1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Onderhoudsbeurt en kosten

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Wipneus, 5 nov 2014.

  1. @Wipneus
    We leven nu niet 20 jaar geleden. Al die jaren vindt er inflatie plaats, salaris indicatie, btw-verhogingen, steeds scherper wordende milieu- en arborewetgeving (dus duurder), ingewikkeldere autotechniek (meer controleren). Moet je is kijken hoeveel je betaalt aan wegenbelasting, brandstof en verzekering. Dat betaalde je 20 jaar geleden ook niet.

    Verder is hier nu al 1000 keer verteld dat er meer gebeurt tijdens een beurt, vervolgens concludeer je dat 300 euro wel veel is voor 3 dingen.

    Advies, koop geen model of auto uit een hoger segment, wordt nog een stuk duurder dan;).

    @Silver Baron aka marco

    Nieuwe ingewikkelde problemen zijn doorgaans een aangelegenheid voor een dealer, de dealer heeft de voorgeschreven tools, software en hardware en daarnaast direct contact met Ford indien nodig.

    Bekende problemen zal jij voor een groot deel ook bekend mee zijn geraakt door informatie die hoogstwaarschijnlijk direct of indirect afkomstig zijn uit het professionele circuit. Die input zal heel vaak van een dealer afkomstig zijn, via een monteur op het forum of uitlekkende tsb's. Ik denk dat dit juist een steeds belangrijkere bron van informatie wordt gezien steeds meer mechanische zaken verdwijnen en er steeds meer afgeschermde software komt.

    Wel is het zo dat de onderhoudsprijzen voor een wat oudere auto (na 7 jaar oid) wat scheef worden, met name omdat er steeds vaker iets naast regulier onderhoud er bij zal komen. Als de basisprijs al 400 euro is (voor mijn auto bij Ardea) dan wordt het bedrag wel erg hoog wanneer er nog iets bij komt, zeker als je meer dan 1 keer een beurt moet doen (om de 20.000km).
     
  2. Ford heeft hier toch ook een fast service voor ? Dus een olie ververs straat

    en Marco, je begrijpt me niet goed. Een dealer en daarmee een magazijn is altijd nodig, voor onderdelen die niet in de aftermarket te krijgen zijn. Service updates en past thru software laden kan ook alleen door de dealer. Als dealer z'n winst niet kan maken met de kleine dingen, waar iedereen dan in mee betaald. Dan kan de rest ook niet meer bestaan. En de prijzen van onderdelen worden eenmaal duurder, daar is niets aan te doen.
     
  3. #63 antig01, 19 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2014
    [MENTION=1823]Wipneus[/MENTION]

    Het deel van je reactie wat ik betitel als belachelijk is het deel waar je gaat oordelen over de inkomsten/bestedingen van Iodokus.
    [MENTION=13414]Marco.[/MENTION]
    Tuurlijk gebeurt het bij jullie goed, twijfel ik niet aan. Doe zelf ook wel eens een klusje en dan doe ik het ook zoals het moet.
    Maar bijna dagelijks zie ik het werk van universele garages en hobbyisten waar je helemaal droevig van wordt. Ook vaak wordt je als dealer gebeld door de universeel met vragen dat je jezelf afvraagt of ze wel een auto technische opleiding hebben.
     
  4. Ik vind wel dat er aantal Nederlandse dealers zijn die aan grootheidswaanzin hebben geleden en voor schandalig mooie en dure bedrijfspanden hebben gekozen, waar je tussen de glimmende auto's de servicebalie en de werkplaats amper kan zien.

    De Duitse dealer om de hoek met een simpel pand doet dat anders: Je loopt daar binnen, links staan nieuwe auto's. Rechts een groot neutraal servicegedeelte en een knal van een werkplaats. Buiten een parkeerveld vol 2e hands auto's en een goedkoop tankstation voor de deur.

