1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

onderhoud 1.0 ecoboost 2012

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FAN, 10 aug 2020.

  1. zo vandaag na een korte vakantie naar spanje een grotebeurt uitgevoerd aan de ford focus 1.0 ecoboost de volgende zaken heb ik uitgevoerd:
    - bougies
    - olie en filter
    - interieur filter
    - luchtfilter
    - koelvloeistof vervangen
    - remvloeistof vervangen.
    - achterremmen volgen (nog i.v.m. upgrade naar 300mm schijven).

    Wat mij opviel was dat de radiateurhouder nogal roestig was komt da vaker voor, wat ik laatst ook meemaakte was dat bij het starten van de auto en wegrijden de stuurbekrachtiging het soms niet direct doet.
     
  2. Koelvloeistof vervangen? Why?
    Hopelijk heb je vacuüm gevuld?
     
  3. Staat waarschijnlijk in de onderhoudsregels
     
  4. In o derhoud wordt er idd s
    Overgesproken keer in 10jaar vervangen. Maar 99% van de gevallen is dat gelijk met wanneer je d-riem vervangt. Dus ook de waterpomp.
    Voor de rest ververssen wordt nauwlijks tot niet gedaan. Alleen als vloeistof er niet uit ziet en de klant wil het gedaan hebben.

    Wat is roestig. Oppervlakte roest of echt doorgeroest.
    Mogelijk re snel willen sturen en de communicatie van activeren stuurbekrachtiging nog bezig was.
     
  5. #5 FAN, 11 aug 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 aug 2020

    de roest was oppervlakkig niet doorgeroest te snel willen sturen kan het probleem zijn,ik wacht het even af.

    met betrekking tot koelvloeistof ,ik heb de koelvloeistof op de volgende manier ververst (vacuum??) heb aftap plug geopend en doorlaten stromen tot expansie vat bijna leeg was heb hem vervolgens weer volgegooid tot aan de doprand en toen weer even aftapplug open en laten stromen tot bijna leeg dat heb ik 2x gedaan. afgevuld tot max.dop erop motor starten en warm laten worden.
    nadat de motor weer afgekoeld was check of vloeistof peil goed was eingelijk zoals je het bij de remvloeistof ook doet. hopen lijk niet verkeerd gedaan toch? ik kreeg niet alle vloeistof eruit want kon maar ongeveer 3 liter bijvullen ik heb kroon oil coolant SP12 gebruikt (er zat al roze koelvloeistof in)
     
  6. Systeem kan meer kvs hebben dan dat.
    Rede met vacuum is omdat er bij moderne motoren her en der plekken zijn waar lucht schter kan blijven. Hierdoor raakt motor overhit.
    Met vacuum. Zuig je alle lucht eruit. Dan met behulp van slang en 20l kvs tank. Zuigt hij alle kvs aan wat nodig is. Dan motor warm draaien en vloeistof checken.
     
  7. oke dan zal ik dan dus bij de garage moeten laten doen bij voorkeur de ford dealer? ik heb nl geen vacuum en geen 20L tank met kvs alleen zal de ford dealer wel de antivries erin willen doen die gemengd wordt met water.
     
  8. Ik weet dat velen zelf een set hebben gekocht, prijzen die ik heb gezien vallen mee, maar gezien de verhalen wel altijd vullen met Vacuum idd.
    Ik heb ook verhalen gelezen dat het zeer belangrijk is om de Ford specifieke procedure te gebruiken voor het ontluchten van de remmen (dit kan Bijv. met Forscan). Of dit 100% waar is kunnen wellicht de andere sleutelaars hier vertellen.
     
  9. Koelvloeistof is antivries gemengd met water. Je zou gedestilleerd water kunnen nemen

    als de beschermingstemperatuur van de koelvloeistof voldoende is -20 of meer dan lijkt me vervangen ervan meer een kostenpost dan functioneel.

    met vacumeren ga je nooit en te nimmer alle lucht uit het koelsysteem krijgen het vullen gaat misschien wel beter als er dan van onderaan gevuld wordt zodat het blok langzaam volloopt en luchtkamers de kans krijgen om vol te lopen en de lucht er dan ook nog uit kan.

    Vroeger begonnen we ineens remvloeistof en koelvloeistof te vervangen om meer omzet te genereren in de werkplaats en dat was makkelijk te verkopen want de fabrikant scheef het al voor in de onderhouds voorschriften..
     
