1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nette manier om DIM (witte) draad DRL Dagrijverlichting te verbinden?

Discussie in 'Electronica' gestart door J3RXJ@C, 18 mei 2017.

  1. Hoi allen,
    Na een paar weken in mijn nieuwe Ford Focus 3.1 1.6DCi gereden te hebben wil ik er nu eens werk van gaan maken om hem te voorzien van dagrijverlichting (DRL).
    Welke ben ik nog niet helemaal uit (Horizontaal of Verticaal), maar ben me alvast aan het inlezen.

    Het lijkt mij vrij eenvoudig, zeker met een zekering splitter.
    Alleen de manier van de DIM (witte) draad aansluiten bevalt mij niet. Ik zou liever niet een stuk van mijn draad strippen om de witte dim draag er op te solderen. Ook het gebruik van scotchblokjes heeft niet mijn voorkeur.

    Is er een andere ‘nette’ manier om de witte dim draad te verbinden?
     
  2. Bestaat er ook een mogelijkheid, zonder de bestaande bedrading te 'beschadigen' ?
    Bij de oplossing van AKW (waar mijn dank voor) moet je volgensmij de draad door knippen ;)
     
  3. Ik neem aan dat die draad alleen een relais aanstuurt?
    Je zou kunnen kijken of je de pinnen voor in de stekker kan vinden. Dan kun je de originele draad samen met de drl draad op 1 pin zetten en hoef je de isolatie niet door te knippen of te beschadigen.
     
  4. je kunt ook de draad een stukje strippen zonder door te knippen en dan de andere draad eraan solderen daarna in tapen meet een goede tape die vulkaniseert of proberen of je 'm ergens in de stekker kunt bij solderen op de plek waar de originele draad ook in de stekker zit
     
  5. Een beetje zoals rfknol zegt maar dan geen nieuw pinnetje. Maar het pinnetje verwijderen, witte draad er aan solderen en pinnetje weer terug plaatsen.
    ... is wel netjes idd :)

    Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
     
  6. Zou het pinnetje makelijk te verwijderen zijn? En natuurlijk terug te plaatsen?

    Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
     
  7. Ik zou voor solderen gaan
     
  8. Zou ik niet doen..
    Zorgt later voor storingen door oxidatie en je hebt eigenlijk alsnog je draad kapot gemaakt.
    Het beste is om de stekkerpen uit de stekker te halen met een speciale stekker uitdrukker.
    Daarna de 2 draden met een nieuwe stekkerpen aansluiten in de stekker.
    Voorkomt een hoop ellende na wat langere tijd.
     
  9. Basscania, weet je misschien ook hoe ik aan losse pinnetjes kan komen?

    Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
     
  10. In principe gewoon bij de dealer, maar de betere automaterialenzaak heeft ook diverse soorten stekkerpennetjes op voorraad.
    Je moet dan natuurlijk wel ff weten welke soort pen je precies nodig hebt.
    En je hebt een speciaal stekker uitdruk gereedschap nodig voor dat type stekkerpennetje.
    Is ook op veel plaatsen te koop, maar als je er ff 1 ergens mag lenen zou fijner zijn.
    Ik heb zelf een paar uitdrukkertjes thuis en heb er op het werk meerdere tot mijn beschikking.
     
  11. Ford levert geen losse connectorpinnen als los onderdeel. Ford levert alleen een (beperkt) aantal pigtail connectoren (connector met zo'n 20 cm bedrading). De pigtail connectoren zijn echter stevig aan de prijs dus in dit geval totaal niet interessant.

    De eenvoudigste manier om aan connectorpinnen te komen is bij een electronica specialist (of groothandel) of via bijvoorbeeld Ebay of Aliexpress. Hiervoor zal je wel eerst het merk/type connector moeten bepalen. Meestal staat er een nummer in de connector behuizing gegoten waar dit uit af te leiden is. Aan de hand van het merk/type connector kan je vervolgens in de specificaties van de connector opzoeken welke connector pinnen er bij horen.



    Overigens is er niets mis met een goede soldeerverbinding welke goed is geisoleerd. Zelf gebruik ik voor het isoleren van de soldeer verbinding in potentieel vochtige ruimtes een hoogspanning krimpkous met lijmlaag aan de binnenzijde. Deze krimpkous is na het krimpen volledig waterdicht en kan zelfs onder water worden gebruikt.

    Mits correct gemonteerd is er ook niets mis met een goede knijpverbinding. Belangrijk is het kiezen van het juiste type kabelverbinder voor de draaddiameter en het gebruik van het juiste gereedschap. Ik gebruik hiervoor een professionele kabelschoen tang. Bij voorkeur gebruik ik in potentieel vochtige ruimtes kabelverbinders met krimpmantel welke nadat ze door verwarming zijn gekrompen een waterdichte verbinding vormen.
     
  12. Ligt er wel aan wat voor kwaliteit krimpkous je gebruikt.
    Wij gebruiken van Innotec en ook hier gaat na verloop van tijd vocht in zitten.
    Deze zitten wel echt buiten aan de achterkant van de auto ( vrachtwagen) en krijgen natuurlijk meer water en vocht te verduren dan onder de motorkap.
    In de cabine bouw ik regelmatig boordcomputers e.d. in en sluit ze altijd in de stekker aan of rechtstreeks in de zekeringkast op de zekering.
    Mijn persoonlijke voorkeur gaat dan ook uit naar netjes in de stekker bij maken, omdat dit er het netste uit ziet vind ik.
    Ik krijg altijd al jeuk als er ergens in de kabelboom geknipt en geplakt is zeg maar haha.
    Maar idd met de juiste krimpkous en een goede soldeerverbinding is het ook goed te maken.
     
  13. Dank jullie voor de feedback,.. jammer genoeg gaat het meer de professionele kant op ;)
    Ik heb geen toegang tot hoogspanning krimpkous en pinremovers.
    Maar ik zal eerst maar een proberen te achterhalen welke pinnetjes ik nodig heb.
    En of ik deze dan kan vinden op Ebay.
    Het heeft toch mijn voorkeur om de twee draden aan 1 pin te verbinden.
     


  14. Ik heb hier in 7 jaar tijd nog nooit problemen mee gehad.
    Goed solderen, krimpkous erom en vulkaniserende tape daar om heen.



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  15. Welke drv wil je inbouwen? en waar gekocht?
     
  16. Deze (zie foto), ik moet ze nog bestellen bij eBay of aliexpress.
    Ik wil me alleen eerst gedegen voorbereiden ;). [​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
     
  17. Maar wat maakt het uit dat je een draad open stript? Het is toch jou auto? Tegen de tijd dat je hem weer wegdoet laat je de drv waarschijnlijk toch zitten
     
  18. Bij een connector onder de motorkap is het niet aan te raden om twee draden in een "pinnetje" af te monteren, het is namelijk dat elke draad een rubber seal heeft wat de kamer waar het "pinnetje" in zit afsluit voor vocht, als je daar al twee draden doorheen krijgt gefrummeld is dat zeker niet waterdicht meer is...
    Solderen, krimpkous en af tapen is de manier eigenlijk.
     

Deel Deze Pagina