30k scheelt de helft aan vervuiling van je olie en dus ook minder kans op troubles. Wat dat aangaat i.e.g.

    Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
     
    FW-FFSTLine en SpoilerAlert vinden dit leuk.
  3. Die lange intervallen zijn puur ingegeven door de lease markt. Leasemaatschappijen zijn gevoelig voor total cost of ownership en als die auto na het aflopen van het contract uit elkaar valt is dat niet meer hun probleem.
    Net zoals net de vervanging van de distributieriem bij de Mk3 diesels. Bij de econetic (die veel geleased is) was de interval langer gelaten, precies op een kilometerstand waarbij de meeste net uit de lease gaan.
     
    FW-FFSTLine en SpoilerAlert vinden dit leuk.
  4. Hier geloof ik niet helemaal in. Als het niet mogelijk is om een MK4 om de 30k/2jaar een beurt te geven gaat Ford deze interval nooit niet invoeren lijkt mij. Ik denk dat dat risico veel te groot is wanneer het mis zou gaan
     
    montagne vindt dit leuk.
  5. Daarnaast staat het in de boekjes, dus is echt vanuit Ford. Persoonlijk vind ik 30k km'ers ook behoorlijk veel, denk dan ook dat ik zelf eerder bij 15k al olie en filter ga (laten) vervangen.

    Greetz Emiel
     
  6. Tsja, waarom zou Toyota bijvoorbeeld vast blijven houden aan 15k?
    Waarom is buiten Europa eerder 10-15k de norm.
    Vergis je niet in de macht die leasemaatschappijen hebben op de autoindustrie. Als jij op papier een lagere TCO kan aangeven en in de praktijk zorg je er ook voor dat de leasemaatschappijen zo laag mogelijke kosten maken dan zit je redelijk gebakken.
    Als je ziet hoe er vaak geen enkele relatie lijkt te zijn tussen leaseprijs per maand en catalogus prijs van een auto dan zit dan valt het wel op.
     
  7. @meeder Dat zou inhouden dat het marktaandeel van Ford (en met name de Focus) in het lease-segment aanzienlijk is gestegen sinds de MK4 op de markt is. (3de kwartaal 2018). Kun jij dat aantonen met cijfers of is het een aanname wat je hierboven schrijft?
     
  8. Even serieus, waar heb je dit vandaan? Bron? Iedereen kan zomaar wat op internet slingeren he. Apart topic voor een 1e post namelijk....
     
  9. Nee, dat kan ik niet aantonen maar het valt wel op dat het voornamelijk west Europa is waar langere intervallen gebruikt worden.
    Wat voor nut hebben die langere intervallen anders? Voor consumenten scheelt het niets qua geld uiteindelijk.
    Ik heb een auto met intervallen van 30k gehad en elke keer begon dat ding na ongeveer 15 tot 20k behoorlijk olie te verstoken. Na het verversen was het weer normaal.
     
  10. Tja, als je het niet kan aantonen dan denk ik dat je wel voorzichtig moet zijn met dit soort opmerkingen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  11. Ik had het eigenlijk over de startpost
     
    meeder vindt dit leuk.
  12. Ford heeft bij het inkorten van de vervangingsinterval van de distributieriem bij de 1.6 tdci deze bij de Econetic op 180k gezet ipv de kortere intervallen bij de andere uitvoeringen van de 1.6 tdci welke op 140k zijn gezet. Dat doen ze niet voor particulieren. De Econetic is puur voor de leasemarkt op de markt gezet.

    140k valt vaak nog binnen de leasetermijn en 180k valt er meestal net buiten.
     
  13. Geen idee maar we hebben het over de MK4 en niet over de MK3 Econetic
     
  14. Persoonlijk heb ik het niet zo op die lange intervallen inderdaad, dus ook ik ga straks m’n MK4 ieder jaar wegbrengen voor een oliewissel.
    Dat wil zeggen, ongeveer iedere 20k km.
    Bij onze Citroën C1 doe ik zelf het onderhoud bij een bevriend garagehouder, en als je ziet hoe de olie er na 15k km uitziet, vind ik het geen probleem er iets meer aan uit te geven qua onderhoudskosten!

    Misschien een afwijkende vraag in dit topic, maar het sluit wel aan bij de oliewissel / onderhoudsbeurt vraag: gebruikt de Ford dealer een motorflush tijdens de oliewissel?
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  15. Neem nu ook als voorbeeld de mk4 met 1.5 diesel.... die moet om de 15000
    En ik snap ook wel waarom: ze gebruiken hier geen adblue en krijg je dus olieverdunning wegens de regeneratie van het roetfilter.
    (Net zoals de focus 2 fase 1 dit had)

    de 2 liter gebruikt wel adblue en heeft daarom een langere interval.

    toekomst moet het uitwijzen wat het voor de benzine modellen gaat doen die lange interval.
    Zeker in combinatie met het stop en go verkeer in Nederland een gewaagde actie. Nu we met z’n (bijna ) allen 100 gaan rijden komen veel auto’s niet eens goed meer op temperatuur.

    De meeste boekjes staat overigens ook in dat je bij een hogere belasting de interval moet inkorten.
    Nu vindt iedereen uiteraard dat dit niet voor hem/haar van toepassing is , maar voor een groot deel van de auto’s is dit eigenlijk juist wel van toepassing.
     
    meeder vindt dit leuk.
  16. #17 SpoilerAlert, 15 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2020
    Inmiddels voorgesteld

    Net een nieuwe MK4 gekocht, particulier.
    Het interval viel mij op in de documentatie.
    Ik denk dat ik een interval ga doen van 20000km: 2x klein, 1x groot, ipv klein-groot elke 30000.
    Ook omdat we best wel veel kleine ritjes maken.
     
    Patman vindt dit leuk.
  17. Ik denk ook dat juist het gemiddelde Nederlandse gebruik met best veel korte stukjes valt onder hogere belasting.
    Jaarlijks olie verversen lijkt mij toch wel de beste beslissing voor de meeste auto's.
     
  18. Daarnaast, wat kost het nou. Als je de olie beurt niet zelf kan uitvoeren zal het tussen de 5 tientjes en 150 euro kosten afhankelijk van je garage. En als je helemaal zelf handig bent kost het je hooguit 4 tientjes voor de olie en een uurtje werk.

    Daar laat je je auto toch niet op stuk lopen lijkt me.

    Greetz Emiel
     
    FW-FFSTLine en meeder vinden dit leuk.
  19. Dat zou ik ook denken. Ik ga er vanuit dat je wel wat jaren wil genieten van je auto.
     

Deel Deze Pagina