1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Olie rook uit uitlaat na sterk afremmen op motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Don van der Deijl, 8 mei 2018.

  1. Zoals de titel aan aangeeft.
    Moest in Duitsland sterk afremmen op de motor ( in z,n 1 een heuvel af)
    Bij beneden komen gas geven , hield iets in en whap een blauwe wolk en daarna gewoon weer goed rijden en geen last meer van gehad.
    Nu zat er iets teveel olie in , zeg maar een 3 mm op de peilstok boven het max.
    Wat zou dit geweest kunnen zijn?
    Auto is niet meer olie gaan verbruiken , dit is al heel lang stabiel na diverse flush beurten.
    In Juni gaan we weer naar nog hogere bergen vandaar ook de vraag.
     
  2. volgens mij is dat niet heel zorgelijk:
    afremmen op motor bergaf --> gasklep dicht --> vacuum in cylinder, waardoor die olie gaat zuigen waar mogelijk. Klopt ook met je beschrijving dat dat daarna in 1x weggefikt werd en er daarna niets meer aan de hand was.
    Correct me if I'm wrong or talking rubbish ;-)
     
  3. Misschien handig om te vermelden welke motor etc het om gaat...
     
  4. is idd wel handig welke motor het is.
    maar denk dat je over een focus 1 hebt met 1.6zetec. Met 3ton op de teller.
    althans daar heb je in een ander topic over

    ja het is te verwachten.
    je motor draait bijna constant 2000-6000rpm zonder dat er een benzine ingespoten wordt en dus verbrand er niks.
    door gesloten gasklep heb je dus ook constant een onderdruk in je inlaat en motorblok.
    dit kan dus ook olie mee zuigen. waarvandaan, dat kan tussen de gasklep en de zuiger zelf zijn.

    als je geen extra olieverbruik hebt is het niet ernstig. blauwe rook is puur door al het zuigwerk wat er is gebeurt is dat eindelijk een keer kan verbranden.
    beter dat dan stinkende remmen of koppeling die ik helaas vaak tegen kom.
     
  5. Een oliewalm na deceleratie wijst oha op versleten klepsteelrubbers, maar zolang het niet leidt tot verhoogd olieverbruik kun je het rustig afwachten
     
  6. Het is inderdaad een 1.6 zetec SE met nu 330 K op de teller. Ging inderdaad om een flink eind hoog in de toeren zonder gas te geven. Ik snap het nu en vind het ook logisch klinken. Gasklep dicht waardoor een onderdruk en dat met bloedhete 5W 30 dan wordt dat zo zie ik het nu door die druk langs de zuigers getrokken. Eenmaal beneden kan dat best wel wat olie zijn en dan in ene keer gas , dan brand dat mengsel wat minder. Ik schreef het al eerder, heb al lang spullen voor revisie liggen maar vind het zonde deze te plaatsen want die zetec rijdt nog veels te goed. Afijn we gaan in Juni dus weer, zwaarder beladen, airco aan en gaan met dat ding.
     
  7. Dan had ik het dus goed opgezocht op je profiel.
    Alleen bloedhete 5w30?
    Als je bergafwaards gaat, dan zakt je temperaturen. Koelvloeistof dat bergopwaards richting 100graden komt. En dus koelvin vol aangaat.
    Naar 50a 60graden bergafwaards.
    Olie is meestal warmer 120graden kan voorkomen. Bergafwaards zal dit dan denk ik ook wel minder worden.

    Eventueel bii deze km-stand kun je beter 10w40 gebruiken is joud en bij warm weer dikker en zal minder snel een probleem bieden. Enig nadeel is dat je motor mogelijk wat meer brandstof verbruikt.
     
  8. Die olie zal toch niet zoveel afkoelen althans niet zo snel? Daarvoor was het bijna alleen maar klimmen .
    10w40 hoeft er nog niet in , verbruik is al zo lang stabiel op pakweg een liter op de 2000 als het niet minder is. Zelfs met hoe ik hem gebruik in de bergen geen noemenswaardig extra verbruik van olie.
     
  9. Ah dat is zeker fijn. Was eerst liter op 500km als ik me goed herinder.
    Liefst zie ik elke keer als er een liter of anderhalf max uit is de volgende beurt. En dus liter op 20000km, dit is bij een jonge motor. Bij jouw auto is liter oo 2000km niet giga probleem. Alleen als het erger wordt idd dit fixen.

    Oliezal niet gigantiach afkoelen zal eerder lager worden dan hoog.
    Wel is het zo dat als je naar boven rijd. Meer damp door de warmte vrijkomt en via je carterventilatie in je inlaat komt. Dit is dus ook een van de mogelijke oorzaak van jouw klacht/probleem
     
  10. Klopt , verbruik was vele malen hoger. Na diverse flush beurten terug gebracht naar 1 op 2000 hooguit. Zal de motor eens verwennen het weekend, carter ventilatie idd en de luchtfilter en de bougies ook maar weer eens.
    Voor het vervangen van de olie gooi ik er altijd een halve liter ATF in.
    Ik blijf dit ook doen want verbruik stabiel.
    Wat ik al zei, heb alles liggen voor revisie maar dat zou gewoon zonde zijn, ding gaat als de brandweer .
    Heb serieus nog nooit zo,n goede wagen gehad :)
    In het begin mega sloom en dus olieverbruik, nu lekker los en enigszins normaal verbruik.
     
  11. 330k is tegenwoordig al veel. maar als ik jouw verhaal zo lees, dan denk ik dat je er wel 400k op de teller wil zetten als het niet meer is.
    slim omdat te doen en daarna aan te zien, vervangen kan altijd nog. alleen als plots van 1op2000km naar 1op200km gaat is wel veel.
    hoe vaak controleer je de oliepeil
     
  12. Ik wil inderdaad zeker de 400 K halen en dat gaat ook wel lukken denk ik.
    Heb trouwens nog 2 blokken liggen , weliswaar defect maar herstelbaar.
    Ik controleer eigenlijk wel elke week mijn olie.
    Heb teveel zetec motoren gezien waar te weinig olie in had gezeten.
    1 op de 200 dan gaat hij echt direct open ha ha ha .
    Had ik zo ongeveer met een 1.4 zetec fiesta, 5 liter olie van uit Zuid Frankrijk. Na revisie was dat verbruik ook zo,n 1 op de 2000 ( nieuwe zuigerveren en klepseals)
     

Deel Deze Pagina