1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Niet aangesloten sensor ruilblok.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Gmr, 17 feb 2021.

  1. Als kersverse Focus II 2009 bezitter ben ik nog niet zo onderlegd in de onderlinge verschillen van de Duratec 1.8 versies dus daarom hier deze vraag.
    Niet lang na aanschaf bleek ik het twijfelachtige genoegen te hebben bezitter te zijn geworden van een motor met het bekende olieprobleem (olie verbruik 1l/100km).
    Het autobedrijf heeft er onder garantie een ruil motorblok in laten leggen dat niet zo goed is gecontroleerd want dat blok blijkt hetzelfde probleem te hebben en daarnaast lijkt er bij de wissel mis te zijn gegaan want de smart charge werkt ook niet goed meer (voltage zakt onder de 13V bij meer dan 2000rpm). Daar valt op het forum genoeg over te lezen.
    Wat me bij controle opviel was deze niet aangesloten sensor rechts op het kleppendeksel. In de Haynes manual sectie 2B.5 foto 4.3 staat ie beschreven als camshaft position sensor met bijbehorende verbinding maar die heb ik bij mijn kabelboom niet kunnen vinden. Hoe zit dat? Is dit een vroeger of een later blok? Volgens het autobedrijf heeft dit blok een lagere kilometerstand (80k) maar gezien de treurige staat waarin de bougies verkeerden zou het me niet verbazen als dit een ouder blok is.
    Aangezien ik tot nu toe alleen maar ellende met deze auto heb gehad en de auto weken bij de garage heeft gestaan weet ik niet meer of die sensor daar ook zat bij het vorige motorblok.
    IMG_20210216_141204.jpg
     
  2. Als je geen motor storing hebt is het goed.
    dit is idd nokkenassensor. echter als je krukassignaal hebt, is deze sensor niet eens nodig op de 1.8duratec.
    zover ik weet zit er geen variable kleptiming op en zal de sensor meer als failsafe van de krukassensor worden gebruikt.

    als ik goed begrijp werkt smart charge niet goed.
    oftewel dynamo levert te weinig stroom bij het draaien van de motor.

    op dynamo zit 1 stekker en een dikke draad.
    op deze dikke draad zal de accuspanning staan.
    13volt is net aan, bij volle accu kan het zo zijn dat dit 13volt is, ivm opladen niet nodig is.
    brand acculampje bij je, heb je storingen erop.
    is de voeding gemeten direct op de dikke draad op dynamo
     
  3. De dynamo levert voldoende, gemeten spanning bij verschillende toerentallen: 1000rpm: 14.32V, 2000rpm: 14.34V, 3000rpm: 13.03V, 4000rpm 12.71V. Volgens Haynes zou de spanning tussen 13.5V en 14.8V moeten liggen. Acculampje brandt dan inderdaad. OBD2 geeft geen storingscode.
     
  4. Dus stationaair levert hij wel stroom. dat je bij 3000rpm 13v meet kan zijn dat de rotor van de dynamo niet meer bekrachtigd word. hierdoor is er nog wel even rest magnetisch veld waardoor hij toch nog spanning op bouwt.
    om het even wat technisch te zeggen.
    tot 2000rpm werkt het goed.
    daarna wordt het niet meer aangestuurd.

    de stekker van de nokkenassensor zit tussen in de kabelboom van de bobine
    [​IMG]
    althans volgens die afbeelding, foto is te ver ingezoomd op het probleem kan dus ook niet zo zien dat er iets verder moet zitten. het is ook niet zo dat de stekker wel zat maar bij wissel kapot is getrokken en dus vergeten.
    op internet zit namelijk de nokkenassensor wel overal aangesloten. oudere type is het kwart slag gedraaid en zit de connector bij de kabelboom van de injectoren

    buiten de dynamo storing heb je verder geen storing?
    zit de stekker op de dynamo aangesloten?
     
  5. #5 Gmr, 17 feb 2021
    Laatst bewerkt: 17 feb 2021
    Daar verwachtte ik hem ook maar zie geen sporen van een stuk getrokken kabel, welke kleur hebben de draden?
    Buiten de dynamo storing en alweer(!) extreem olieverbruik, loopt de motor wat aarzelend bij 3000rpm maar geen storingscodes.
    Ik heb de aansluiting op de dynamo niet bekeken, is niet te zien van bovenaf en geen gelegenheid gehad om vanonder te bekijken vanwege weer en het feit dat ik m'n geschorste w201 aan het voorbereiden ben voor de Apk zodat ik in ieder geval binnenkort betrouwbaar vervoer heb.
    Tot nu toe niet zo gelukkig met het Focus gebeuren eerlijk gezegd.
    Wat me opvalt is dat bij jouw blok de bobines andersom zitten, takken de sensor draden af van bobine 3?
     