    Smoelt totaal anders en iedereen voelt zich er welkom. Nederlandse dealers zijn veel te veel met "beleving" bezig geweest en hebben de klant uit het oog verloren.
     
  5. #65 Boomerang78, 19 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2014
    Omrekenen kon in 2002. Anno 2014 gaat dat om boven genoemde redenen niet meer. Voor 1 EUR krijg je echt geen 2,20371 NLG meer, zoals dat in 2002 werd omgerekend.

    Het staat iedereen vrij waar de auto wordt onderhouden. Echter zou ik een jonge auto met (verlengde) garantie toch naar een goede dealer brengen.
     
  6. #66 focusp, 19 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jan 2015
    Hier heb je wel een punt, maar dit herstelt zich nu snel. Ik kan zo 3 Ford dealers uit de buurt opnoemen die de afgelopen twee jaar failliet zijn gegaan.
    In Duitsland heb je net zo goed als hier chique panden, maar ook eenvoudigere.

    Ford, maar andere merken ook, heeft ook wel gezien dat klanten met een iets oudere auto weglopen voor onderhoud. Om deze groep vast te houden is er de Ford budgetbeurt oid. Een eenvoudiger beurt met alleen het noodzakelijke + apk.
     
  7. #67 Boomerang78, 19 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2014
    Voor auto's vanaf 5 jaar is er de Ford Motorcraft Service. Dit kan zowel zonder als met een apk worden gedaan.

    Onderstaande is voorbeeld van mijn Focus.

    Ford Motorcraft Service:
    P - vereiste nieuwe onderdelen of vloeistoffen
    L - reparatietijd post - factuur extra berekend


    Bij het binnenrijden van de werkplaats

    Meters instrumentenpaneel, waarschuwings- en controlelampjes, claxon - Werking controleren

    Koppeling - Werking controleren / afstellen indien nodig

    Kachelaanjager - Werking controleren

    Ruitensproeiers, ruitenwissers - Werking controleren / afstellen indien nodig

    Voorruit - Controleren op beschadigingen, binnen- en buitenzijde reinigen

    Verlichting en respectievelijke controlelampjes, verlichting van instrumentenpaneel - Werking en staat controleren

    Handrem - Werking controleren / afstellen indien nodig

    Veiligheidsgordels - Werking en staat controleren

    Binnenzijde voertuig

    Interieurfilter - Vervangen - afhankelijk van de klantbehoefte is bij de Ford Motorcraft Service het interieur- of luchtfilter inbegrepen. Optioneel is het vervangen van beide filters tegen meerprijs. - P

    Onder het voertuig
    Motor - Olie aftappen, oliefilter en pakking oliecarterplug vervangen (indien aangebracht) - P

    Motor, versnellingsbak, achteras, tussenbak - Controleren op beschadiging en lekkage (waar zichtbaar)

    Leidingen, slangen, olie- en brandstoftoevoerleidingen, uitlaatsysteem - Controleren op correcte ligging, beschadiging, schuurplekken (waar zichtbaar)

    Banden - Controleren op staat en slijtage, met name bij bandwang (profieldiepte noteren)
    RV [​IMG] mm, LV [​IMG] mm, LA [​IMG] mm, RA [​IMG] mm​

    Wagenbodem - Staat van PVC-coating controleren

    Remsysteem - Wielen niet verwijderd. Remblokken en -schijven controleren op slijtage. Achterste remtrommels controleren - wanneer een overmatig verlies van vloeistof optreedt, is een aparte opdracht nodig om het probleem te onderzoeken en op te lossen(vaker bij zeer intensief gebruik)

    Wagenbodem - Controleren op beschadiging

    Onder de motorkap
    Luchtfilter - Vervangen - afhankelijk van de klantbehoefte is bij de Ford Motorcraft Service het interieur- of luchtfilter inbegrepen. Optioneel is het vervangen van beide filters tegen meerprijs. - P

    Bedrading, leidingen, slangen, olie- en brandstoftoevoerleidingen - Controleren op correcte ligging, beschadiging, schuurplekken (waar zichtbaar)

    Motor, vacuümpomp, verwarming, radiateur - Controleren op beschadiging en lekkage (waar zichtbaar)

    Expansietank, remvloeistofreservoir, koelvloeistofreservoir en accu - Vloeistof controleren en indien nodig bijvullen - bij lekkage is een aparte order nodig om dit te onderzoeken en te repareren.

