1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8i 16V 125pk Olieverbuik

Discussie in 'Performance' gestart door focusalex, 29 okt 2018.

  1. #1 focusalex, 29 okt 2018
    Laatst bewerkt: 29 okt 2018
    Hallo allemaal,

    Sinds een maand of 2 rij ik een andere :focus2: 2 fase 1 uit 2008. (1.8 benzine) Toen ik de auto kocht vond ik m stotteren en de garage heeft dit verholpen door uiteindelijk de cilinderkop te reviseren.( Door een extern bedrijf) Er bleek na onderzoek 1 klep verbrand en 1 helmaal zwart. Ik heb er een groot gedeelte aan mee betaald omdat ik vond dat dit ook meer waarde had voor de auto. De auto rijdt lekker, maar verbruikt veel olie. Als ik lang op 1 plek stil sta zie ik dit terug komen onder de uitlaat. Er zijn dus in t verleden wel wat kilometers op 3 cilinders mee gereden. ( proefrit en een paar keer op en neer naar de garage) Auto is verder goed en verbruikt niet extra veel brandstof. ( rij ongeveer 1 op 12,5). Ik heb er nu zo'n 800 km mee gereden en al meer dan 4 liter olie bij moeten doen. Zou dit nevenschade kunnen zijn van het doorrijden met een kapotte klep of is er heel wat anders aan de hand, of maak ik me onnodig zorgen en is dit normaal na zo'n revisie? Er zit verder geen garantie oid op, maar voordat ik de garage op ga bellen wou ik even weten of jullie misschien een idee hebben.
     
  2. Een olieverbruik van 4 Liter olie op slechts 800 KM is extreem hoog. Dit is absoluut niet normaal. Na revisie kan het olieverbruik in eerste instantie iets hoger liggen omdat alle bewegende delen nog op elkaar in moeten slijten maar lang niet zo hoog als je huidige olieverbruik. Ford specificeert een olieverbruik van 1 Liter op 1000 KM als acceptabel (wat eigenlijk al absurd hoog is). In jou geval ligt het olieverbruik dus nog 5x zo hoog.

    Tevens vraag ik me af wat er precies is gereviseerd. Gezien Ford geen interne onderdelen levert voor het onderblok (het onderblok wordt gezien als vervangingsonderdeel) acht ik de kans vrij groot dat alleen de cilinderkop is gereviseerd en niet de hele motor. Een totale motorrevisie loopt tevens aardig in de papieren. Wanneer dit door een bedrijf wordt uitgevoerd komen de kosten van een totale motorrevisie mogelijk zelfs hoger uit als de waarde van de auto.

    Olieverbruik komt relatief vaak voor bij de 1.8/2.0 Duratec HE motoren. Er zijn genoeg voorbeelden hiervan te vinden (al zijn er ook genoeg die geen druppel olie verbeuiken). In de meeste gevallen moet de oorzaak van het olieverbruik worden gezocht in het onderblok. Zoals gezegd is revisie van het onderblok een kostbare aangelegenheid.


    Wanneer er afgesproken is dat er een totale motorrevisie zou worden uitgevoerd en je hier ook voor hebt (mee)betaald zou ik persoonlijk onmiddelijk teruggaan naar het bedrijf waar je de auto hebt gekocht en er geen meter meer mee rijden.
     
  3. Hoi JW, bedankt voor je reactie,

    Je hebt gelijk, het is inderdaad de cilinderkop die gereviseerd is, maar ondanks dat dat ook al een behoorlijk bedrag was, zo ongeveer 2/3 van de prijs waar ik hem ook voor gekocht heb. Ik vond dat in eerste instantie niet erg omdat we de kosten gedeeld hebben en ik het de auto zeker nog waard vond. Verder kon ik ook niets op of aanmerken aan de auto. Maar als nu blijkt dat de rest van de motor afgeschreven is dan ga ik zo ff huilen denk ik :think:. :blijvenlachen:
     
  4. Het gaat hier over de flexifuel motor, ik vermoed dat er in het verleden met E85 gereden is. Uit ervaring weet ik dat dit niet goed is voor het blok ondanks de vrijgave van Ford.

    Mocht je beslissen om er een ander blok in te zetten, ik heb nog zo'n blok waarbij het olieverbruik bij ca 0.5l op 20dkm ligt.

    Verdere details graag per pb.
     