  6. de foto is van internet, niet van mij heb een 1.6ecoboost
    op deze foto staan de bobine hetzelfde als bij jouw. boutje bij distributiekant en stekker bij versnellingsbak kant

    je zal dan je eigen kabelboom de plastic weg kunnen halen wie weet zie je daar een gebroken kabel in zitten.
    maar eerlijk op basis van wat jij zegt.
    auto terug brengen en hun laten oplossen.
    je hebt hun nieuwe motor laten plaatsen ivm olieverbruik.
    je krijgt een niet goed werkende dynamo met ook weer olieverbruik en die slecht loopt terug.
    De auto wederom weer terug bij hun op de dam zetten en zeggen dat ze het moeten fixen.

    kans is groot dat cilinderlektest en compressiemeting verkeerd uitvalt.
    wil dus waarschijnlijk zeggen dat deze motor ook niet goed is.
    je hebt garantie op de reparatie dus teruggeven.

    de auto is geweldig heb zelf tegenovergestelde gehad focus mk2 2.0duratec. bij 130.000km gekocht en bij 240.000km verkocht. naast banden en remmenrij geen storing. ja op het laatst was de achterruitrijschakelaar lam. echter ivm verkoop niet meer opgelost
     
  7. Gisteren de dynamoaansluiting gecontroleerd; daar kom je niet echt gemakkelijk bij maar de stekker bleek dus niet goed vast te zitten. Na wel goed vastgezet te hebben behoort het laadprobleem tot het verleden.
    Wat het olieverbruik betreft valt op dat dat hoger is bij korte ritten: gister moest ik 500cc bijvullen na een ritje van 40km (stad, veel stoppen, stationairloop en optrekken).
    Vandaag dezelfde hoeveelheid na een snelwegrit van 125 km bij een stabiel toerental van 3500 rpm (ca 120km/h).
    Nog steeds te hoog maar niet zo extreem als de dag ervoor.
    Tussen 2500 en 3000 loopt de motor niet lekker (licht haperend)
     
  8. Je kan maar 1 ding doen in dit geval. auto bij de garage zetten en zeggen dat ze de motor maar wederom vervangen. Daar heb je gewoon recht op.

    Ondanks dat toch fijn dat je zelf het andere probleem hebt opgelost. mogelijk dat nokkenassensor bij je oude motor niet op zat. hoe dan ook deze motor is troep.
    500cc moet het verbruik zijn met 15.000km
     
  9. Hoe kom je daar bij?

    Ford schrijft letterlijk voor dit type motor (net als voor de meeste andere Ford motoren) een maximaal toelaatbaar olieverbruik voor van 0,5 Liter per 1000 KM.
     
  10. Dat moeten ze dan op de reclame folder zetten,dan verkopen ze niets meer.
     
  11. Nou, ik heb nog nooit olie hoeven aan te vullen bij al mijn Fordjes, 1.6i / 2.0i / 1.0i / 1.8TDDi / 1.6i / 1.4i / 1.4TDCi
    Gewoon verversen bij 15.000km
     
  12. Veel autofabrikanten achten een maximaal olieverbruik van 1 Liter op 1000 KM nog toelaatbaar.

    Ford zat destijds met de norm van 0,5 Liter op 1000 KM juist op het niveau van de meer Premium automerken. De directe concurrenten hadden veelal een hoger toelaatbaar olieverbruik.

    In de periode dat de hier besproken 2.0 Duratec HE motor werd toegepast had bijvoorbeeld Volkswagen de norm dat 1 Liter op 1000 KM toelaatbaar zou zijn. Dezelfde motoren van Audi hadden daarentegen een maximaal toelaatbaar olieverbruik van 0,5 Liter op 1000 KM.
     
  13. Bedoelde ook meer dat je 0.5l verbruik zou verwachten bij 15.000km op zijn vroegst.
    Bij peugeot was het 10jaar geleden al 0.5l per 1000km. Onder garantie werden er 2 tot 6motoren per maand vervangen ivm vaak olieverbruik. 0.58l per 1000km is rede tot vervanging van motor geweest.
    Daar stond je bij tussencheck 0.5liter in het algemeen altijd bij te vullen. als ze melding hadden van te laag olieniveau blijkt dat ze bijna aan de 30.000km beurt zaten.

    In geval van GMR is het verbruik zo hoog dat hij niet eens elke tankbeurt liter olie bijmoet vullen maar om de dag.
     
  14. Die max 500cc per 1000km ken ik ook maar helaas haalt die Focus van mij dat bij lange na niet.
    De laatste keer dat ik met dat ding gereden heb ging ie in storing door een dichtgeslibte egr klep en bleek het olieverbruik te zijn opgelopen tot 1100cc voor 54km. Sindsdien staat ie stil in afwachting van omruil. Voor mij tijd om na 2 motorblokken (de een nog slechter dan de ander) te stoppen met de Focus, sinds de aanschaf in December niks dan ellende gehad met deze wagen. Wat Ford betreft hou ik me voortaan maar bij m'n Transit Mk2 en als daily driver zoek ik wel iets betrouwbaarders.
     
  15. tsja, als je een auto koopt bij een onbetrouwbaar bedrijf en die er ook nog een motor in hangt van inferieure kwaliteit en niet volgens Ford specs dan zou mijn vertrouwen ook tot een nul punt dalen.........in dat garagebedrijf wel te verstaan :mrgreen:

    dus veel succes met het zoeken naar een betrouwbare daily en ik zou beginnen met zoeken naar een ander bedrijf.
     