    Ruitensproeierreservoir - Vloeistof controleren en indien nodig bijvullen

    Buiten het voertuig
    Motor - Motorolie bijvullen. Olieverversingsindicator resetten, indien hiermee uitgerust - P

    Banden - Op juiste spanning brengen

    Reservewiel - Op juiste spanning brengen, slijtage en staat controleren (noteer profieldiepte) [​IMG] mm

    Wielmoeren - Controleer aantrekkoppel

    Markeer de blokken hieronder om deze werkzaamheden voor onderhoud op lange termijn op te nemen.
    Remsysteem - Elke 2 jaar - Remvloeistof verversen (LTS 12 154 4)


    Airconditioning - Iedere 3 jaar: Temperatuur bij de uitlaatleiding van de verdamper controleren. Airconditioningleidingen controleren op beschadiging en lekkage (LTS 34 619 1)

    Koelsysteem - Iedere 10 jaar - Aftappen, doorspoelen en vullen met paarse Super Plus (LTS 24 122 4)

    Hulpaandrijfriemen - Elke 200 000 km - Vervangen (of na 10 jaar, indien eerder) (LTS 21 567 5)


    Carrosserie en lak visueel controleren - Iedere 12 of 24 maanden, afhankelijk van voertuigtype en productiejaar/registratiedatum.Uitvoeren tijdens bewerkingen gemarkeerd met (+) hierboven - zie gedetailleerde controlelijst, indien nodig (LTS 54 555 1+)

    Markeer de blokken hieronder om deze extra werkzaamheden op te nemen.
    Onderhoudspakket airconditioning - Airconditioningssysteem controleren. Reinigingsmiddel airconditioning in luchtverdelingssysteem aanbrengen. (LTS 54 552 4)


    Interieurfilter - Pollen/odour/odour filter plus - install (LTS 34 350 1)


    Bougies - Vervangen (LTS 22 484 1)
     
  8. Inderdaad € 92,50 ex BTW om precies te zijn.
    Voor een oliefilter van een :focus2: rekenen ze € 20,- dus het materiaal doet ook een flinke aanslag
     
  9. En hoeveel tijd staat er eigenlijk voor zo'n 20.000 km beurt ? Als ik het zo lees is het een vroegere kleine beurt dus dat zou dan een uur zijn. De meeste dingen die in de lijst omschreven zijn zijn niet meer dan 20 jaar geleden dus met 1 tot 2 rondjes rond de auto zijn de meeste dingen al wel na gekeken de rest wordt gedaan als de auto van de inrit gereden wordt.

    Olie verversen hoe wordt dat tegenwoordig gedaan ? Anfers dan vroeger ? Oude eruit via de onderkant, oliefiter eraf nieuwe erop, plug erin en nieuwe olie erin klaar.... terwijl de olie eruit loopt nog even een rondje onder de auto door, remmen controle kan gemakkelijk zonder de wielen te demonteren zeker met de remschijven en blokken.

    Dus mijn inziens is een kleine beurt met een uur gedaan, maar wat staat ervoor als staffeltijd
     
  10. Voor de beurt hadden ze 1,5 uur uitgetrokken. De wielen zijn er niet af geweest behalve dan het wiel waar een draad in zat want die moest geplakt worden.
     
