1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Onderhoudsbeurt en kosten

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Wipneus, 5 nov 2014.

  1. Ik heb een Focus wagon 1.0 uit 2012 - (05). Nu heeft mijn auto nog niet zoveel, 27000 km op de teller. Nu wil ik een onderhoudsbeurt laten doen maar ik zie dat die 293 euro kost. Wie weet wat ze allemaal doen voor dat geld. Ik heb inmiddels vernomen dat ze olie verversen, nieuw oliefilter en nieuw interieur filter.
    Kan toch niet zijn dat deze 3 dingen zoveel moeten kosten. Ik neem aan dat de rest allemaal dingen zijn die je zelf kan zien zoals of de lampen werken en knipperpijlen en banden en bandenspanning enz.

    Heeft iemand een lijst/schema waarop staat wat ze doen?

    Ik laat ook meteen naar de retourslang kijken. Deze wordt vergoed door de dealer mocht er iets mee zijn. Hier heb ik al een bevestiging van. Mijn focus heeft 2 dunne slangen.
     
  2. Wielen los om remmen te controleren en om de twee jaar remvloeistof verversen en een lijst met controle punten zie Ford Etis. Verder meem ik aan dat de corossiegarantie van (12 jaar?) wordt verlengd. Neem aan dat dit je tweede beurt is?
     
  3. Is inderdaad de 2e beurt. Bedankt voor de info.

    Bij 27000 km neem ik aan dat het gaat om een tusssenbeurt !?

    Maar toch vind ik het erg duur als je bedenkt dat de olie flink in prijs is gedaald en dat er in principe maar 3 dingen worden vernieuwd, olie, oliefilter en interieurfilter. O ja, en ik krijg weer Ford Assist.
     
  4. Het materiaal en vloeistoffen maken het niet duur maar voornamelijk het arbeidsloon.
     
  5. De tweede beurt (jaar 2/40.000 km) is een grote beurt volgens Ford Etis. De eerste beurt (jaar 1/20.000 km) is een standaard beurt.

    De jaar 2/40.000 km onderhoudsbeurt kost € 293,-.

    Het is inderdaad aan te raden om nu de remvloeistof te laten vervangen (wordt extra berekend).
     
  6. Hieronder een kopie van de controlelijst uit ETIS. Het is dus iets meer dan olie / oliefilter / interieurfilter vervangen, er zit ook een hoop inspectiewerk bij. Dat kost tijd dus geld.
    Zoals Boomerang al aangeeft, iedere 2 jaar moet remvloeistof vervangen worden, dit wordt apart berekend, komt dus bovenop de standaardprijs.

    Ik weet niet of je verlengde garantie hebt maar als je daar ooit aanspraak op wilt maken moeten alle beurten op tijd en door Ford uitgevoerd zijn.

    L - reparatietijd post - factuur extra berekend

    Bij het binnenrijden van de werkplaats
    Meters instrumentenpaneel, waarschuwings- en controlelampjes, claxon Werking controleren

    Koppeling Werking controleren / afstellen indien nodig

    Ruitensproeiers, ruitenwissers Werking controleren / afstellen indien nodig

    Binnenzijde voertuig
    Verlichting en respectievelijke controlelampjes, verlichting van instrumentenpaneel Werking en staat controleren

    Waarschuwingslampje onderhoudsinterval Resetten na iedere olieverversing

    Handrem Werking controleren / afstellen indien nodig

    Veiligheidsgordels, gordelsloten en stangen Werking en staat controleren

    Geurfilter Vervangen

    Gevarenjack Op aanwezigheid controleren - indien van toepassing

    Verbandtrommel Op aanwezigheid en verstrijkingsdatum controleren - indien van toepassing

    Gevarendriehoek Op aanwezigheid controleren - indien van toepassing

    Buiten het voertuig
    Motorkapslot / veiligheidspal en scharnieren + Werking controleren / smeren

    Proefrit vóór keuring Controle met betrekking tot eerstvolgende datum proefrit vóór keuring - indien van toepassing

    Uitlaatgastest Controle met betrekking tot eerstvolgende uitlaatgastest - indien van toepassing

    Onder de motorkap
    Bedrading, leidingen, slangen, olie- en brandstoftoevoerleidingen Controleren op correcte ligging, beschadiging, schuurplekken (waar zichtbaar)

    Motor, vacuümpomp, verwarming, radiateur Controleren op beschadiging en lekkage (waar zichtbaar)