  10. zeg jij nou dat vacuum vullen ook geen 100% vulling geeft zonder lucht in het systeem, laat ik het zo zeggen ik heb niet het gehele systeem leeg gekregen alleen de radiator blijkt dus verversen was eingelijk een verkeerde woord keuze de vloeistof die eruit kwam was gelukkig niet bruin of iets dergelijk. begrijp ik het goed dat je het vervangen van de rem en koelvloeistof niet echt nodig vind bij een grote onderhoudsbeurt?

    Wat raden jullie aan om te doen even langs de ford dealer??
     
  11. Neel eenvoudig je kunt het koelsysteem wel vacumeren en dus een onderdruk krijgen van aantal tienden onderdruk maar luchtledig gaat die niet worden. Dat bedoel ik ermee misschien is het wel zo dat ruimtes in de motor beter opgevuld worden met vloeistof als die van onderen af gevuld wordt Ipv via boven.

    verder vindt IK het geen noodzaak om een goed koelmiddel te vervangen door een ander, remvloeistof is een beetje afhankelijk van het gebruik ga je veel in de bergen met zware bepakking krijgen de remmen het zwaarder en worden ze dus heter een oude remvloeistof zou dan eerder kunnen gaan koken dan een nieuwe door opgeslagen vocht in de remvloeistof, er zijn tegenwoordig testers voor remvloeistof..

    dit zal wel tegen de voorschriften van de dealer in gaan daar ben ik van overtuigd
     
  12. maar als je de koelvloeistof ververst zoals je bij de remmen doet kan er toch weinig tot geen lucht bij komen trouwens toen ik de aftapplug onder aan de radiator eruit had kwam er ongeveer 4,5 liter uit ik heb voordat het koelvloeistof reservoir leeg was de aftap plu dichtgezet en het reservoir gevuld tot aan de dop toen weer de aftapplug geopend en vervolgens weer laten lopen tot bijna leeg vervolgens afgevuld motor 10min laten draaien met verwarming op max. koelvoeistof nivo in de gaten houdend moot laten afkoelen en de volgende dag moest ik aan vullen tot max streep.
     
  13. Van onderaf vullen helpt niks bij de holtes die je extra vult met vacuüm. Het lucht moet er uit en dat gaat nou eenmaal makkelijker met minder lucht en vooral ook snellere vloeistof flows. De flow zorgt er voor dat lucht pockets en bellen meegenomen worden tot terug in het reservoir of andere ruimtes waar het makkelijk opgevuld kan worden met vloeistof.
    Vervangen op de plug flow wijze zoals FAN zegt is een goeie manier om luchtpockets te voorkomen alleen hou je dan altijd wat "oud" koelvloeistof in je systeem. Maakt geen flaus aus bij koelvloeistof.
     
  14. bedankt voor je reactie dat maakt me een beetje geruster dat het wel goed komt met het te warm worden van de mototr door luchtpockets en inderdaad kreeg ik niet alle 'oude' vloeistof uit het systeem maar dat is niet erg vindt ik.achtersaf misschien niet nodig geweest om de koelvloeistof te vervangen.
     
  15. Inderdaad als je ervoor gezorgd hebt dat het reservoir niet leeg geweest is kan er geen lucht in het systeem gekomen zijn dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
     
    FAN vindt dit leuk.
  16. @paul vingerhoets
    Remvloeistof ook alleen verversen als je 3%vocht erin hebt of meer. Eerder niet. Dit kan soms wel langer duren dan 2 jaar voordat je het dan moet verversen.

    Koelvloeistof nooit ververst alleen bij reparatie van iets aan het systeem

    Met vacuum trek je van 1bar naar 0.1bar of lager. Dus onderdruk van -0.9bar. Lucht wat er achter blijft, is nihil tot niks.
    Was verplicht ivm kvs bij motor en ook achterin bij electromotor, moest komen. Anders lukt het nooit goed.



    In geval van @FAN
    Als je eerst aftapt en daarna vult kan er lucht ingekomen zijn. Ene motor kan je met ontluchtingsnippels lucht eruit halen en zo vullen. Als je motor afgelopen dagen niet te warm is geweest. Bloeistof staat op peil zou het goed moeten zijn.
     
    FAN vindt dit leuk.
  17. ik hou het in de gaten en in ergste geval moet ik toch naar de (ford) garage om onder vacuum opnieuw kvs te laten vullen?? het gaat om een 1.0 ecoboost 125pk motor bj 2012 of kan je dat ook an
     

Deel Deze Pagina