1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nieuw model pook-knop op Focus 1 MTX bak

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door OCLV, 25 jan 2008.

  1. Dit heb ik ook vandaag gedaan. Ik had een versleten zilveren pook-knop die volgens mij gespoten was. Zag er niet uit. Zo'n Holfarts ding vinikdusnix :x en ik houd het liever bij origineel Ford.
    Dus toen ik op de sloop een platgereden Mondeo zag staan van het nieuwe type heb ik even de pook-knop verwijderd. Als het niet zou passen dan niet.

    Eerst de oude knop losgedraaid. Ik had dus zo'n knop die je omhoog moet trekken voor de achteruit. Dat was mijn eerste struikelblok. De "nieuwe"pook is namelijk massief. Dus ik gepoogd om het massieve deel te verwijderen maar dat is niet mogelijk. Als je dat doet verliest de knop zijn stevigheid. Ok. Om er zeker van te zijn dat de knop wel op de schakelstang zou passen moest ik eerst de pookhoes verwijderen. Het systeem werkt vrij simpel: over de stang schuift een kunststof bus met aan 1 kant een verdikking. Als je de knop niet intrekt stuit die verdikking tegen een andere verdikking aan het schakelmechaniek waardoor de achteruit niet ingeschakeld kan worden.
    [​IMG] [​IMG]
    Dit wordt met plastic strips op kogelgewrichtjes bediend. Als je deze loswipt kan de hele pookhoes verwijderd worden. Nu kijken of de knop past en...ja...gelukkig heeft Ford daar 1 maat voor gekozen. Verder kijken...aha! De bus die over de pook schuift kan je ook 90 graden doordraaien. En dan zit de stuitnok aan de zijkant. Dus kan je de achteruit bedienen zonder de knop in te trekken. Nah, das wat zeg! Ik doe dat sowieso niet tijdens het rijden! In deze stand blijft de bus wel iets hoger staan dan normaal omdat er een spiebaan op het mechaniek zit. Dit maakt verder voor de werking van de pook niets uit.

    Pookhoes weer terugsteken en de plastic strips weer op de kogels wippen. De strips staan iets in een bocht. Ze zijn flexibel en dat maakt dus geen verschil.

    [​IMG]
    Nu is de bus geblokkeerd waardoor je nooit voor de verassing komt te staan dat tijdens het rijden de bus in zijn originele stand terug schiet. Hoes op z'n plek drukken en kijken of de pook past. Niet dus. Het deel wat naar buiten steekt is te kort. Maar het is maar net an! Dus pookhoes wederom verwijderd en kijken waar ik ruimte kan winnen.

    Heel simpel: aan het trekmechaniek voor de achteruit zit een huls die in de pook-knop schuift bij het aantrekken. Deze zaag je eraf en je hebt bijna 2cm winst op de stang.
    [​IMG]
    Dan is er op de nieuwe knop ook nog ruimte te winnen door ook daar een deel af te halen. Er is aan de onderkant een borst gemaakt van ongeveer 1 cm. Deze eraf geeft wederom veel extra ruimte.
    [​IMG]
    Hoes monteren, pook-knop op de stang en jawel...er is draad. Nu kan je de knop vastdraaien en deze stuit op het trekmechaniek wat je hebt afgezaagd. Er is dus niets van te zien. De knop zit niet los, ik moet zeker 10 slagen draaien voor ik weerstand voel dus die gaat niet los tijdens het rijden. Veiligheid boven alles he!

    Mocht je de auto willen verkopen en je wilt het weer terugbouwen is dit zonder zichtbare schade te doen. Alleen als je weet dat er een deel is weggezaagd zal het je opvallen en anders helemaal nimmer nooit niet! Bewaar natuurlijk wel de oude knop en de veer die inder de knop zat.

    Het eindresultaat :[​IMG]

    Nu op jacht naar een :st: knop :sturen:

    Sleutelse!

    Nanne.
     
  2. Ik heb op mijn focus 1 fase 1 geen knop voor de achteruitversnelling die ik omhoog moet trekken.
    Betekent dit dat ik de focus 2 knop zonder problemen plug en play kan monteren? Of moet er in mijn situatie ook gezaagd worden in de pook?

    ps. zijn er eventueel nog meer mensen die een focus 2 knop op een focus 1 pook hebben?
     
  3. Ik denk dat de pookknop op de Centennial net zo dik is, alleen wel met trekmechanisme, maar zie die maar eens te vinden..:(

    [​IMG]
     
  4. Ik heb zelfs een Focus RS MKI pookknop in mijn 1.6 16v zitten. Dit is ook niet een straight fit, het gat van de RS pookknop is namelijk wijder dan de versnellingspook zelf. Ik heb dit opgelost door er een paar keer vulkaniserende tape om de versnellingspook te draaien en hier de RS pook weer op draaien. Ik moet zeggen dat hij echt vast zit.

    In mijn Escort had ik dat namelijk ook zo.;)

    Daarbij past de pookknop van de MKII met IB-5 bak prima op de MKI met IB-5 bak.
     
  5. #5 wouterhil, 11 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 sep 2009
    Ok,

    Maar laatst sprak ik iemand die ook een pookknop van een focus mk2 1.6 op zijn mk1 1.6 had geschroefd en die heeft zijn pook aan moeten passen. Dat was nodig omdat de pookknop van de mk2 korter was dan de mk1 waardoor er onder de pookknop een lelijke loze ruimte ontstond.

    Hoe zit het nou volgens jou? Kun je zonder aanpassingen de mk2 knop monteren en dan geen loze ruimte overhouden?
     
  6. #6 Marco Morello, 11 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 sep 2009
    Die loze ruimte kun je oplossen door het pookzakje omhoog te trekken en deze onder de ring van het zakje vastzetten met een tiewrap. Heb ik ook gedaan.;)
     
  7. #7 wouterhil, 14 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 sep 2009
    Ok, toch maar een mk2 pookknop aanschaffen. Bedankt voor je info.
     

Deel Deze Pagina