    Koelvloeistof Antivries-concentratie controleren: °C

    Expansietank en sproeierreservoirs Vloeistof controleren en indien nodig bijvullen - bij lekkage is een aparte order nodig om dit te onderzoeken en te repareren

    Accupolen Visuele controle - voor reinigen en invetten is een aparte order benodigd (LTS 31 214 4) L

    Accu Visuele controle op lekkages - bij overmatige lekkage is een aparte order nod om de klacht te onderzoeken en te verhelpen (LTS 31 214 4) L

    Koplampafstelling Afstelling controleren/corrigeren, indien nodig L

    Remvloeistof Vloeistof controleren en indien nodig bijvullen - bij lekkage is een aparte order nodig om dit te onderzoeken en te repareren

    Onder de wagen
    Motor Olie aftappen, oliefilter vervangen

    Stuurinrichting, wielophanging, kogelgewrichten, koppelingen aandrijfas, beschermbalgenl Controleren op beschadiging, slijtage, goede bevestiging en slijtage van rubber onderdelen

    Motor, versnellingsbak, achteras, tussenbak Controleren op beschadiging en lekkage (waar zichtbaar)

    Leidingen, slangen, olie- en brandstoftoevoerleidingen, uitlaatsysteem Controleren op correcte ligging, beschadiging, schuurplekken (waar zichtbaar)

    Wagenbodem + Staat van PVC-coating controleren

    Banden Controleren op staat en slijtage, met name bij bandwang (profieldiepte noteren)
    RV mm, LV mm, LA mm, RA mm

    Remsysteem wielen verwijderd. Remblokken en -schijven controleren op slijtage. Achterste remtrommels controleren - Wanneer een overmatig verlies van vloeistof optreedt, is een aparte opdracht nodig om het probleem te onderzoeken en op te lossen (vaker bij zeerintensief gebruik).

    Buiten het voertuig
    Motor Motorolie bijvullen

    Banden Op juiste spanning brengen

    Bandenreparatieset Houdbaarheidsdatum bandenafdichtmiddel controleren (indien van toepassing)

    Reservewiel Op juiste spanning brengen, slijtage en staat controleren (noteer profieldiepte) mm

    Tyre pressure monitoring Adjust tyre pressures, reset - if applicable

    Lampje kofferruimte + Werking controleren, indien van toepassing

    Wielmoeren Vastzetten met correct aantrekkoppel en controleren op correct type. Controleren op beschadiging van velg

    Wieldoppen Controleren op beschadiging, met name bij bevestigingssysteem

    Onderhoudssticker Aanbrengen op de B-stijl aan bestuurderszijde

    Onderhoud op lange termijn (aparte order benodigd)
    Remsysteem Elke 2 jaar - Remvloeistof verversen (LTS 12 154 4) L

    Airconditioning Iedere 3 jaar: Temperatuur bij de uitlaatleiding van de verdamper controleren. Airconditioningleidingen controleren op beschadiging en lekkage (LTS 34 619 1) L

    Koelsysteem Elke 10 jaar - Aftappen, doorspoelen en vullen met Super Plus(LTS 24 122 4) L

    Distributieriem, riemspanner en hulppoelies Elke 240 000 km - Vervangen (of na 10 jaar, indien eerder) (LTS 21 304 9 / 21 306 5) L

    Hulpaandrijfriemen Elke 240 000 km - Vervangen (of na 10 jaar, indien eerder) (LTS 21 567 5) L

    Carrosserie en lak visueel controleren Iedere 12 of 24 maanden, afhankelijk van voertuigtype en productiejaar/registratiedatum.Uitvoeren tijdens bewerkingen gemarkeerd met (+) hierboven - zie gedetailleerde controlelijst, indien nodig (LTS 54 555 1+) L

    Extra onderhoud en aanbiedingen * (optioneel, op aanvraag van de klant/wordt afzonderlijk in rekening gebracht)
    Onderhoudspakket airconditioning Airconditioningssysteem controleren.

    Reinigingsmiddel airconditioning in luchtverdelingssysteem aanbrengen.(LTS 54 552 4) L

    Geurfilter Plus Geurfilter upgraden naar geurfilter plus.

    Proefrit
    Proefrit Proefrit maken na routine-onderhoudsbeurt
     
  7. Dank je wel voor de antwoorden. Ik weet al iets meer.

    Wat me wel opvalt is dat de tegenwoordige auto`s (met computer) niet automatisch een software update krijgen. Zelfs bij mijn thuiscomputer (800 euro) krijg ik regelmatig gratis updates en van de auto (30000 euro) moet je apart aanvragen en er voor betalen. Dit zou een service moeten zijn van de auto fabrikant zodat je auto ook daar uptodate is. Het lijkt me namelijk niet veel werk. Inpluggen aan de computer en dan wachten tot de update klaar is.
     
