1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Oil catch can

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door steelmaster, 9 aug 2019.

  1. Ik zie ook veel catchcans die verdacht veel lijken op het vocht filter van een compressor
     
  2. Een catch can is heel verstandig. Ik wil ook eentje, maar ik heb nog niet gevonden welke precies, en waar ik het ga monteren.

    De druk in het carter wordt naar de luchtinlaat geleid, maar bevat vaak oliedamp. Deze verbrand mee, dat is geen heel groot probleem, maar toch kan het vervuiling veroorzaken van het inlaat spruitstuk, en de kleppen, plus de zuiger.

    Een oil catch can beperkt de hoeveelheid olie damp, door de lucht te scheiden van de olie. Wel moet je af en toe de olie aftappen uit de can. Anders is het middel erger dan de kwaal.

    mocht iemand met succes een oil catch can geplaatst hebben op een mk3 focus 1.6 tdci, dan hoor ik het graag, welke hij heeft gekozen en waar hij geplaatst is.
     
  3. Bij mijn fiesta komt er een airtec op
    Die zit gewoon bij de lucht inlaat
     
  4. Voor de 1.6tdci hoef je geen oil catch can te gebruiken. Grootste vervuiler is de egr die oude uitlaatgas terug stuurt, gevolg inlaat verstopt door roet. Bii de 1.6tdci is optijd olie verversen velen malen belangrijker anders zal de vuile olie je turbo kapot laten draaien door intern dicht slippen. Daar helpt zo'n can echt niet tegen. Elk 15.000km nieuwe olie

    Dit verhaal met oil catch can is voornamelijk voor de direct ingespote benzine motoren handig.
    Door gebrek aan inspuiting in de inlaat en hogere temperaturen dan bij diesel gebeurt het sbel dat de olie op de kleppen aanslaat en vastkoekt.

    Mijn ervaring is als je met zo'n direct ingespoten benzine motor alleen rustig rijdt je dit hebt.
    Keer goed doortrekken als de motor warm is. Dit zorgt ervoor dat vervuiling minder wordt en kleppen langer schoon blijven
     

Deel Deze Pagina