1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Noodwiel vervangen voor volwaardiger wiel.

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Carfreak64, 12 jan 2020.

  1. Ik heb in mijn MK IV een noodreservewiel 125/70-16 en ben aan het kijken wat de mogelijkheden zijn een beter reservewiel te voeren in de auto, bijv. op gewone stalen velg met een band 195/60-16 (diameter 640 mm)

    Nu heb ik ook een subwoofer (B&O), weet iemand of e.e.a. past. Qua hoogte zou het geen probleem moeten zijn (hoogte bak met schuimdelen rondom woofer ca 240 mm), maar ik ben ten eerste bang dat de bak qua diameter onvoldoende groot is (sowieso raar dat het noodwiel een diameter heeft van slechts 581 mm en het 18 wiel met band van 645 mm....).

    Concreet:
    Heeft iemand met een MK IV een stalen velg met gewone band icm de subwoofer passend weten te krijgen en ook zo dat e.e.a. nog vast ligt en de kofferbodem niet nog verder omhoog komt?

    Overigens: Een 125/90-16 band zou een stuk geschikter zijn geweest als Ford die mee leverde (past op de noodwielvelg daar even breed). De diameter daarvan is ook nog niet helemaal hetzelfde (631 mm), maar wijkt veel minder af en de woofer past uiteraard ook nog erboven, wel wordt de diameter kritisch met de bolling van de bak....(de radius omhoog begint bij ca 310 mm uit het midden).
     
  2. 1 van de redenen dat het een noodwiel genoemd word is dat het wiel inderdaad niet dezelfde omtrek heeft. Het idee is dat je daarmee rijdend naar een garage kan om daar de lekke band te repareren.
    Door het verschil mag je er ook niet harder mee dan 80 en ik dacht ook maximaal 80 km mee rijden.
    Bij de Focus 2 was het al lastig om een volwaardig 16" reservewiel in de bak te leggen. Dat zal er bij de Focus 3 en 4 niet beter op geworden zijn :(
     
  3. Er ligt in ieder geval nog een thuiskomer in... Meer als een spuitbus en een compressortje heb ik niet.
    Dus bij een lekke band standaard de leasemij bellen want die zitten niet te wachten op de kosten van het schoonmaken van de velg.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  4. Run flat geen optie?
     
  5. Nope, zeer beperkte snelheid en afstand. Itt tot wat vele zeggen/denken mag je met een noodwiel gewoon hogere snelheden rijden (dan wel op de niet aangedreven as). Het noodwiel van de Focus mag gegeven de druk gewoon de volle belading van de auro hebben en dan nog mag je er 130 km/u mee rijden (M=130 km/u), e.e.a. is af te leiden uit de Load speedindex welke op de band staat (zie ook UN ECE R54, https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2013/R054r3e.pdf ). NB homologeren/certiofcieren van voertuigen is mijn beroep.

    De sticker dat je er maar 80 mee mag rijden staat er om de volgende redenen op (dus niet omdat het niet ka):

    1) Uit produkt aansprakelijkheid. De gemiddelde persoon kan amper fatsoenlijk zijn wiel monteren, dus snelheid beperking en afstandsbeperking...
    2)De wegligging in bochten zou beïnvloed kunnen worden, maar als je er rekening mee houd gebeurd er niets (matig je snelheid). Voormalig collega heeft testen met 4 noodwielen op de auto gedaan toen hij bij Nedcar (Volvo Helmond, later Benteler en nu ???) werkte, kruisen met 160 km/u...er gebeurde echt niets


    Ik heb overigens een nieuw/nooit gebruikt noodwiel van een MB B-klasse gekocht. Kostte 20 euro (lang leve Marktplaats). Ik laat de band (125/90-16) overzetten op de stalen velg. Deze band met de Ford velg resulteert in een radius verschil van slechts 7 mm, dus vergelijkbaar met nieuwe en opgereden band. Oh en hij pas gewoon in de bak en de woofer past er dus ook nog gewoon op zonder dat de koffervloer omhoog komt :cheer:
     
  6. puntje 1 zegt dus al genoeg, gewoon 80 ermee rijden !!! Als na een ongeval bijvoorbeeld blijkt dat je 130 km/h hebt gereden met een noodwiel ben je zeker aan de beurt.
     
  7. Als het wiel technisch geschikt is om er met volle belading max. 130 mee te rijden,mag je het ook zo gebruiken, uiteraard niet als de plaatselijke regelgeving het niet toestaat :lol: .
    Uiteraard is het wel verstandig om het vanwege het mogelijk verschil in diameter dan wel rolweerstand niet op de aangedreven as te gebruiken, in beide gevallen (of dan alleen in nood voor kleine afstanden en gematigde snelheid) ,want dat vind het differentieel niet lekker. In zo'n geval is het verstandig je achterwiel voorop te leggen en het noodwiel achterop.


    Overigens wat dan in het volgende geval:
    Van 2012 tot 2014 heb ik een Megane TCe 180 GT gehad. Daarin lag de optie volwaardig reserve wiel, 16 inch stalen velg met gewone Michelin Primacy 3 205/55-16 band er op met H of V codering (210 resp 240 km/u) echter zaten er gewoon de stickers tijdelijk en 80 km/u op.
    De reactie van de hoofdverkoper op mijn vraag van waarom die stickers, was de enige reden mogelijke ondeskundigheid vd chauffeur.
     

Deel Deze Pagina