  8. Je computer ontvangt update's om beveiligingslekken te dichten. Bij een auto heb je hier geen last van. Verder rijdt hij goed dus zou ik zeggen if it ain't broke, don't fix it
     
  9. Ik weet dat hier al een topic van is, hoe je de hoogte regelaar werkend moet krijgen op de xenon koplampen. Maar vind het zelf een hoop gedoe en ben bang dat het fout gaat! Ik heb nu een lichtschakelaar gevonden zonder hoogteregelaar, als het goed is komt die hier dan mee door de APK omdat dit dan niet hoeft te werken.

    Maar zal een Ford dealer nu bij de APK gaan kijken naar de werking van de automatische hoogteregelaar of niet?
     
  10. Maakt een eigen topic aan zou ik zeggen Rubnn-l.
     
  11. Rubnn-l je had beter een nieuw topic kunnen beginnen want dit heeft verder niks met mijn vraag te maken.

    Antig01 Maar is wel een soort service die ze kunnen bieden, zeker aan mensen die hun auto laten onderhouden door de dealer. En meestal komt dit ten goede van de auto, zelden niet, misschien iets zuiniger, radio update, of wat dan ook.
     
  12. Ik ben juist blij dat ik geen ongevraagde updates krijg. Nu werk alles uitstekend, met updates heb je geen garantie dat dat zo blijft. Functionaliteit krijg je er vast niet gratis bij dus voor mij geen updates zolang het niet nodig is.
     
  13. Ik heb er een gemengde mening over;).

    Als je geen problemen hebt waarom zou je dan updaten, je kan alleen maar problemen krijgen en moet dit dan op kosten van de dealer weer in orde worden gemaakt?
    Aan de andere kant zijn er veel mensen die gewoon doorrijden en problemen voor lief nemen, zoals inhouden etc. Gezien vaak blijkt dat Ford geen log met bugfixes meegeeft is het voor een dealer blijkbaar niet bekend wat een update oplost of inhoudt.

    Wanneer er geen klacht is kan ik het goed begrijpen dat een dealer niet gaat updaten, gezien het voor een dealer alleen maar extra kosten kan veroorzaken.
     
  14. [MENTION=1823]Wipneus[/MENTION].

    Vergeet niet dat bij de 1.0 ecoboost motoren andere olie ingaat dan bij de andere ford motoren.
    Ik snap dat onderhoud prijzig is. Je kan ook naar kwikfit gaan ben je voor 180 euro klaar met als gevolg
    Dat ze verkeerde olie gebruiken dus later motorschade ontstaat. Je heb geen ford pech hulp meer
    Over garantie nog maar te zwijgen.


    GOEDKOOP IS DUURKOOP!!!!!!!!!!!!!!!!

    Kennis van de ford monteur moet ook betaald worden.!!!!!!! Zit
    in de prijs in begrepen
     
  15. Fred er zijn altijd mensen die uptodate willen zijn en er zijn mensen die vinden het goed zo. Maar stel dat er iets bij een update zit wat wel nodig is of dit beter is, dan zie je wel dat mensen die eerst die update niet wilde dan gaan klagen. En wat ik zei als extra service voor mensen die hun auto elk jaar bij hun ford dealer laten onderhouden.

    Michaelrally Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Misschien zit er wel een stagemedewerker aan je auto bij de ford dealer te werken. En als ik de lijst van werkzaamheden kijk, is veel visueel.
     
  16. #16 kolere, 6 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 nov 2014
    Verder zit de distributieriem in het blok en is dit een " oil runner", deze loopt dus in de olie.
     
  17. Kolere helaas heb ik daar geen verstand van. Er gaat toch Ford Formula F 5w30 in. 5 liter kost 29 euro.
     
  18. Ik heb deze motor niet, maar ik dacht dat je speciale olie van castrol moest gebruiken en deze 5w20 was ipv 30.
     
  19. Haha dat denken ze bij de Kwikfit/Universeel dus ook. Maar als je je 't te duur vinden lekker ergens anders heen gaan [emoji106]
     
  20. Die 5w30 mag niet in de 1.0 gebruikt worden, zie handleiding, er moet 5w20 in (specificatie in handleiding pg 224)
     

Deel Deze Pagina