  16. Tja, deze opmerking is voor rekening van de poster maar kan niet zeggen dat ik deze als constructief ervaar.
    Het bedrijf waar ik deze auto gekocht heb gaat z'n verantwoordelijkheid niet uit de weg en neemt hem terug ondanks het feit dat sinds de lockdown hun inkomsten zijn opgedroogd en ze interen op hun vermogen.
    De motorruil hadden ze aan een garagebedrijf uitbesteed dat de rottige motor heeft vervangen door een ruilmotor zonder deze te controleren.
    Het punt is echter dat het - mede getuige het aantal olieverbruik problemen met Duratec motoren uit een zekere periode dat ook hier wordt gerapporteerd - blijkbaar tricky is om een 2e hands Ford te kopen en je kan je dan ook afvragen of Ford er zich niet heel gemakkelijk van die olieschraapveer problemen met heeft afgemaakt door die op haar klanten af te wentelen.
    De originele motor had 110k gedraaid en de ruilmotor maar 80k en dat zijn nou niet gebruiksgegevens waarbij je dit soort extreme problemen mag verwachten tegenwoordig.
     
  17. corona is geen excuus, hebben we allemaal last van en ze mogen blij zijn dat ze geen horecabedrijf zijn.
    om nu "het probleem" neer te leggen bij Ford is ook wel makkelijk.
    hoeveel van deze motoren rijden er nog gewoon rond zonder problemen?
    net als bij VAG die problemen hadden met de DSG bakken en de Tsi motoren en Ford bij de ECOboost met koelproblemen.
    dit wordt door importeurs en dealers vaak opgelost met verbeterde versies of modificaties mits je natuurlijk wel de auto in onderhoud hebt bij de dealer ;)
    ik zal het nog maar een keer zeggen, alles valt en staat met het juiste en tijdige onderhoud en mensen willen graag nog wel even 10K verder rijden om die paar honderd euro voor de beurt uit te stellen en dat is gewoon verkeerde zuinigheid.
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  18. #18 mecc4, 28 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2021
    Dit probleem komt bij een hoop merken voor vanaf +- 2008
    Ze hebben veel te slappen schraap en zuigerveren gebruikt om de weerstand in de motor te verlagen om zodoende aan de euronormen te voldoen en theoretisch lager verbruik.
    Dus helpt het niet om de ene motor met slappen veren te verwisselen voor een andere motor met slappen veren.
    Ze hebben zich juridisch leuk ingedekt met 500cc op 1000km maar dat is belachelijk natuurlijk.
    Hartog heeft dit probleem aan het licht gebracht inclusief een werkende oplossing.
    Oplossing: goede ruilmotor + € 4000,- aan modificatie.
    Anders los je niks op.
    http://hartogtuning.nl/?p=1171
    Dit is voor de VW/Audi T(F)SI maar zal voor deze Ford motoren niet anders zijn.
     
    gerardTDCI en Iodokus vinden dit leuk.
  19. @mecc4
    ik lees in jouw verhaal een behoorlijke VAG-groep ervaring (welke uit eigen ervaringen klopt)
    Maar als ik naar mijn eigen Ford wagenpark kijk vanaf 2005, dan heb ik toch motoren gehad
    waarbij een aantal mensen hebben gehad dat die motorblokken veel olie gebruikten,
    waaronder dus de 1.6i uit 2005, maar bij de verkoop na 4 jaar en een km-stand van 140.000km
    reed die nog steeds 15.000km zonder olie bij te vullen, idem met een 2008 2.0i 165.000km,
    en mijn huidige 1.0i ecoboost verbruikt ook niks na 15.000km

    Onderhoud is behoud......
     
  20. @Gmr
    Vervellend om te horen dat je dankzij bedrijf. Je auto niet betrouwbaar is gemaakt.
    Hoop dat de andere daily een beter ervaring opleeft

    ben met @DexterXL volledig eens goeie onderhoud is het belangrijkste. tevens bij elke tankbeurt keer de auto volledig doortrappen, dan slipt het niet dicht.
    Elke motor verbruikt olie, mijn oude 2.0duratec he had bij 240.000km netjes elk jaar onderhoud gekregen halve liter op 25.000km. Die motor is ook afgestraft
    door verse olie en paar keer goed doortrekken hadden me zuigerveren geen rede om vast te gaan zitten.
    @mecc4 Tegenwoordig moet olie dunner en dunner worden zodat er minder frictie is. waardoor brandstofverbruik verbeterd.
    Hierdoor zijn goeie zuigerveren nog belangrijker geworden. Helaas blijkt dat bij volkswagen en peugoet de zuiger te krappe ruimte had voor de olieschraapveren. Gevolg dat deze wat vast konden komen te zitten en hierdoor meer olie de motor in verdween en dus hogere olieverbruik.

    Bij ford heb ik dit probleem niet echt gelezen dat het ook hier zo is.
     

Deel Deze Pagina