  11. Ik ben zelf een jaar of 10 geleden van de beurten afgestapt. Dat kost bakken met geld en je krijgt er niets voor terug qua betrouwbaarheid. Als je op tijd de olie, remvloeistof en de distributieriem (laat) vervangen dan is het belangrijkste van de auto in orde. De rest hoor je wel bij de APK.
     
  12. Tsja je schrijft dan wel sneller je auto af, en als ik een gloednieuwe auto koop wil ik ook mijn garantie graag nog even houden.
     
  13. Niks sneller afschrijven. Gewoon blijven rijden tot dik 3 ton op de teller.
     
  14. Duud`lijk. En uiteraard klopt het wat je zegt.

    Wat betreft het leveren van brabbelwerk; ik denk dat dit met name te maken heeft met de mentaliteit van de monteur en wellicht de filosofie van het bedrijf. Helaas ook vaak genoeg geconfronteerd met brabbelwerk. Al dan niet door de officiële kanalen. Wat helemaal frustreert is dat wanneer je door tijdgebrek een auto wegbrengt, je hem terugkrijgt en ziet dat je het zelf vele malen netter/beter had gedaan. Dan wel dat de reparatie onnodig was omdat je de bewuste onderdelen zelf net hebt vervangen. Tijdje terug gehad met de Fiesta van mijn ex, dingetje moest voor de keuring, werd ik gebeld dat de fuseekogel verrot was. Met als opmerking wat wilt u ook met zo`n oude auto (1997)... Het "grappige" is dat ik nog geen jaar (en nog geen 10.000km ervoor) de complete voortrein vervangen heb. De fuseekogel zou klapperen, rij je weg (na reparatie) klappert ie alsnog. Blijkt dat er wat ligt te rammelen in het laatje onder de stoel....
     
  15. Dat vind ik eerlijk gezegd wel slordig van de dealer.
    Als ik een beurt zelf doe aan mijn auto haal ik altijd even de blokken eraf, eventueel de roest van de glijvlakken af schuren, de zaak gangbaar maken zodat de blokken niet tegen de schijven aan blijven staan.
     
  16. Gezien post #6 (overzicht jaar 2/40.000 km beurt) hadden de wielen voor de controle inderdaad moeten worden verwijderd.
     
  17. Welkom in de wereld van de dealer, wat niet direct nodig is wordt zeker niet gedaan, wielen demonteren om blokken te controleren, niet nodig, kan van onder af. Als er lampjes kapot zijn komt de klant daar zelf wel mee. Die auto moet zo vlug mogelijk klaar, er staan er nog 5 te wachten.

    Wil niet zeggen dat er slecht werk afgeleverd wordt, alleen dat niet altijd alles volgens de lijst gaat.

    Eerste regel voor een monteur : zorg dat de problemen die de klant aanbrengt opgelost zijn dan is de beurt al half gebeurt. En daar hoort zelfs het legen van de asbak bij indien van toepassing..
     
  18. Je kunt niet door het werk van een paar slechte dealers het complete Ford dealernetwerk over één kam scheren vind ik.
     
  19. #79 kolere, 21 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 nov 2014
    Misschien maar goed anders krijgt iedereen bij Wensveen een burnout van alle tevreden klanten.

    Maar wat een gezeur allemaal in dit topic!
     
  20. 170,- aan materiaal? Daar schrik ik behoorlijk van! Ik doe het voor iets meer dan de helft.
    Bij de dealer betaal ik 5,- per bougie. Alle filters: lucht, brandstof, interieur en olie bestel ik online voor 40,87 incl. verzendkosten. Ik neem 6 liter 5W30 voor 40,- euro en vervang de zaak elke 12.000KM.

    Samen 101,- euro aan materiaal. Ik ga naar de DHZ garage en voor 15,- euro vervang ik alles en kijk ik samen met een monteur de gehele auto na op mogelijke mankementen. Totale kosten 116,- euro. Voor dat geld krijgt mijn auto elke 12.000 een grote beurt.
     

Deel Deze Pagina