  5. Er zijn hier op het forum genoeg 'how to's' te vinden om het olie verbruik te verminderen.
     

  6. Persoonlijk zou ik beginnen met het uit (laten) voeren van een compressie test en een cilinder lektest om de conditie van de motor vast te stellen en te achterhalen wat de oorzaak is van de olielekkage. Indien het probleem daadwerkelijk in het onderblok zit en je bent bereid nog in de auto te investeren is vervangen van de motor door een gebruikt exemplaar zoals Sjoerd aanbied een goede optie.
     
  7. Dank voor jullie reacties, ik ga er mee aan de slag, zodra ik nieuws heb dan laat ik het hier weten.
     
  8. Vandaag even gebeld met de garage, er was een kans dat dit zou gebeuren. Het was lastig om aan een gebruikte motor(1.8) te komen dus daarom eerst de kop gereviseerd. Kon het nog wel 1000 km aankijken en hopen dat t minder word. Zo nee( dat lijkt me niet) dan op zoek naar een ander onderblok. Laat nog wel een cilinder lektest en een compressie test uitvoeren om zeker te zijn dat het euvel verholpen is met een nieuw blok.
     
  9. Met 4liter op800km zijn de zuigerveren echt helemaal op. Of ze zitten muurvast.

    Als je nog wilt wachten dan eerst paar test doen eventueel remvloeisyof op de zuiger zodat de zuigerveren wat loskomen. Daarna olie verversen

    Na een koprevisie mag je verbruik van 1liter op 20.000km wel verwachten of beter. Als dit niet haalbaar is, dan lekken de zuigerveren. Hierdoor schraapt hij geen olie terug in het carter en verbrand het. Tevens de uitlaatgassen zorgen voor hogere carterdruk en zal de motor dus ook meer olie via de inlaat opzuigen.
     
  10. Zou een olie systeem cleaner misschien nog wat kunnen betekenen?? Of is t daar al te laat voor?
     
  11. Oliecleaner is meestal alleen als je van ene naar andere olie wilt gaan. Om keer extra vuil weg te halen. Of daar zuigerveren een nieuwe leven door krijgen nee dat denk ik niet.

    Oud klasgenoot heeft van wurthspul erin gegooid en ging van liter olie per tankbeurt naar 0.1 liter op tankbeurt. Na 3 tankbeurten was het weer liter olie per tankbeurt.

    Autobedrijf had beter een andere motor in kunnen zetten dan alleen kop revisie.
    Zou goed even over spreken met de verkoper en kijken wat je kan doen. Want het stotteren kan juist ook door slechte zuigerveren komen.
    Zoals jw zegt bekend probleem. Mijn oude 2.0 durarec met 230.000 op teller verbruikte geen olie. Elk jaa een beurt en verder viel het allemaal mee. Denk dat goedkope olie een rede kan zijn. Altijd ford olie gebruikt en zelfs met koude motor reed ik volgas weg. Dus de motor heeft tot hede daar niks mee geleden.
     
  12. Ik heb ook een focus 1.8 16v uit 2008 met dezelfde problemen als boven genoemd met olieverbruik.
    Ik heb de auto pas geleden gekocht en de handelaar helpt me hierbij niet.
    Heb gelezen dat sommige mensen ook de zelfde probleem hebben als mij. Wat kan ik doen om de olieverbruik te verminderen.
    Tips aub.

    Heb al paar keer nieuwe olie met oliefilter vervangen met olie van ford zelf merk.

    Mvg,
    Palaremzi
     
  13. In alle gevallen compressietest en cilinderlektest. Tevens met camera naar de zuigerwand kijken.

    Kans is groot dat olieschraapveren van de zuiger versleten zijn of vast zitten.
    Echter vv is flinke klus en daarbij moet de cilinder ook opgemeten worden als deze te groot is dan los je het alleen op met nieuwe onderblok/motor.

    Andere problemen kunnen de klepseals zijn. Dan zou koprevisie voldoende zijn.
     
  14. Vandaag met de auto naar de dealer geweest. Oorzaak is niet exact vastgesteld, maar het is in ieder geval ernstig. Waarschijnlijk onderblok kapot en de katalysator begon ook al lichte makementen te vertonen. Kortom een gebed zonder end, dus even een rondje op t terrein gelopen en een andere focus uitgezocht. De mijne kreeg ik niet zo veel meer voor helaas maar ja dat is wel logisch. Blij als ik van deze auto af ben, wel jammer van het geld dat er al ingepompt is. Volgende week een proefrit maken , auto was gisteren pas binnen gekomen dus moest nog even in orde worden gemaakt. Met een beetje geluk binnenkort eigenaar van een :focus2: 2.2 wagon 1.6 uit 2008 die dealer onderhouden is, goede onderhoudshistorie heeft en garantie. Foto's volgens snel!!
     

Deel Deze Pagina